اثر میانجی مدیریت دانش، بر رابطه بین فرهنگ سازمانی و گرایش کارآفرینانه دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز همدان

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده‌ها، کمی و مبتنی بر رویکرد همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان ورودی سال 93 دوره دکتری دانشگاه تهران بود که تعداد آن­ها در حدود 3110 نفر گزارش شد و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­‌ای و فرمول کوکران، تعداد 324 نفر به عنوان حجم نمونه، تعیین گردید. به‌­منظور گردآوری داده‌­ها، از پرسش­نامه‌­های استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، گرایش کارآفرینانه هاگِس و مورگان (2007) و مدیریت دانش داروچ (2003) بهره گرفته شد. به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرون­باخ و ضریب پایایی ترکیبی و همچنین به­‌منظور سنجش روایی از روایی محتوا و سازه استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با استفاده از روش مدل­‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم­افزار Lisrel-v8.8 در دو بخش مدل اندازه‌­گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان از یک سو و از سوی دیگر تأثیر معنادار متغیر میانجی مدیریت دانش بر رابطه میان این دو می‌­باشد.

کلیدواژه‌ها


رحیم نیا، فریبرز و علیزاده، مسعود. (1388). بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 10(1): 170-147.
علامه، سید محسن؛ صبا خادم، عباس و حسینی ،حمیده السادات. (1385). تاثیر مدیریت دانش برنوآوری پایدار سازمانی. کنفرانس ملی  مدیریت تحول، 27و 28 شهریور، اصفهان.
قهرمانی، محمد؛ پرداختچی، محمد حسن و حسین زاده، طاهر. (1389). فرهنگ سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی. چشم­انداز مدیریت دولتی، 1(1): 39-25.
Alavi, M., & Leidner, D. E. (1999). Knowledge management systems: issues, challenges, and benefits. Communications of the AIS, 1(2es), 1.
Al-Swidi, A. K., & Mahmood, R. (2011). How does organizational culture shape the relationship between entrepreneurial orientation and the organizational performance of banks?. European Journal of Social Sciences, 20(1), 28-46.
Ansari, P., & Tabrizi, R. S. (2012, January). Knowledge Management Impact on Corporate Entrepreneurship: A Malaysian Study. In System Science (HICSS), 2012 45th Hawaii International Conference on (pp. 4042-4051). IEEE.
Bose, R. (2004). Knowledge management metrics. Industrial management & data systems, 104(6), 457-468.
Ciganek, A. P., Mao, E., & Srite, M. (2010). Organizational culture for knowledge management systems: a study of corporate users. Ubiquitous Developments in Knowledge Management: Integrations and Trends: Integrations and Trends, 52.
Covin, J. G., & Kuratko, D. F. (2010). The concept of corporate entrepreneurship. Encyclopedia of technology and innovation management, 207.
Covin, J. G., & Wales, W. J. (2012). The measurement of entrepreneurial orientation. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(4), 677-702.
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.
David, W., & Fahey, L. (2000). Diagnosing cultural barriers to knowledge management. The Academy of management executive, 14(4), 113-127.
Denison, D. R. (2000). Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change. The international handbook of organizational culture and climate, 347-372.
Denison, D. R., Janovics, J., Young, J., & Cho, H. J. (2006). Diagnosing organizational cultures: Validating a model and method. Documento de trabajo. Denison Consulting Group.
Dess, G. G., & Lumpkin, G. T. (2005). The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. The Academy of Management Executive, 19(1), 147-156.
Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, 1(1), 64-77.
Fong, P. S., & Kwok, C. W. (2009). Organizational culture and knowledge management success at project and organizational levels in contracting firms. Journal of Construction Engineering and Management, 135(12), 1348-1356.
Gottschalk, P. (2007). Sharing knowledge in law firms. International journal of innovation and learning, 4(3), 255-273.
Hackett, B. (2000, January). Beyond knowledge management: New ways to work and learn. Conference Board, Incorporated, The.
Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2013). Editorial-partial least squares structural equation modeling: Rigorous applications, better results and higher acceptance. Long Range Planning, 46(1-2), 1-12.
Holt, D. T., Bartczak, S. E., Clark, S. W., & Trent, M. R. (2007). The development of an instrument to measure readiness for knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 5(2), 75-92.
Huang, K. P., & Wang, K. Y. (2013). The moderating effect of social capital and environmental dynamism on the link between entrepreneurial orientation and resource acquisition. Quality & Quantity, 47(3), 1617-1628.
Hughes, M., & Morgan, R. E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial marketing management, 36(5), 651-661.
Jafari, M., Fesharaki, M. N., & Akhavan, P. (2007). Establishing an integrated KM system in Iran aerospace industries organization. Journal of knowledge management, 11(1), 127-142.
Jones, M. B. (2005). Organizational culture and knowledge management: An empirical investigation of US manufacturing firms. Doctoral dissertation, Nova Southeastern University, http://www.grin.com/en/doc/234455/organizational.
Joo, J., & Lee, S. M. (2009). Adoption of the Semantic Web for overcoming technical limitations of knowledge management systems. Expert systems with applications, 36(3), 7318-7327.
Kaur, V., Kahlon, R., & Randhawa, S. (2012). Conceptual framework of relationship between Knowledge management and Organizational culture.
Lee, L. T. S., & Sukoco, B. M. (2007). The effects of entrepreneurial orientation and knowledge management capability on organizational effectiveness in Taiwan: the moderating role of social capital. International Journal of Management, 24(3), 549.
Lee, S. M., Lim, S. B., & Pathak, R. D. (2011). Culture and entrepreneurial orientation: a multi-country study. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(1), 1-15.
Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of management Review, 21(1), 135-172.
Newman, B. D., & Conrad, K. W. (2000, October). A Framework for Characterizing Knowledge Management Methods, Practices, and Technologies. In PAKM.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford university press.
Parnell, J. A., & Lester, D. L. (2007). Reevaluating the entrepreneurship-management conundrum: Challenges and solutions. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 12(4), 74.
Pearce, I. I., John, A., Fritz, D. A., & Davis, P. S. (2010). Entrepreneurial orientation and the performance of religious congregations as predicted by rational choice theory. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(1), 219-248.
Rehman, M., Mahmood, A. K., Sugathan, S. K., & Amin, A. (2010). Implementation of knowledge management in small and medium enterprises. Journal of Knowledge Management Practice, 11(1), 31-40.
Robbins, S. P., & Judge, T. (2012). Essentials of organizational behavior. Boston: Pearson.
Subramaniam, M., & Youndt, M. A. (2005). The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities. Academy of Management journal, 48(3), 450-463.
Tseng, S. M. (2010). The correlation between organizational culture and knowledge conversion on corporate performance. Journal of knowledge management, 14(2), 269-284.
Vaccaro, A., Parente, R., & Veloso, F. M. (2010). Knowledge management tools, inter-organizational relationships, innovation and firm performance. Technological Forecasting and Social Change, 77(7), 1076-1089.
Wang, C. L., & Ahmed, P. K. (2003). Structure and structural dimensions for knowledge-based organizations. Measuring Business Excellence, 7(1), 51-62.
Wang, D., Su, Z., & Yang, D. (2011). Organizational culture and knowledge creation capability. Journal of Knowledge Management, 15(3), 363-373.
Wen, Y. F. (2009). An effectiveness measurement model for knowledge management. Knowledge-based systems, 22(5), 363-367.
Wiig, K. M. (2002). Knowledge management in public administration. Journal of knowledge management, 6(3), 224-239.
Wiklund, J., & Shepherd, D. (2003). Knowledge‐based resources, entrepreneurial orientation, and the performance of small and medium‐sized businesses. Strategic management journal, 24(13), 1307-1314.
Yang, J. (2005). Knowledge integration and innovation: Securing new product advantage in high technology industry. The Journal of High Technology Management Research, 16(1), 121-135.
Yang, J. (2010). The knowledge management strategy and its effect on firm performance: A contingency analysis. International Journal of Production Economics, 125(2), 215-223.
Zamantili Nayir, D., & Uzunçarsili, Ü. (2008). A cultural perspective on knowledge management: the success story of Sarkuysan company. Journal of Knowledge Management, 12(2), 141-155.