طراحی و اعتباربخشی مدل بومی استانداردهای حرفه‌ای معلمان دوره دوم متوسطه (مطالعه‌ای آمیخته با جنبه‌های کیفی و کاربرد تکنیک دلفی)*

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

مشاورعالی مدیرکل/اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی استانداردهای حرفه­‌ای معلمان مقطع متوسطه در محیط­ های یاددهی-یادگیری انجام شده است. رویکرد پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش مطالعه استفاده از تکنیک دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامة دلفی و دربرگیرندة 118سنجه ارزیابی در قالب 12 کلید مولفه استاندردهای حرفه­‌ای است که درنتیجه پایش محیطی و   شبکه­‌ای از منابع ملی و بین­‌المللی استخراج شده و محقق آن را پالایش و تنظیم کرده است و در دو دور پیوسته دلفی به­ صورت الکترونیکی میان 32 نفر نمونه منتخب که به صورت هدفمند گزینش شده­اند، توزیع شده و بازخوردها مطابق پیوستار اجماع دلفی به اعضا انعکاس یافته است. تجزیه­وتحلیل پاسخ­های دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به همرأیی بالا، به روش آمار توصیفی و با استفاده از شاخص­‌های فراوانی، میانگین، انحراف معیار جداول و نمودارها انجام گرفته است. یافته­‌های به‌‌­دست­‌آمده نشان می­‌دهد متخصصان روی 10 حیطه استاندارد حرفه­‌ای با 44 زیرمؤلفه یا سنجه عملکرد حرفه­‌ای بومی برای معلمان متوسطه به توافق و اجماع نسبی دست یافته­‌اند که در قالب الگویی مفهومی–تجربی برای مدل بومی استانداردهای حرفه‌­ای معلمان متوسطه اعتباربخشی و ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


آندرسون، لورین (1387). افزایش اثربخشی معلمان در فرآیند تدریس. ترجمة محمد امینی، تهران: انتشارات مدرسه.
ایزدی یزدان­آبادی، احمد و حاج محمدشفیع، فرزانه (1388). «طراحی و تدوین استانداردهای عملکرد معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری»، مجلة علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال 9، شمارة 17، 131-154.
خنیفر، حسن (1383). «درآمدی بر استانداردسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش»، مجلة روان­شناسی و علوم تربیتی، سال سی و چهارم، شمارة 2، صص 153-174.
 
AEEYSOC. (2010). National professional standards for teachers. Melbourne declaration on educational goals for young Australians. Australian council for educational research. Available from: http://www.achper.org.au/files/f/903/2.pdf
Castillo.. Desart & . and Magdalono. (2002). Standardization of Standard-Based Instruction. Available from: www.airs.brown.eduzooz
Danielson, C. (1996). Enhancing professional practice; A framework for teaching, Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development.
Haney, J. E. (2005). The Influence influence of Professionalization professionalization on the Recruitment recruitment of Prospective prospective Teachers teachers as Perceived perceived by Texas Teachers teachers of the Yearyear. phd Dissertation, Texas University.
Huntly, H. (2008) Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions Ofof Competence, The Australian Educational Researcher, Vol. 35, No.1, pp. 235-252.
Keith, AA. (1986). Teacher evaluation policies and practice in four western provinces and four North West State. Report of a study supported by the Canadian Embassy.
Linstone, H. A. Turoff, M. (2002). The Delphi Method; Techniques and Applications Reading, MA: Columbia University Press.
Ololube, N. P. (2008). Evaluation competencies of professional and non-professional teachers in Nigeria, Studies in Educational Evaluation, Vol. 34, pp. 44–51.
Ololube, N. P. (2008). Evaluation competencies of professional and non-professional teachers in Nigeria, Studies in Educational Evaluation, Vol. 34, pp. 44–51.
Queensland department of education. (2005). Professional Standards for Teachers, The State of Queensland, Brisbane 4002.
Sanders, R. J.; Hills, J. R.; Nitko, A. J.; Merwin, J. C. & Trice, C. Dianda, M. (1990). Standards for teachersteacher’s competence in educational assessment of students, American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association.
Sanders, R. J.; Hills, J. R.; Nitko, A. J.; Merwin, J. C.; Trice, C. & Dianda, M. (1990). Standards for Teachers competence in educational assessment of students, American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association.
William, L.; Eyck, R. T.; Doolan, J.; Brady, J. & Aviss, E. (2004). New Jersey Professional Standards for Teachers and School Leaders, New Jersey Department of Education, Trenton, New Jersey, Available from: http://www.state.nj.us/education