میزان همسویی کتاب ریاضی پایة هشتم با دیدگاه ریاضیات واقعیت‌مدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ریاضی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 کارشناسی‌ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران (دبیر ریاضی منطقة 12 تهران)

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایة هشتم براساس انطباق آن با دیدگاه ریاضیات واقعیت‌مدار، انجام گرفت. پژوهش از نظر روش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با روش تحلیل محتوای کمّی انجام گرفته است. جامعة‌ آماری پژوهش، متن کتاب ریاضی پایة هشتم بود که کل محتوای کتاب یادشده تحلیل شد. بنابر‌این، سرشماری انجام گرفت. ابزار پژوهش، فرم‌های تحلیل محتوای محقق‌ساخته بود. به‌منظور اعتباریابی و بررسی روایی صوری و محتوایی ابزار، نظرها و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و خبرگان به‌کار گرفته شد. همچنین، برای بررسی اعتبار نتایج، ضریب توافق 81 درصد از فرمول پایایی ویلیام اسکات به دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد در کتاب ریاضی پایة هشتم، کمتر از مسائل زمینه‌مدار استفاده شده و محتوای کتاب در تطابق با اصول ریاضیات واقعیت‌مدار چندان موفق نبوده است. به‌کارگیری مسائل زمینه‌مدار در کتاب درسی، موجب درک بهتر دانش‌آموزان از مفاهیم ریاضی خواهد شد و می‌تواند نقطة شروع مناسبی برای تدریس موضوعات ریاضی باشد.

کلیدواژه‌ها


امیری، حمید‌‌رضا، پندی، زهره، خسرو‌آبادی، حسین، داودی، خسرو، ریحانی، ابراهیم، سید صالحی، محمد‌رضا، و صدر، میر‌شهرام (1396). کتاب راهنمای معلم، ریاضی پایة هشتم. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
بشیر، آرزو (1394). تحلیل محتوای کتاب ریاضی هفتم. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
دبیرخانة شورای عالی آموزش و پرورش (1391). برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران: نگاشت نهایی. تهران: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
رفیع‌پور گتابی، ابوالفضل (1389). طراحی چارچوبی برای ایجاد تعادل در برنامة درسی ریاضی متوسطة ایران. رسالة دکتری، دانشکدة علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی.
رفیع‌پورگتابی، ابوالفضل (1393). واکنش‌های پس از جنبش ریاضی جدید. مجلة فرهنگ و اندیشه ریاضی، 33(54)، 11-1.
غلام‌آزاد، سهیلا (1393). رد پای آموزش ریاضی واقعیت‌مدار در ریاضیات مدرسه‌ای. نظریه و عمل در برنامة درسی، 2(3)، 70-47.
گویا، زهرا (1385). نقد و بررسی حوزة یادگیری ریاضی در سند برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات برنامة درسی، 5(18)، 164-147.
Akhadya, W. N., & Wijaya, A. (2017). The effectiveness of team assisted individualization learning model with realistic mathematics approach on mathematical problem-solving ability of junior high school students. Pendidikan Matematika-S1, 6(1), 37-42.
Arsaythamby, V., & Zubainur, C. M. (2014). How a realistic mathematics educational approach affect students’ activities in primary schools?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 309-313.
Barnes, H. (2004). Realistic mathematics education: Eliciting alternative mathematical conceptions of learners. Research in Mathematics, Science and Technology Education, 8(1), 53-64.
Dickinson, P., & Hough, S. (2012). Using realistic mathematics education in UK classrooms. Centre for Mathematics Education, Manchester Metropolitan University, Manchester, UK.
Fauzan, A. (2002). Applying Realistic Mathematics Education (RME) in teaching geometry in Indonesian primary schools. Doctoral Dissertation, University of Twente, The Nederlands.
Fauzan, A., Armiati, A., & Ceria, C. (2018). A learning trajectory for teaching social arithmetic using RME approach IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 335(1), IOP Publishing.
Grigoraş, R. (2010). Modeling in environments without numbers–A case study. Proceedings of the 6th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education CERME (Vol. 6).
Hadi, S., & Plompt, T. (2001). Introducing realistic mathematics education to junior high school mathematics teachers in Indonesia. Available on-line at http://www.math.uoc.gr/~ictm2/Proceedings/pap279.pdf
Haggarty, L., & Pepin, B. (2002). An investigation of mathematics textbooks and their use in English, French and German classrooms: Who gets an opportunity to learn what?. British Educational Research, 28(4), 567-590.
Haggarty, L., & Pepin, B. (2002). An investigation of mathematics textbooks and their use in English, French and German classrooms: Who gets an opportunity to learn what?. British Educational Research Journal, 28(4), 567-590.
Laurens, T., Batlolona, F. A., Batlolona, J. R., & Leasa, M. (2018). How does realistic mathematics education (RME) improve students’ mathematics cognitive achievement. Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578.
National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Özkaya, A., & Yetim Karaca, S. (2017). The effects of Realistic Mathematics Education on students’ achievements and attitudes in fifth grades mathematics courses. Education and Teaching (IOJET), 4(2), 185-197.
Peters, B. I. (2016). Realistic mathematics education and professional development: A case study of the experiences of primary school mathematics teachers in Namibia. Doctoral Dissertation, Stellenbosch, Stellenbosch University.
Webb, D. C., Van der Kooij, H., & Geist, M. R. (2011). Design research in the Netherlands: Introducing logarithms using realistic mathematics education. Mathematics Education at Teachers College, 2(1), 47-52.
Wittmann, E. C. (2005). Realistic Mathematics Education, past and present. Nieuw Archief Voor Wiskunde, 6(4), 254-296.
Yuanita, P., Zulnaidi, H., & Zakaria, E. (2018). The effectiveness of Realistic Mathematics Education approach: The role of mathematical representation as mediator between mathematical belief and problem solving. PloS one, 13(9), e0204847.
Zulkardi, Z. (1999). How to design mathematics lessons based on the realistic approach. Literature study. University of Twente, Available at: http://www.geocities.com/ratuilma/ rme.html.
Zulkardi, Z. (2002). Developing a learning environment on realistic mathematics education for Indonesian student teachers. Doctoral Dissertation, University of Twente, Enschede.