نقش میانجی‌ توانمندسازی روان‌شناختی در رابطة بین کارآمدی جمعی معلمان و هیجانات تدریس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای توانمندسازی روان‌شناختی در رابطة بین کارآمدی جمعی معلمان و هیجانات تدریس انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش همة معلمان مدارس ابتدایی شهرستان میبد به تعداد 550 نفر بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس بودند. از میان آن‌ها، 234 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های کارآمدی جمعی معلمان شان- موران و بار (2004)، توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر (1995) و هیجانات تدریس فرنزل و همکاران (2010) بودند. داده­ها با ضریب همبستگی پیرسون و مدل­سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مطرح‌شده از برازش خوبی برخوردار است (94/0= GFI و 07/0=  RAMSEA). همچنین، نتایج نشان داد کارآمدی جمعی معلمان به واسطه­گری توانمندسازی روان‌شناختی می­تواند هیجانات مثبت را به صورت مثبت پیش­بینی کند. از طرفی دیگر، کارآمدی جمعی معلمان به واسطه­گری توانمندسازی روان‌شناختی می­تواند هیجانات منفی را به صورت منفی پیش­بینی کند. این نتایج حاکی از آن است که ارتقای خودکارآمدی جمعی در بین معلمان باعث افزایش کارآمدی تدریس و تجربة لذتبخش از شغل و حرفة معلمی می­شود.

کلیدواژه‌ها


منابع

اصغری، آرزو، خداپناهی، محمد‌کریم، و صالح ‌صدقپور، بهرام (1387). رابطة توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی. روان‌شناسی، 12(2)، 239-227.
اعرابیان، اقدس، خداپناهی، محمد‌کریم، حیدری، محمود، و صالح صدقپور، بهرام (1383). برررسی رابطة باورهای خودکارآمدی با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روان‌شناسی، 8(4)، 371-360 .
آزاد، مهدی، و الله‌خلیفه، قدرت (1390). نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان. منابع انسانی ناجا، 2(25)، 108-85‌ایاا
حاجلو، نادر، و عیوضی، خدیجه (1394). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مدیریت زمان و خودکارآمدی دانش‌آموزان. مطالعات روان‌شناختی، 11(3)، 79-98.
درخشان‌فر، تورج، و آرین­مهر، امید (1393). بررسی رابطة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و عملکرد شغلی آن‌ها در مدارس ابتدایی شهر ری. کنفرانس بین‌المللی مدیریت و مهندس صنایع، مؤسسة مدیران ایده‌پرداز پایتخت ویرا.
 رستگار، احمد، صیف، محمدحسن، و عابدینی، یاسمن (1395). ارائة مدل علی سرمایه­های روان‌شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه­ای خستگی هیجانی. پژوهش­های کاربردی روا‌‌‌‌ن‌شناختی، 7(4)، 71-51.
رضایی جندایی، محبوبه، هویدا، رضا، و سماواتیان، حسین (1394). پیش­بینی ابعاد توانمندسازی روان شناختی با استفاده از مؤلفه­های سرمایة روان‌شناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان. دانشوپژوهشدرروان‌شناسیکاربردی، 16(1)، 87-78.
سیف، علی‌اکبر (1387). روان‌شناسی پرورشی نوین (روان‌شناسی یادگیری و آموزش). تهران: انتشارت دوران.
سیمار‌اصل، نسترن، فیاضی، مرجان، و قلی‌پور، آرین (1398). تبیین پیامدهای عوامل روان‌شناختی مثبت در سازمان. علوم مدیریت ایران، 5(7)، 46-23.
عبدالهی، بیژن (1384). توانمندسازی کارکنان: ابعاد و اعتبارسنجی براساس مدل معادلات ساختاری.پژوهشوبرنامه‌ریزی در آموزش عالی، 1، 63-37.
عجم، علی‌اکبر، و احمدیان ‌سلامی، غلامعباس (1395). بررسی ارتباط بین توانمندسازی روان‌شناختی با خودکارآمدی فردی و جمعی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان خواف. کنفرانس بین‌المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی، قم مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی- انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه.
قدم­پور، عزت­الله، متقی­نیا، محمدرضا، و گراوند، هوشنگ (1394). بررسی پایایی و روایی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم (CTEBS) در مدارس ابتدایی گناباد. نوآوری آموزشی، 14(55)، 68-51.
کجباف، محمدباقر، نقوی، محمد، و عرب بافرانی، حمیدرضا (1394). تأثیر خودکارآمدی، توانمندسازی شناختی و شادکامی بر ابراز وجود معلمان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 16(1)، 96- 88.
گنجیار جنگی، معصومه، و فراهانی، محمدنقی (1388). رابطة استرس شغلی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 2(3)، 24- 15.
یزدی، سیده منور، و جعفری، صدیقه. (1387). اثر تعاملی بین ابعاد فشار روانی شغلی و رضایت شغلی مدیران. مطالعات روا‌ن‌شناختی، 6(2)، 50-25.
Adeyemo, D. A., & Adeleye, A. T. (2008). Emotional intelligence, religiosity and self-efficacy as predictors of psychological well-being among secondary school adolescents in Ogbomoso, Nigeria. Europe’s Journal of Psychology, 4(1), 22-31.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9(3), 75-78.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5(1), 307-337.
Barari, R., & Barari, E. (2015). Mediating role of teacher’s self-efficacy in the relationship between primary teacher’s emotional intelligence and job burnout in Babol City. International Journal of Management, Accounting and Economics, 2(1), 46-63.
Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., & Tsai, Y. M. (2010). Teachers’ mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American educational research journal, 47(1), 133-180.
Biron, M., & Bamberger, P. (2010). The impact of structural empowerment on individual well-being and performance: Taking agent preferences, self-efficacy and operational constraints into account. Human Relations, 63(2), 163-191.
Chen, G., Kirkman, B. L., Kanfer, R., Allen, D., & Rosen, B. (2007). A multilevel study of leadership, empowerment, and performance in teams. applied psychology, 92(2), 331-346.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Day, C., & Gu, Q. (2014). Resilient teachers, resilient schools. Building and sustaining quality in testing times. London and New York: Routledge.
Faulkner, G., & Reeves, C. (2000). Primary school student teachers’ physical self-perceptions and attitudes toward teaching physical education. Teaching in Physical Education, 19(3), 311-324.
Frenzel, A. C. (2014). Teacher emotions. In E. A. Linnenbrink-Garcia & R. Pekrun (Eds.), International Handbook of Emotions in Education, New York: Routledge.
Frenzel, A. C., Becker-Kurz, B., Pekrun, R., & Goetz, T. (2015). Teaching this class drives me nuts!-Examining the person and context specificity of teacher emotions. PloS one, 10(6), 1-15.
Frenzel, A. C., Goetz, T., Stephens, E. J., & Jacob, B. (2009). Antecedents and effects of teachers’ emotional experiences: An integrated perspective and empirical test. In Advances in teacher emotion research (pp. 129-151). Springer, Boston, MA.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Goetz, T. (2010). Achievement Emotions Questionnaire for Teachers (AEQ teacher) user’s manual. University of Munich: Department of Psychology.
Frenzel, A. C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Durksen, T. L., Becker-Kurz, B., & Klassen, R. M. (2016). Measuring teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales (TES). Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163.
Ghanizadeh, A., & Jahedizadeh, S. (2014). Teacher Burnout: A review of sources and ramifications. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 6(1), 24-39.
Goddard, R. (2002). A theoretical and empirical analysis of the measurement of collective efficacy: The development of a short form. Educational and Psychological measurement, 62(1), 97-110.
Goetz, T., Becker, E. S., Bieg, M., Keller, M. M., Frenzel, A. C., & Hall, N. C. (2015). The glass half empty: How emotional exhaustion affects the state-trait discrepancy in self-reports of teaching emotions. PloS one, 10(9), 1-4.
Greasley, K., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Soetanto, R., & King, N. (2005). Employee perceptions of empowerment. Employee Relations, 27(4), 354-368. Hagenauer, G., & Volet, S. (2014). ‘I don’t think I could, you know, just teach without any emotion’: Exploring the nature and origin of university teachers’ emotions. Research Papers in Education, 29(2), 240-262.
 Hagenauer, G., Hascher, T., & Volet, S. E. (2015). Teacher emotions in the classroom: associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology Education, 30(4), 385- 403.
Hargreaves, A. (1998). The emotional practice of teaching. Teaching and Teacher Education, 14(8), 835-854.
Hong, J., Nie, Y., Heddy, B., Monobe, G., Ruan, J., You, S., & Kambara, H. (2016). Revising and Validating Achievement Emotions Questionnaire-Teachers (AEQ-T). International Journal of Educational Psychology, 5(1), 80-107.
Karademas, E. C., & Kalantzi-Azizi, A. (2004). The stress process, self-efficacy expectations, and psychological health. Personality and individual differences, 37(5), 1033-1043.
Keller, M. M., Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun, R., & Hensley, L. (2014). Exploring teacher emotions: A literature review and an experience sampling study (pp. 69-82). Routledge.
Kim, Y. H. (2003). Correlation of mental health problems with psychological constructs in adolescence: Final results from a 2-year study. International Journal of Nursing Studies, 40(2), 115-124.
Kunter, M., Frenzel, A. C., Nagy, G., Baumert, J., & Pekrun, R. (2011). Teacher enthusiasm: Dimensionality and context specificity. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 289-301.
Mattingly, J. W. (2007). A study of relationships of school climate, school culture, teacher efficacy, collective efficacy, teacher job satisfaction and intent to turnover in the context of year-round education calendars. University of Louisville.
Mishra, P., & Eich, M. H. (1992). Join processing in relational databases. ACM Computing Surveys (CSUR), 24(1), 63-113.
Moreira-Fontán, E., García-Señorán, M., Conde-Rodríguez, Á., & González, A. (2019). Teachers’ ICT-related self-efficacy, job resources, and positive emotions: Their structural relations with autonomous motivation and work engagement. Computers & Education, 134, 63-77.
Muris, P. (2002). Relationships between self-efficacy and symptoms of anxiety disorders and depression in a normal adolescent sample. Personality and individual differences, 32(2), 337-348.
Pekrun, R., & Garcia, L. (2014). Introduction to emotions in education. In International handbook of emotions in education (pp. 11-20). Routledge.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105.
Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2009). Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher, 38(2), 109-119.
Rice, E. M., & Schneider, G. T. (1994). A decade of teacher empowerment: An empirical analysis of teacher involvement in decision making, 1980-1991. Journal of Educational Administration, 32(1), 43-58.
Sagie, A., & Koslowsky, M. (1999). Participation and empowerment in organizations: Modeling, effectiveness, and applications. Sage Publications.
Schutz, P. A., & Zembylas, M. (2009). Introduction to advances in teacher emotion research: The impact on teachers’ lives. In Advances in teacher emotion research (pp. 3-11). Springer, Boston, MA.
Schutz, P., & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotion in education. Boston. MA: Academic Press.
Schwarzer, R., & Hallum, S. (2008). Perceived teacher self‐efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. Applied psychology, 57, 152-171.
Schwerdtfeger, A., Konermann, L., & Schönhofen, K. (2008). Self-efficacy as a health-protective resource in teachers? A biopsychological approach. Health Psychology, 27(3), 358-368.
Shelton, S. T. (2002). Employees, supervisors, and empowerment in the public sector: The role of employee trust. North Carolina State University.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-146.
Stephanou, G., Gkavras, G., & Doulkeridou, M. (2013). The role of teachers’ self-and collective-efficacy beliefs on their job satisfaction and experienced emotions in school. Psychology, 4(03), 268-278.
Taylor, D. T., & Tashakkori, A. (2010). Decision participation and school climate as predictors of job satisfaction and teachers’ sense of efficacy. Journal of Experimental Education, 63(3), 217-230.
Tschannen-Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and policy in schools, 3(3), 189-209.
Whetten, D. A., Cameron, K. S., & Woods, M. (2000). Developing management skills for Europe. Pearson Education.
Wu, V., & Short, P. M. (1996). The relationship of empowerment to teacher job commitment and job satisfaction. Instructional Psychology, 23(1), 85–89.
Zhen, R., Liu, R. D., Ding, Y., Wang, J., Liu, Y., & Xu, L. (2017). The mediating roles of academic self-efficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent students. Learning and Individual Differences, 54, 210-216.