بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار،گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار، گروه ه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی،

3 استادیار، گروه روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی

4 دانشجوی دکترا رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

   این پژوهش، با هدف شناسایی وضعیت موجود رهبری خدمتگزار، در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است. جامعة مورد مطالعه، شامل کلیة اعضای هیت‌علمی دانشگاه فرهنگیان (707 نفر) می‌باشد، که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، تعداد 356 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای سنجش رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان، از مقیاس چند بعدی اندازه‌گیری رهبری خدمتگزار دیرندانک و نئوجتن (2011) ([1]SLS) »، استفاده شده است. برای تعیین روایی و پایایی از روایی سازه، روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کران باخ، بهره گرفته شد. نتایج آزمون تی تک گروهی نشان داد که میانگین مشاهده ‌شده وضعیت موجود رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان (3.971)، بیشتر از میانگین مورد انتظار (3.5) بوده است؛ هم­چنین تفاوت بین میانگین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار (مطلوب) رهبری خدمتگزار در ابعاد هشت‌گانه، معنی‌دار است. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین وضعیت موجود رهبری خدمتگزار از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی مرد و زن، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. آزمون تحلیل واریانس[2]، نشان داد که متغیر سطح تحصیلات اعضای هیأت‌علمی تأثیری بر دیدگاه آن‌ها نسبت به وضعیت موجود رهبری خدمتگزار در دانشگاه ندارد. اعضای هیأت‌علمی شاغل در پست‌های اداری و مدیریتی، نسبت به اعضای هیأت‌علمی که به‌عنوان مدرّس فعّالیت دارند، وضعیّت موجود رهبری خدمتگزار را به‌طورکلّی در سطح بالاتری ارزیابی کرده‌اند.



[1]-Servant leadership survey


[2] -ANOVA

کلیدواژه‌ها


- اردلان، محمدرضا؛ قلی پور، میترا. (1394). «وضعیت سبک رهبری خدمت­گزار، از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان». دومین کنگرة علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعه‌شناسی و علوم فرهنگی- اجتماعی ایران». تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
2- اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ نصیری ولیک بنی، فخرالسادات؛ بهشتی راد، رقیه. (1392).« نقش رهبری خدمت­گزار در ارتقای اعتماد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی». فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی،3(4) : صص143-167.
3 -اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مصوّب جلسة 704 مورّخ 6/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی.
4- خرازی، سید کمال؛ میر کمالی، محمد؛ ترکی، علی. (1392). «رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان»، چشم‌انداز مدیریت دولتی، 4 (14): صص87-116.
5-دل‌خوش­کسمایی، ابوالقاسم؛ شریف‌زاده، فتّاح؛ سید­نقوی، میرعلی؛  قربان­زاده، وجه­الله. (1391). «الگوی­رهبری خدمت­گزار، ابعاد و شاخص‌های آن در دانشگاه علوم انتظامی». فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، 6(3): صص388-375.
6- روغنیان، زهره (1390). «برندینگ و مدیریت برند تربیت‌معلم (دانشجو معلمان) در دانشگاه فرهنگیان». سایت دانشگاه فرهنگیان،http://cfu.ac.ir.
7- سبحانی­جو، سبحان. (1396). «طراحی و اعتبار یابی الگوی رهبری خدمت­گزار برای دانشگاه فرهنگیان»، رسالة آماده دفاع دکتری رشتة مدیریت آموزشی»، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة روانشناسی وعلوم تربیتی.
8- سلیمانی، ناهید؛ شعبانی، احمد؛ رجایی پور، سعید. (1390). «بررسی وضعیت موجود و مطلوب کاربست شاخص رهبری خدمت­گزار در مدیریت کتابخانه‌های دانشگاه دولتی شهر اصفهان». پژوهش‌نامة کتابداری و اطلاع‌رسانی، 1 (2): صص59- 76.
9- سند دانشگاه اسلامی. (1392). مجموعه مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، مصوبه جلسه شماره 735 شورای انقلاب فرهنگی، تاریخ 25/4/1392، ص 1.
10- سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. (1390). دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی، ص2.
11-غنجی، مستانه؛ چیدزی، محمد؛ صدیقی، حسن؛ ربیعی، علی. (1394). «ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب میزان کاربست مؤلّه­های مدیریت تغییر فرانوگرا (مطالعه موردی: وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی)». مجلة تعاون وکشاورزی،4(14): صص37-1.
12-قلاوندی، حسن؛ سلطان‌زاده، وحید؛ بهشتی راد، رقیه. (1392). «الگوی علّی روابط بین رهبری خدمت­گزار، معنویت در محیط کار و سرمایه اجتماعی». پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 5(9): صص 128-107.
13- محمدی، فرشته؛ حضرتی، محمود؛ جعفری، احمد. (1392). «بررسی رابطه معنویت محیط کاری و ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار». مجلة پژوهش‌های مدیریت عمومی،6(20): صص 145-164.
14- نظری، حیدر. (1392). «بررسی ادراک معلمان از ویژگی‌های رهبری خدمتگزار مدیران و تأثیر آن بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستان‌های شهرستان ایلام». پایان‌نامه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
15-Amin, A. E. (2013).Assessing the State of Servant Leadership, Teacher Morale and Student Academic Performance Outcomes in a Florida Elementary School District,A Dissertation for the Degree Doctorate of Education Grand Canyon University Phoenix, Published by ProQuest LLC (2014).
16-Boyum.V. S. (2012).A Model of Servant Leadership in Higher Education, A Dessertation Fort he degree of doctor of fhilosophy, The university of Minnesota.
17-Black, G. L. (2008). A correlational analysis of servant leadership and school climate dissertation, University of Phoenix, United States-Arizona.
18-Brubaker, T. A. (2013).Servant Leadership, Ubuntu, and Leader Effectiveness in Rwanda. Regent University. Emerging Leadership Journeys. 6(1): 95- 131.
19- Dierendonck, D. V. (2011). Servant Leadership: A review and Synthesis. Journal of Management, 37(4):1228-1261.
20- Dierendonck, D. v. & Nuijten, I. (2011). The Servant Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure. Journal Business Psychology,26: 249–267.
21- Dierendonck.D. v.& Patterson K. (2014). Compassionate Love as a Cornerstone of Servant Leadership: An Integration of Previous Theorizing and Research,J Bus Ethics, 28:119–131.
22- Falzon.T. R. (2015).The servant leadership of Nelson Mandela: a case study.A dissertation for the degree of Doctor of Education in Organizational Leadership, Published by ProQuest (2015).
23- Hoveida, R, Salari, S. & Asemi, A. (2011). A study on the relationship among servant leadership (SL) and theorganisational commitment (OC): A case study. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research inBusiness, 3(3):499–509.
24-Jordan, M. K. (2014).Determining the Relationship between Servant Leadership and Job Satisfaction among U.S.Navy Personnel. Dissertation for the Degree of Doctor of Business AdminIstration, Northcentral University.
25-Kim, S.J, Kim. K.S.& Choi. Y.G. (2014) A Literature Review of Servant Leadership and Criticism of Advanced Research,International. Journal of Social, Human Science and Engineering,8(4):1098-1101.
26- Lambert, D.M. (2015). Faculty as servant teachers: an exploration of Servant Leadership applied to nursing education. Dissertation for the Degree of Doctor, Capella University.
27- Mahembe, B. & Engelbrecht, A.S. (2014). The relationship between servant leadership, organisational citizenship behaviour and team effectiveness. SA Journal of Industrial Psychology/SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde, 40(1), Art. #1107, 10 pages. http://dx.doi.org/10.4102/ sajip.v40i1.1107
28-McClellan, J. L. (2007). The advisor as servant: The theoretical and philosophical relevance of servant leadership to academic advising. Nacda Journal, 27(2): 41-49.
29- McKenzie, R. A. (2012).A correlation study of Servant Leadership and teacher job satisfaction in a education,Dissertation for the Degree, Doctor of Management in Organizational Leadership,university of University of Phoen ix.Published by ProQuest LLC (2013).
30- Page, D. & Wong, T.P. (2003). Servant leadership: An opponent-process model and the revised servant leadership profile. Servant Leadership Roundtable. Regent University School of Leadership Studies, Virginia Beach, VA. Available from http://www.regent.edu.
31-Russell.E. J. (2012). The role of Servant leadership in faculty development programs: A Review of The Literature, Turkish Online Journal of Distance Education, 13(1):15-19.
32- Scardino. A. J. (2012).Servant Leadership in higher education:the influence of servant –led faulty on student engagement. Doctoral dissertation, Antioch University.
33- Stefánsdóttir. K. H. (2013).Are there signs of a better organizational performancein the presence of servant leadership? Reykjavik University, Retrieved from: http: skemman.is.en.item.view,1946.1620.
34- Taner.b & Özkan. (2014). Servant Leadership in Academic Advising,Journal of Social Science for Policy ImplicationsJune, 2(2):125-139.