تأثیر ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت‌درمانی بر بهزیستی روان شناختی و استرس تحصیلی دانش آموزان پایة اول دورة متوسطة دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌‌آباد، ایران

3 کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

4 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌‌ آباد، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت­درمانی بر بهزیستی روان­شناختی و استرس تحصیلی دانش­آموزان پایة اول دورة متوسطة دوم بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با رویکرد کمی  به روش آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش، همة دانش­آموزان دختر پایة اول دورة متوسطة دوم شهر خرم­آباد در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونة مورد مطالعة پژوهش، متشکل از 30 نفر از اعضای جامعة آماری بود که به‌ روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر پرسشنامه بود که شامل پرسشنامه‌های ­بهزیستی روان­شناختی ریف (1989) و استرس تحصیلی کوهن و همکاران (1983) است. داده‌های گردآوری‌شده در پژوهش حاضر به روش تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌های تحلیل کوواریانس نشان داد ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت‌درمانی باعث افزایش بهزیستی روان­شناختی و کاهش استرس تحصیلی دانش­آموزان می‌شود. بنابراین، براساس نتایج، به­ نظر می­رسد می­توان با آموزش ذهن­آگاهی، بهزیستی روان­شناختی دانش‌آموزان را افزایش داده، و استرس تحصیلی آنان را کاهش داد، بر این اساس، برگزاری دوره­های آموزشی و کارگاهی در زمینة بهبود و تقویت ذهن‌آگاهی به‌منظور کاهش استرس تحصیلی و افزایش بهزیستی روان‌شناختی در مراکز آموزشی توصیه می­­شود.

کلیدواژه‌ها


احمدوند، زهرا، حیدری­نسب، لیلا، و شعیری، محمدرضا (1391). تبیین بهزیستی روان‌شناختی براساس مؤلفه‌های ذهن­آگاهی. روان‌شناسی سلامت، ۲(۱)، 69-60.
آذرگون، حسن، و کجباف، محمدباقر (1389). اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی بر کاهش نگرش ناکارآمد و افکار خودآیند دانشجویان افسردة دانشگاه اصفهان. مجلة روان‌شناسی، ۵۳(۱۶)، 79-74.
حسن­زاده لیف­شاگرد، منیره، ترخان، مرتضی، و تقی­زاده، محمداحسان (1392). اثربخشی ایمن‌سازی در مقابل استرس بر استرس ادراک‌شدة زنان باردار با سابقة ناباروری. پرستاری و مامایی جامع­نگر، 23(70)، 34-27.
خسروی، الهه، و قربانی، مریم (1395). اثربخشی ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس ­ادراک‌شده و فشارخون زنان مبتلا به فشارخون بالا. دوماهنامة فیض، ۲۰(۴)، 368-361.
دهستانی، مهدی (1394). آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی، اضطراب و افسردگی دانش­آموزان دختر. اندیشه و رفتار، 9(37)، 46-37.
غلامرضایی، زهره، پورشافعی، هادی، و دستجردی، رضا (1396). مقایسة بهزیستی روان‌شناختی دانش­آموزان تیزهوش و عادی. فصلنامة علمی دانشکدة پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ۱(۴)، 47-42.
کرد، بهمن (1395). پیش‌بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری براساس ذهن­آگاهی و شفقت‌ورزی به خود. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(۳۴)، 282-272.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological wellbeing. Journal of Personality and Social psychology, 84, 822- 848.
Brown, K., Ryan, R. M., & Creswell, J. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychology Inquiry, 18(4), 211–37.
Duran, A. N., Extremera, P. F., Berrocal, M., & Montablan, F. (2006). Predicticting academic burnout and engagement in educational setting: assessing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and general self- efficacy. Psicothema, 18, 158- 164.
Emanuel, A. S., Updegraff, J., A.Kalmbach, A. D., & Ciesla, J. A. (2010). The role of mindfulness facets ineffective forecasting. Personality and Individual Differences, 49, 815-818.
Flugel, C. K., Vincent, S. S., Loehrer, L. L., Bauer, B. A., & Wahner-Roedler, D. L. (2010). Measurement of quality of life and participant experience with the mindfulness-based stress reduction program. Complement TherClinPract, 16, 36-40.
Gnaratana, B. H. (2002). Mindfulness in plain language. Somerville, MA: Wisdom.
Groves, K. S. (2005). Gender differences in social and emotional skills and charismatic leadership. Leader Organization Studies, 11(3), 30-46.
Hasha, M. H. (2015). Mindfulness practices for loss and grief. Bereavement Care, 34(1), 24-28.
Howell, A. J., Digdon, N., & Buro, K. (2010). Mindfulness predicts sleep-related self regulation and well-being. Personality and Individual Differences, 48, 419-424.
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness based interventions in context: Past, Present and Future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144-156.
Keng, S. L., Smoski, M. J., & Robins, C. J. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical Psychology Review, 31, 1041-56.
Ladner, L. (2004). The lost art of compassion: Discovering the Practice of Happiness in the Meeting of Buddhism and Psychology. San Francisco, CA: Harper Collins.
Lapa, T. Y. (2015). Physical activity levels and psychological well-being: A case study of University students. Social and Behavioral Sciences, 47(2), 739-743.
Lazarus, R. S. (2006). Stress and emotion: A new synthesis. New York: Springer.
Misra, R., & Castillo, L. (2004). Academic stress among college students: Comparison of American and international students. International Journal of Stress Management, 11, 132-148.
Morone, N. E., Lynch, Ch. S., Greco, C. M., Tindle, H. A., & Weiner, D. K. (2008). I felt like a new person, the effects of mindfulness meditation on older adults with chronic pain: qualitative narrative analysis of diary entries. The Journal of Pain, 9(9), 841-848.
Ryff, C. D., & Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychology Inquiry, 9, 1–28.
Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanism of mindfulness, Journal of Clinical Psychology, 62, 373-386.
Turashvili, T., & Turashvili, M. (2015). Structural equation model of psychological well-being, A Georgiana exploration. Social and Behavioral Sciences, 21(8), 4-9.
Walker, L., & Colosimo, K. (2011). Mindfulness, self-compassion and happiness in non- mediators: Theoretical and empirical examination. Personality and Individual Differences, 50, 222-227.
Walsh, J. J., Baliant, M. G., Smolira, D. R., & Madsen, S. (2009). Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attention control. Personality and Individual Differences, 46(2), 94-99.
Wissing, M. P., & Van Eeden, C. (1997). Psychological well-being: A photogenic conceptualization and empirical clarification. Paper presented at the Third Annual Congress of the Psychological Society of South Africa, Durban, South Africa.
Zeidan, F., Gordon, N. S., Merchant, J., & Goolkasian, P. (2010). The effect of brief mindfulness meditation training on experimentally induced pain. The Journal of Pain, 11(3), 199-209