ارائة الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

3 استادیار،گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده‌بنیاد نوظهور است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل کلیة خبرگان حوزه تخصصی جذب دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان تشکیل می‌دهد که بر اساس روش نمونه‎گیری نظری از نوع گلوله‌برفی و بر اساس اشباع نظری داده‌ها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های الگوی جذب دانشجومعلم تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا همة الگوها، یافته‌ها، مطالعات و نظریه‌های ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخص‌ها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها مقوله‌بندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفه‌ها شناسایی شد. در نتیجه، 6 بعد، 14 مؤلفه و90 شاخص برای الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویت‌بندی خبرگان، ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازندة الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.

کلیدواژه‌ها


امانی، فرزانه (1394). ابعاد تأمل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور. تربیت معلم فکور، 1(1)، 52-37.
امراله، امید، و حکیم‌زاده، رضوان (1393). بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای کرة جنوبی، انگلستان و ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 5(9)، 25-7.
اناری‌نژاد، عباس، و حاتمی‌آباد شاپوری، زهرا (1397)، تجربة زیستة من در دانشگاه فرهنگیان برای معلم‌شدن. آموزش‌پژوهی، 4(16)، 52-29.
بیرانوند، مسلم (1399). بررسی راهکارهای مناسب برای جذب دانشجو و رفع موانع ورود آن‌ها در رشتة مهندسی معماری دانشگاه پیام نور استان لرستان. هفتمین کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین علوم و تکنولوژی با محوریت علم در خدمت توسعه، تهران.
جمالی، احسان، و باقی یزدل، رقیه (1395). چالش‌های بومی‌گزینی دانشجو در آزمون سراسری ایران. آموزش عالی ایران.
سنگری، محمود، و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوة جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش عالی، 37(10)، 32-7.
شجریان، بابک، یک‌خواه، یونس، و حاج‌اصغری، سیدیوسف (1397). حفظ و جذب دانشجو در دانشگاه‌های پیام نور با نقش ارکان بازاریابی رابطه‌مند، کیفیت خدمات و رضایت دانشجویان. مطالعات نوین کاربردی در مدیریت اقتصاد و حسابداری، 1(2)، 91-71 .
صفری، اکرم، سادات‌امامی، فاطمه، امینی، فاطمه، و بیلوار، مائده (1399)، عوامل مؤثر بر جذب دانشجومعلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان، همایش تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان .
طلایی، ابراهیم، و گندمی، فهیمه (1399).الگوی کارآموزانة تربیت معلم در دانشگاه آکسفورد و ارائة دلالت‌هایی برای نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت. 21، 38-1.
فرد پور، کیومرث (1396)، بررسی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش دانشگاه جهت ارائة الگو. مدیریت سازمان دولتی، 5، 46-31.
قلی‌پور، رحمت‌الله، شجاعی، محمد رضا وشکوهی،مرتضی (1384). بررسی نظام پذیرش دانشجو در ایران و ارائة الگوی مناسب. تهران: دانشگاه تهران.
معاونت آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان (1398). جذب دانشجو در نظام تربیت معلم ایران. تهران: دفتر برنامه‌ریزی درسی.
نبوی، سید صادق (1398). واکاوی و تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائة الگو. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 5(8)، 152-127.
هاشمی، مصطفی (1397). ارائة الگوی مناسب پذیرش دانشجو در آموزش عالی ایران، مطالعة موردی کنکور سراسری. پایان‌نامی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی.
Aramburo, V., Borel, B., & Pineda, G. (2017). Investigating the conditions of student enrollment in higher education (opportunities and threats). Education Science,.23(11).65-78.
Hoovari, M. (2019). Factors affecting the academic success of the top ranks of the entrance exam. Teaching and Teacher Education, 21(1), 116 -126.
Nillan, S., Misko, T., & Saskoi, P. (2018). Investigating the effective factors in attracting learners in higher education. National Science Education standards and preserviceprograms in the USA. Curriculum Studies, 4(47), 21-44.
Splash, D. B. (2014). Policy: “Educational Policies: France” (Information provided by Arianna Caporali). Available at: https://splash-db.eu.
Teem, B., & Duniis, A. (2018). Investigating the factors affecting admission in the higher education entrance exam, Lessons from around the world. Youth and Adolescence, 33(1), 81–97.
UNESCO. (2015). Education for all 2000– 2015: Achievements and challenges. Paris: UNESCO.