ارائة الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان (با رویکرد آمیخته)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی پذیرش و جذب دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع دادها، آمیخته اکتشافی واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی، داده‌بنیاد از نوع خودظهور، و در بخش کمی، پیمایشی- مقطعی بوده است. جامعة پژوهش در بخش کیفی کلیة خبرگان حوزة آموزش و جذب دانشجومعلمان بودند که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی و با معیار اشباع نظری داده‌ها، 18 نفر از آنان انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز جامعة پژوهش شامل همة رؤسا و مدیران پردیس‌های استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، مرکزی، همدان، قم، سمنان، تهران، قزوین، خراسان شمالی، سبزوار و خراسان رضوی دارای مدرک کارشناسی‌ارشد و بالاتر در رشته‌های علوم انسانی بودند که به روش تصضادفی و براساس جدول مورگان 127 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از طریق کدگذار یو در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج پژوهش الگویی مرکب از شش بعد به ترتیب اولویت، شامل ابعاد اعتقادی، ویژگی‌های شخصیتی، پیشینة تحصیلی، هویت‌شناسی، بعد اجتماعی، و بعد مهارتی، و 14 مؤلفه و88 شاخص را نشان داد. نتایج بخش کمی نیز نشان داد ابعاد شناسایی‌شده در یک ساختار متجانس، سازه‌های الگوی یک مفهوم با عنوان الگوی جذب دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان را حمایت می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


امانی، فرزانه (1394). ابعاد تأمل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور. تربیت معلم فکور، 1(1)، 37-52.
امراله، امید، و حکیم‌زاده، رضوان (1393). بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای کرة جنوبی، انگلستان و ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 5(9)، 25-7.
اناری‌نژاد، عباس، و حاتمی‌آباد شاپوری، زهرا (1397)، تجربة زیستة من در دانشگاه فرهنگیان برای معلم‌شدن. آموزش‌پژوهی، 4(16)، 52-29.
بیرانوند، مسلم (1399). بررسی راهکارهای مناسب برای جذب دانشجو و رفع موانع ورود آن‌ها در رشتة مهندسی معماری دانشگاه پیام نور استان لرستان. هفتمین کنفرانس بین‌المللی یافته‌‎های نوین علوم و تکنولوژی با محوریت علم در خدمت توسعه، تهران.
جمالی، احسان، و باقی یزدل، رقیه (1395). چالش‌های بومی‌گزینی دانشجو در آزمون سراسری ایران. آموزش عالی ایرن، 30، 30-1.
خروشی، پوران، نصر، احمدرضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و موسی‌پور، نعمت‌اله (1396). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. راهبرد فرهنگ، 37، 185-163.
سنگری، محمود، و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوة جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش عالی. 10(37)، 32-7.
شجریان، بابک، یک‌خواه، یونس، و حاج‌اصغری، سیدیوسف (1397). حفظ و جذب دانشجو در دانشگاه های پیام نور با نقش ارکان بازاریابی رابطه‌مند، کیفیت خدمات و رضایت دانشجویان. مطالعات نوین کاربردی در مدیریت اقتصاد و حسابداری، 1(2)، 91-71.
شمشیری، بابک (1396). نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیت معلم. پژوهش در تربیت معلم، 1(2)، 127-109.
صفری، اکرم، سادات امامی، فاطمه، امینی، فاطمه، و بیلوار، مائده (1399). عوامل مؤثر بر جذب دانشجو معلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان. همایش تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان.
طلایی، ابراهیم، و گندمی، فهیمه (1399). الگوی کارآموزانة تربیت معلم در دانشگاه آکسفورد و ارائة دلالت‌هایی برای نظام تربیت معلم ایران، تعلیم و تربیت، 21، 38-1.
فردپور، کیومرث (1396). بررسی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش دانشگاه جهت ارائة الگو. مدیریت سازمان‌های دولتی، 5، 46-31.
قلی‌پور، رحمت‌الله، و شجاعی، شکوهی (1384). بررسی نظام پذیرش دانشجو در ایران و ارائة الگوی مناسب. مجلس و پژوهش، 12(49)، 49-11.
نبوی، سیدصادق (1398). واکاوی و تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائة الگو. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 5(8)، 152-127.
هاشمی، مصطفی (1397). ارائة الگوی مناسب پذیرش دانشجو در آموزش عالی ایران، مطالعة موردی کنکور سراسری. رسالة دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی.
Aramburo, V., Borel, B., & Pineda, G. (2017). Investigating the conditions of student enrollment in higher education (opportunities and threats).. Education sciences, 23(11), 65-78.
Hoovari, M. (2019). Factors affecting the academic success of the top ranks of the entrance exam. Teaching and Teacher Education, 21(1), 116 -126.
Nillan, S., Misko, T., & Saskoi, P. (2018). Investigating the effective factors in attracting learners in higher education. National Science Education standards and preserve programs in the USA. Curriculum Studies, 4(47), 21-44.
Teem, B., & Duniis, A. (2018). Investigating the factors affecting admission in the higher education entrance exam. Lessons from around the world. OECD publishing
UNESCO. (2015). Education for all 2000– 2015: Achievements and challenges. Paris: UNESCO.