بررسی دیدگاه دبیران دربارۀ موانع کاربست یافته‌های پژوهشی در آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای برنامه ریزی درسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 استادیار فلسفه اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یاسوج

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران دربارۀ موانع کاربست یافته‌های پژوهشی در آموزش‌وپرورش است. روش پژوهشْ توصیفی ـ تحلیلی است؛ به این صورت که در بخش اول، با تحلیل اسنادی، موانع کاربست یافته‌های پژوهشی استخراج شده و در بخش دوم، با روش پیمایشی، دیدگاه دبیران دربارۀ موانع کاربست یافته‌های پژوهشی بررسی شد. در بخش اول، جامعۀ آماری شامل متون نظری و پژوهشی مرتبط با موانع کاربست یافته‌های پژوهشی است و در بخش دوم، جامعۀ آماری شامل همۀ دبیران دورۀ دوم متوسطه در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1394 است که با استفاده از فرمول له‌وی و لمی‌شو[1] تعداد 298 نفر نمونه برآورد و برای نمونه‌گیری از روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شده است. ابزار پژوهش، در بخش اول، جدول تحلیل محتوا و در بخش دوم، پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ مبتنی بر موانع استخراجی بوده که روایی و پایایی آن تأیید شده است. در یافته‌های تحلیل اسنادی، موانع مدیریتی‌ ـ ساختاری، اقتصادی‌ ـ مالی، فرهنگی‌‌ ـ اجتماعی، ارتباطی‌ ـ اطلاع‌رسانی و انگیزشی‌ ـ انسانی شناسایی و در بررسی میدانی مشخص شد که همۀ موانع استخراجی در سطح 05/0 از کاربست یافته‌های پژوهشی در آموزش‌وپرورش جلوگیری می‌کند.



[1]. Levy and Lemeshow

کلیدواژه‌ها


ابراهیم‌زاده، فرزاد و همکاران (1395). بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی ایشان. فصلنامۀ یافته. دورۀ 18. شمارۀ 1: 28-41.
آقازاده، احمد (1380). بررسی نارسایی‌ها و موانع در کاربست نتایج و یافته‌های تحقیقات تربیتی. پژوهشکدۀ تعلیم‌وتربیت. پژوهش‌نامۀ آموزش. ویژه‌نامۀ شمارۀ 10: 22-32.
پاریاد، رحمان؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و لیاقتدار، محمد (1383). بررسیموانعساختاریپژوهشدربین اعضایهیئت‌علمیگروه‌هایآموزشیعلومانسانیدانشگاه‌هایاصفهانومنطقۀغرب کشور، مجموعهمقالاتآموزش عالیوتوسعۀپایدار. جلد دوم. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
پرویزیان، محمدعلی (1379). معضلات پژوهش در حوزۀ علوم تربیتی. فصلنامۀ علمی‌پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اراک. دورۀ2.
تیرگر، هدایت؛ محمد طهرانی، حسن (1387). موانع عمدۀ توسعۀ پژوهش‌محوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان. فصلنامۀ دانش و پژوهش در علوم تربیتی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان). دورۀ 1. شمارۀ 17: 99-118.
حسن‌زاده، رمضان (1383). بررسی موانع و عوامل کاربست یافته‌های پژوهشی توسط دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت. دورۀ 20. شمارۀ 80: 40-70.
خواجه بهرامی، حسین (1383). شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش معلمان به فعالیت‌های پژوهشی از دیدگاه معلمان منطقۀ ماهان کرمان. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه شهید بهشتی.
دادستان، پریرخ (1380). متن مصاحبه. پژوهشکدۀ تعلیم‌وتربیت. پژوهش‌نامۀ آموزشی. ویژه‌نامۀ شمارۀ 10.
دارایی، شمسی و همکاران (1388). بررسی شدت مشکلات پژوهشی قبل و بعد از مداخلات اداری و مدیریتی از دیدگاه اعضای هیئت علوم پزشکی قم. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی قم. دورۀ 3. شمارۀ 3: 37-44.
زمانی، حکیم؛ قربان‌نژاد، اقدس (1385). بررسی مشکلات و موانع موجود در امر پژوهش. همایش منطقه‌ای بررسی مشکلات پژوهش و ارائۀ راهکارهای مناسب و کاربردی برای بهبود آن. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
ساکی، رضا و نامی، شمسی (1385). تأملی بر فرایند اولویت‌یابی پژوهشی و دشواری‌های آن در آموزش‌وپرورش. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت. دورۀ 22. شمارۀ 6: 161-188.
ستوده ‌اصل، راهب قربانی و رشیدی‌پور، علی (1393). بررسی مشکلات پژوهشی و موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان. فصلنامۀ کومش. جلد 16. شمارۀ 1: 1-7.
سرشتی، منیژه و همکاران (1386). موانع انجام پژوهش از دیدگاه پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستان‌های شهرکرد. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دورۀ 15. شمارۀ 2: 7-13.
سیف‌الهی، سیف‌الله (1381). جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، مجموعه مقالات و نظرها. تهران: مؤسسۀ انتشارات جامعه‌پژوهان سینا.
سیف، علی‌اکبر (1380). متن گفت‌وگو: پژوهشکدۀ تعلیم‌وتربیت. پژوهش‌نامۀ آموزشی. ویژه‌نامۀ شمارۀ 10: 8-12.
عابدی، احمد؛ عریضی سامانی، سید حمیدرضا و شواخی، علی‌رضا (1384). فراتحلیل عوامل مؤثر بر افزایش کاربست یافته‌های پژوهشی در وزارت آموزش‌وپرورش، فصلنامۀ نوآوری‌های آموزشی، شمارۀ 12: 109-133.
عباسی، مصیب و همکاران (1388). بررسی موانع فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول. فصلنامۀ نامۀ آموزش عالی. دورۀ 2. شمارۀ : 141-154.
عصاری شهری، رضا (1390). موانع پژوهشی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشکدۀ علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجلۀ افق‌های آموزش در پزشکی. دورۀ 4: 92-95.
عَلم، شهرام؛ تندنویس، فریدون و امیرتاش، علی‌محمد (1388). عوامل مؤثر بر توسعۀ پژوهش در تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران. فصلنامۀ نوآوری‌های آموزشی. دورۀ 8. شمارۀ 29: 101-120.
علمداری، علی‌کرم و افشون، اسفندیار (1382). موانع موجود در انجام فعالیت‌های پژوهشی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های شهر یاسوج. فصلنامۀ ارمغان دانش. دورۀ 8. شمارۀ 29: 27-34.
عموزاده، مهدی و زجبی، هادی (1384). شناسایی عوامل مؤثر بر گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی شهر تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه شهید بهشتی.
فتحی‌ واجارگاه، کوروش (1382). موانع پژوهش‌مدارکردن تصمیم‌گیری در فرایند برنامه‌ریزی درس. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت، شمارۀ 2: 36-7.
فضل‌الهی، سیف‌الله (1388). شناسایی و اولویت‌بندی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های استان قم. نشریۀ معرفت. شمارۀ 141: 127-142.
فضل‌الهی قمیشی، سیف‌الله؛  نوروزی، عباسعلی و ملکی توانا، منصوره (1391). بررسی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌های فرهنگیان. فصلنامۀ پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. سال 9. دورۀ 2. شمارۀ 5 (پیاپی 32) : 108-122.
فضل‌الهی قمیشی، سیف‌الله (1396). موانع پژوهش دانشجویی مطالعۀ تطبیقی و موردی دانشگاه‌های آزاد و دولتی قم. ماهنامۀ معرفت. شمارۀ 237: 93-109.
قادری‌فر، اسماعیل و همکاران (1392). شناسایی و اولویت‌بندی موانع فراروی پژوهش: مطالعۀ موردی پژوهشگاه های زیرمجموعۀ وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری. فصلنامۀ سیاست علم و فنّاوری. سال 6، شمارۀ 1.
قائدی، یحیی و دیبا واجاری، مریم (1381). بررسی و ارائۀ راهکارهای مناسب برای استفاده از یافته‌های پژوهشی بین مسئولان و تصمیم گیران. سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران.
قائدی، یحیی و آهنچیان، محمدرضا (1387). بررسی کاربست تحقیقات آموزشی از دیدگاه مناطق آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران. دوفصلنامۀ مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی. دورۀ 1: 60-72.
قرا‌خانلو، رضا (1379). شناسایی موانع و مشکلات پژوهش در تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌ها. پژوهشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
متین، نعمت‌الله (1385). بررسی میزان استفاده از یافته‌های پژوهش‌های انجام‌شده در آموزش‌وپرورش. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت. دورۀ 22. شمارۀ4: 149-180.
مجرب، محمدعلی (1385). علل عدم گرایش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها به امر پژوهش و تحقیق. همایش منطقه‌ای بررسی مشکلات پژوهش و ارائۀ راهکارهای مناسب و کاربردی جهت بهبود آن. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد قوچان.
محمدی‌پور، محمد (1385). علل عدم استقبال اساتید از کارهای تحقیقاتی. همایش منطقه‌ای بررسی مشکلات پژوهش و ارائۀ راهکارهای مناسب و کاربردی برای بهبود آن. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد قوچان.
مظلومیان، سعید؛ زندی‌مهر، هوشنگ و رستگار، احمد (1389). بررسی و مقایسۀ عوامل مؤثر بر فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت‌علمی علوم پایه و علوم انسانی دانشگاه پیام نور استان فارس. فصلنامۀ نامۀ آموزش عالی. سال 3. شمارۀ 12: 53-70.
مکی آل‌آقا، بدیع‌الزمان (1386). بررسی عوامل بازدارنده و تسهیل‌کنندۀ پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور ارائۀ راهکارهای عملی برای ارتقای سطح پژوهش در دانشگاه. فصلنامۀ اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. سال 2. شمارۀ 3: 101- 110.
مهرمحمدی، محمود (1379). رابطۀ میان پژوهش و عمل تربیتی. پژوهشکدۀ تعلیم‌وتربیت. پژوهشنامۀ آموزشی. شمارۀ 44: 9-19.
نامی، شمسی (1377). موانع به‌کارگیری یافته‌های پژوهشی در تصمیم‌گیری‌های آموزشی. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت. سال 14. شمارۀ پیاپی 53 و 54: 63-83.
نویدی، احد (1378). ضرورت فراتحلیل و ترکیب یافته‌های پژوهشی. پژوهش‌نامۀ آموزشی. شمارۀ 20: 12-18.
هاشمی، جلال و عبادی، غلامحسین (1385). شناسایی عوامل کاربست یافته‌های پژوهش‌های آموزشی در استان خوزستان: ارائۀ یک الگو. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. دورۀ 3. سال 13. شمارۀ 4: 79-102.
 
Bruffee, K. (2002). Collaborative Learning. Baltimore: John Hopkins University press.
CEC (2003).  The Role of the University in the Europe of Knowledge. From World Wide Web: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52003DC0058
Cook, D. (2001). Research Management of What Nature is the Concept? Ohio State University.
Husen, T. (1996). Education Research and Policy Making in International EncyClopedia of Education. Pergamon Press.
Kajermo K. N. et al. (2008). Predictors of nurses’ perceptions of barriers to research utilization. Nursing Management. Vol. 16 (3): 14-305.
Lather, P. (2004). Sciencetific Research in Education: a Critical Perspective. British Educational Journal. Vol. 6: 772-760.
Levy, P.; Lemeshow, S. (2008). Sampling of Populations: Methods and Applications. 4th (Ed). Wiley.
Longeman, E.; Condiff, L. & Shulman, S. (1999). Issues in Education Research, Problems and Possibilities. San Francisco: Jossy-Boss.
Nisbet, J. (2005). What is Educational research? Changing perspective through the 20th century. Research paper in education. Vol. 20 (1): 25-44.
Tan, M.; Zumrut, A. & Ozdemir, F. (2012). Barriers of Research Utilization from The Perspective of Nurses in Eastern Turkey. Nursing Outlook. Vol. 60 (1): 45-50.
Wright, A.; Brown, P. & Slownan, R. (1996). Nurses Perception of the Value of Nursing Research for Practice. Australian Journal of Advanced Nursing. Vol. 13 (4): 15-18.
Yava, A. et al. (2009). Nurses' perceptions of the barriers to and the facilitators of research utilization in Turkey, Applied Nursing Research. Vol. 22 (3): 166–175.