طراحی و آزمودن الگویی از پیش‌آیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز، ایران.

2 مدرس ریاضی گروه علوم، پایه دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران، اهواز

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از پیش­آیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی بود، که محیط یادگیری سازنده­گرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و مشوق­های انگیزشی منفی به عنوان متغیرهای پیش­آیند، عملکرد تحصیلی درس ریاضی، به عنوان پیامد و ارزش تکلیف به عنوان متغیر میانجی انتخاب شدند. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز بوده است، که در سال 1393 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، که از این جامعة آماری و به روش نمونه‌گیری خوشه­ای تصادفی، تعداد 100 نفر جهت سنجش پایایی و روایی ابزارها و تعداد 250 نفر جهت فرضیةآزمایی برگزیده و ابزار پژوهش بر روی آن­ها اجرا شد. داده‌ها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطه­ای تحلیل شدند.نتایج حاکی از اثر مثبت محیط یادگیری سازنده­گرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی مشوق­های انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی، و همچنین اثر مثبت غیرمستقیم محیط یادگیری سازنده­گرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی غیرمستقیم مشوق‌های انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق ارزش تکلیف بود.می­توان نتیجه گرفت که مسئولان و اساتید می­توانند با ایجاد شرایط مناسب یادگیری و پیاده کردن اصول سازنده‌گرا در کلاس­های درس، جایگزین کردن الگوهای انگیزشی مبتنی بر تلاش به جای الگوهای انگیزشی مبتنی بر توانایی، استفاده از مشوق­های انگیزشی مثبت و حمایت­های مناسب نظیر نظارت صحیح و ارزش­دهی بیشتر به علم و تحصیل ریاضی و بالا بردن معقولانه سطح انتظارات تحصیلی، زمینه را برای درگیری بیشتر دانشجویان به یادگیری و تکالیف ریاضی فراهم نمایند که نتیجه نهایی آن بهبود عملکرد تحصیلی درس ریاضی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


بشلیده، کیومرث (1393). روش­های پژوهش و تحلیل آماری مثال­های پژوهشی با SPSS و AMOS. اهواز: نشر دانشگاه شهید چمران اهواز.
حاجی یخچالی، علیرضا؛ حقیقی، جمال و شکرکن، حسین (1380). «بررسی رابطة ساده و چندگانة پیش­آیندهای مهم هدف­گرایی تبحری و رابطة آن با پیامدهای برگزیده­اش در دانش­آموزان پسر سال اول دبیرستان­های اهواز». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره 1 و 2، صص 48–31.
حجازی، الهه؛ رستگار، احمد؛ کرمدوست، نوروزعلی و قربان جهرمی، رضا (1387). «باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت، درگیری شناختی و تلاش (آزمون مدل دوئک)». مجلة رواشناسی و علوم تربیتی، سال سی و هشتم، شماره 2، صص 46-25.
علم­الهدایی، سید حسن (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. انتشارات شیوه.
گلستانی­نیا، ندا (1392). «بررسی رابطة علّی خودکارآمدی تحصیلی و مشوق­های انگیزشی منفی با عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری ادراک درونی، ادراک کنترل بیرونی، ارزش تکلیف، امید و ناامیدی در دانش‌آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهرستان دزفول». پایان‌نامة کارشناسی ارشد رشتة روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مروتی، ذکراله (1390). رابطة علّی محیط یادگیری سازنده­گرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجی­گری جهت­گیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانش­آموزان پسر سال سوم دبیرستانی شهر اهواز». پایان­نامة دکتری رشتة روانشناسی، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل (1392). «اثربخشی توان­بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه‌ی کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی». فصل­نامه­ی ناتوانی­های یادگیری، 3 (6)، صص 117-92.
نریمانی، محمد؛ خشنودی‌نیا، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس (1392). «نقش درک حمایت معلم در پیش­بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری». مجلة ناتوانی‌های یادگیری، (1)3، صص 128-110.
یمینی، محمد (1388). «بررسی ارتباط سبک تفکر و ادراک از محیط یادگیری کلاس (با تأکید بر محیط یادگیری ساختن­گرای اجتماعی) با رویکردها و پیامدهای یادگیری در دانشجویان». پایان‌نامة دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
Abela, J. R., & Skitch, S. A. (2007). Dysfunctional attitudes as a cognitive vulnerability factor for depression in children of affectively-ill parents: A multi-wave longitudinal study. Behavior Research and Therapy, 45, 1127-1140.
Aldridge, J. M., Dorman, J. P., & Fraser, B. J. (2004). Use of multitrait-multimethod modeling to validate actual and preferred forms of the technology-rich outcomes-focused learning environment inventory (TROFLEI). Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 4, 110-125.
Aldridge, J. M., Fraser, B. J., Taylor, P. C., & Chen, C. (2000). Constructivist learning environments in a cross national study in Taiwan and Australia. International Journal of Science Education, 22 (1), 37-55.
Anthoni, R., & Artino, Jr. (2010). Online task value and self – efficacy scale. Psychological Review, 84, 191-215.
Arisoy, N., Cakiroglu, J., & Sunger, S. (2007). A canonical analysis of learning environment perceptions and motivational beliefs. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
Arkun, S., & Askar, P. (2010). The development of a scale on assessing constructive learning environments. Journal of Education, 39, 32-43.
Bandura, A. (1997). Self- efficacy.The exercises of control. New York, H.W. Freeman and company.
Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review Psychology, 52, 1-26.
Breso, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). The mediating role of student burnout and engagement in the prediction of academic performance. Personality and Individual Differences, 43, 65-92.
Buric, I., & Soric, I. (2012). The role of test hope and hopelessness in self-regulated learning: relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement. Journal of Learning and Individual Differences, 3, 1-7.
Colquitt, J. A. (2001). On the dimensionality of organizational justice: A construct validation of a measure. Journal of Applied Psychology, 86, 386 – 400.
Docan, T. (2006). Positive and negative incentives in the classroom: analysis of grading systems and student motivation. Journal of Scholarship of Teaching and Learning, 6 (2), 21-40.
Duncan, T. G., & Mckeachie, W. J. (2005). The making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Psychologist, 40(2), 117-128.
Feldner, M., Felder, E., Zvolensky, M., & Lejuez, C. (2006). Examining the association between rumination, negative affectivity and negative affect induced by a paced auditory serial addition task. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37, 171-187.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Goetz, T. (2007). Perceived learning environment and students' emotional experiences: a multilevel analysis of mathematics classroom. Learning and Instruction, 17, 478-493.
Joormann, J. (2006). Differential effect of rumination and dysphoria on the inhibition of irrelevant emotional material: evidence from a negative priming task. Cognitive and Research Therapy, 30, 149-160.
Lee, C. (2002). The impact of self – efficacy and task value on satisfaction and performance in a web – based course. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida.
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self – efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an rnabler for academic success. School Psychology Review, 31 (3), 313-328.
McCann, E., & Garcia, T. (1999). Maintaining motivation and regulation emotion: measuring individual differences in academic volitional strategies. Learning and Individual Differences, 11 (3), 259–279.
Nasiriyan, A., Khezri Azar, H., Noruzy, A., & Dalvand, M. R. (2011). A model of self – efficacy, task value, achievement goals, effort and mathematics achievement. International Journal of academic Research, 3 (2), 41-72.
Nolen – Hoeksema, S. (2004). The response styles theory. In C. Papageorigiou & A. Wells (Eds.), Depressive rumination: Nature, theory and treatment (pp. 187-215). New York: Wiley.
Ozkal, K., Tekkaya, C., & Cakiroglu, J. (2009). Investigation 8th grade student perceptions of constructivism science learning environment. Education & Science, 34 (153), 38-46.
Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of centering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24, 124-139.
Partrich, H., Hicks, L., & Ryan, A. M. (1997). Relations of perceived social efficacy and social goal pursuit to self – efficacy for academic work. Journal of Early Adolescence, 17, 109 – 128.
Patrick, H., Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98.
Peterson-Graziose, V., Bryer, J., & Nikolaidou, M. (2013). Self-esteem and self-efficacy as predictors of attrition in associate degree nursing students. Journal of Nurses Educational, 52 (6), 351–354.
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self – regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational psychology, 82 (1), 33–40.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Contemporary approaches to assessing mediation in communication research. In A. F. Hayes, M. D. Slater, & L. B. Snyder (Eds.), The Sage sourcebook of advanced data analysis methods for communication research (pp. 13-54). Thousand Oaks, CA: Sage.
Robin, M., & Shepherd, S. (2006). Volitional strategies and social anxiety among college students. Journal of Educational Psychology, 9 (4), 88-101.
Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective (5 thed). Upper Saddle River, NJ: Person.
Sungur, S., & Gungoren, S. (2009). The role of classroom environment perceptions in self- regulated learning and science achievement. Elementary Education Online, 8(3), 883-900.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy – value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.
Wolf, S. J., Fraser, B. J. (2008). Learning environment, attitudes and achievement among middle – school science students using inquiry – based laboratory activities. Research in Science Education, 38, 321-341.