ارزیابی تطبیقی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری در مدارس دوره ابتدایی شهر شیراز برمبنای الگوی کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف این پژوهش، ارزیابی تطبیقی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری در کلاس‌­های درس دوره ابتدایی شهر شیراز برمبنای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری است. روش پژوهش، توصیفی به شیوه پیمایشی و جامعه آماری353  مدرسه بوده که  15درصد مدارس و از هر مدرسه 2 کلاس به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌­ای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس محقق‌­ساخته بوده است. این مقیاس70  گویه دارد که ابعاد شش­‌گانه الگوی مذکور شامل محیط فیزیکی، محیط اجتماعی-روانی، آمادگی، آموزش، تلفیق و ارزشیابی را می­‌سنجد. نتایج نشان می‌دهد که میان وضع موجود در ابعاد شش‌­گانه با وضع مطلوب تفاوت معناداری هست. «محیط فیزیکی» بیشترین توجه و «آموزش» کم­ترین توجه را به خود اختصاص داده و تفاوت بین میانگین‌­ها معنا­دار است. بین میزان به کارگیری ابعاد الگو با توجه به مدرک تحصیلی معلم و جنسیت دانش‌آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما بین میزان به کارگیری ابعاد الگو با توجه به رشته تحصیلی معلمان تفاوت معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


ادیب­‌نیا، اسد (1383). بررسی موانع اجرای روش‌های تدریس فعال در مدارس ابتدایی شهر تهران .مؤسسه پژوهشی برنامه­‌ریزی درسی و نوآوری آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه­‌ریزی آموزشی.
اسدی، شهرام (1381). بررسی میزان آگاهی و استفاده معلمان دوره­‌های ابتدایی و راهنمایی از الگوهای نوین تدریس در شهرستان شهرضا. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان.
آقازاده، محرم (1386). راهنمای روش‌های نوین تدریس. تهران: نشر آییژ.
پوربهی، عبد­الله (1377). بررسی میزان آشنایی معلمان پایه چهارم ابتدایی استان بوشهر با روش‌های تدریس و مفاهیم علمی دروس پایه مربوطه. شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر.
حاجی‌­بابایی، حمیدرضا (1391). «ویژگی‌­های مدرسه‌­ای که دوست دارم، با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش». فصلنامه نوآوری­‌های آموزشی، 42 (11)، صص 51-74.
دانش‌­پژوه، زهرا ( 1382 ). ارزشیابی مهارت‌های حرفه ای معلمان علوم و ریاضی در دوره راهنمایی و ارائه روش‌های ارتقا کیفی آن. فصلنامه نوآوری های آموزشی،2 (6 )، صص 69 - 94.
دانش‌­پژوه، زهرا (1377). ارزشیابی امتحانات سال سوم نظام جدید آموزش متوسطه و دوره پیش­‌دانشگاهی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 69 (70)، صص 37-66.
دانش‌پژوه، زهرا و ولی­‌الله فرزاد (1385). «ارزشیابی مهارت‌­های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدای». فصلنامۀ نوآوری­‌های آموزشی، 18 (5)، صص 135-170.
راستگو، اعظم (1383). «بررسی میزان استفاده معلمان از روش تدریس مبتنی بر پرورش مهارت‌های حل مسئله در درس علوم پایه چهارم ابتدایی منطقه6 شهر تهران». پایان­‌نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
سیلور، جی گالن؛ الکساندر، ویلیام ام و لوئیس، آرتور جی (1377). ترجمه غلامرضا خویی­‌نژاد. برنامه‌­ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی .
شعبانی، حسن (1382). مهارت‌­های آموزشی و پرورشی. تهران: سمت.
عابدی، احمد (1379). بررسی میزان آشنایی معلمان دوره ابتدایی استان اصفهان با نظریه­‌های یادگیری و به کارگیری آنها در فرایند تدریس. چکیده و خلاصه گزارش 40 طرح پژوهشی و پایان نامه مؤسسه پژوهشی برنامه‌­ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی.
فتحی واجارگاه، کورش (1385). «تربیت شهروندی، رسالت مغفول نظام آموزش و پرورش». فصلنامه نوآوری­‌های آموزشی، 17(5)، صص 7-10.
کاظمی، مسعود (1383). «بررسی ارتباط میان میزان آشنایی آموزگاران با نظریه‌های یادگیری و به کارگیری این نظریه‌­ها در دبستان‌های شهر اراک». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
کریمی، عبدالعظیم (1384 ). «بررسی نتایج مطالعه بین­‌المللی پیشرفت سواد خواندن» . فصلنامه تعلیم و تربیت، 1(21)،39- 89.
کریمی، فریبا. (1387). «مطالعه صلاحیت­‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 2(4)، صص 151- 166.
کیامنش، علیرضا (1377). «مقایسه عملکرد ریاضی دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی در دو مطالعه بین‌المللی و بررسی محتوای آموزش ریاضی در برنامه­‌های درسی». سومین کنفرانس آموزش ریاضی، ایران: کرمان.
کیامنش، علیرضا (1383). «آموزش همه­‌جانبه و مشارکتی در دوره ابتدایی، دستاوردها و چشم­‌اندازها». فصلنامه نوآوری­‌های آموزشی،10(3)، 34-13.
مرعشی، علی­‌اکبر (1374). «بررسی مهارت‌­های شغلی معلمان دوره ابتدایی». فصلنامه تعلیم و تربیت، 1(11)، صص 48- 65.
ملکی، حسن (1382). برنامه‌­ریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: نشر پیام اندیشه.
مؤسسه پژوهشی و برنامه­‌ریزی درسی و نوآوری­‌های آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه‌­ریزی آموزشی.
Bernard, j. ( 2012). A place to learn:Lessons from research on learing environments. Published by:Unesco institute for statistics P.O. Box 6128,succursale centre-villeMontreal, quebec H3C 3J7Canada. technical paper, 9.
Broidy, L. M., Nagin, D. S., Tremblay, R. E., Bates, J. E., Brame, B., Dodge, K. A., et al. (2003). Developmental trajectories of childhood disruptive behaviors and adolescent delinquency: A six-site, cross-nationalstudy. Developmental Psychology, 39, 222–245.
Brophy, J., & Good, T. (1974). Teacher-student relationships: Causes and consequences. New York: Holt, Rinehart,& Winston.
Cheng, Y. C. (1994). Classroom environment and student affective performance: An effective profile. Journal of Experimental Education, 62 (3), 221- 240.
Cheung, H. (2006). The measurement of teacher efficacy: Hong Kong primary in-service teachers. Journal of Education for Teaching , 32 (4), 435–451.
Childs, G., & McKay, M. (2001). Boys starting school disadvantaged: Implications from teachers’ rating of behaviour and achievement in the first two years. British Journal of Educational Psychology, 71, 303–314.
Chingos, M., & Peterson, P. (2011). It’s easier to pick a good teacher than to train one:Familiar and new results on the correlates of teacher effectiveness. Economics of Education Review, 30, 449–465.
Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1998). Aggression and antisocial behavior. In W. Damon & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology (3rd ed., Vol. 3, pp. 779–862). Hoboken, NJ: Wiley.
Darling-Hammond, L. (1999). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence (Research Report R-99-1). Washington DC: Center for the Study of Teaching and Policy, University of Washington.
Darling-Hammond, L., & Sykes, G. (2003). Wanted: A national teacher supply policy for education: The right way to meet the “highly qualified teacher” challenge? Education policy analysis archives, 11 (33). Retrieved august 21, 2006, from http://epaa.asu.edu/ epaa/v11n33/.
Darling-Hammond, L., Holtzman, D. J., Gatlin, S. J., & Heilig, J. V. (2005). Does teacher preparation matter? Evidence about teacher certification, teach for america, and teacher effectiveness. Education policy analysis archives,(13 (42). Retrieved august 21, 2006, from http://epaa.asu.edu/epaa/v13n42/.
Delors, J.(1998). Education for the twenty-first century-Issues and prospect. Paris,France : Unesco.
Eisner, E.W. (1998). The Kind of Schools We Need: Personal Essays. Michigan: Heinemann the University of Michigan.
El-Hajji, M. (2010). Teachers’ demographic characteristics, attributes and students cognitive dimensions: a correlation analysis. International Journal of Educational Administration, 2 (4), 603-608.
Erwin, J. C. (2004). The classroom of choice : giving students what they need and getting what you want . Alexandria ,VA: ASCD.
Erwin, J.C. (2011). Inspiring the best in students. Alexandria ,VA: ASCD.
Ferguson, P., & Womack, S. T. (1993). The impact of subject matter and education coursework on teaching performance. Journal of Teacher Education, 44 (1), 155–163.
Goldhaber, D. D., & Brewer, D. J. (2000). Does teacher certification matter? High school teacher certification status and student achievement. Educational Evaluation and Policy Analysis, 22 (2), 129–145.
Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42 (2), 371–406.
Jones, S. M., & Dindia, K. (2004). A meta-analytic perspective on sex equity in the classroom. Review of Educational Research, 74(4), 443–471.
Kelly, A. (1988). Gender differences in teacher-pupil interactions: A meta-analytic review. Research in Education, 39,1–23.
McClowry ,S.G., Rodriguez ,E.T., Tamis-LeMonda ,C.S., Spellmann ,M.E., Carlson, A., & Snow,D.L. (2013). Teacher/Student Interactions and Classroom Behavior: The Role of Student Temperament and Gender. Journal of Research in Childhood
Education, 27 (3), 283-301.
Miller, J. W., McKenna, M. C., & McKenna, B. A. (1998). A comparison of alternatively and traditionally prepared teachers. Journal of Teacher Education, 49 (3), 165–176.
Renmin Ye, B. (2000).The effects of teacher characteristics, beliefs,relations with students, and in-service education on student science achievement. Unpublished doctoral dissertation .Texas: Tech University .
Rescorla, L., Achenbach, T.M., Almqvist, F., Bird, H., Broberg, A., Dobrean, A., et al. (2007). Epidemiological comparisons of problems and positive qualities reported by adolescents in 24 countries. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75, 351–358.
Santiago, D.A. (2012). A study of the relationship between middle school and high school teachers instructional and behavior management practices and demographic variables. Unpublished doctoral dissertation, Liberty University, Lynchburg, VA: USA .
Sutherland, K. S. (2000). Promoting positive interactions between teachers and students with emotional/behavioral disorders. Preventing School Failure, 44, 110–115.
Sharma,T. (2008). Teaching - learning process :Characteristic and limitation of behaviourist, cognitivist and humanistic approach to learning. www. scribd. com/ doc /5769721/ Teaching - Learning Process.in the classroom: Schools of curious delight. New York: Routledge.
 Wenglinsky, H. (2000). How teaching matters: Bringing the classroom back into discussions of teacher quality. Princeton, NJ: Millikan Family Foundation and Educational Testing Service.
Westwood , P.(2008).What teachers need to know about teaching methods. Camberwell, Vic.: ACER Press
Zmuda, A. (2010). Breaking free from myths about teaching and learning :Innovation as an engine for student success.Alexandria,Virginia USA:ASCD.