نقش واسطه‌ای اضطراب امتحان در رابطة بین تنظیم شناختی هیجان و تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 گروه روان‌شناسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد انار، انار، ایران

چکیده

تعلل‌ورزی تحصیلی یکی از مشکلات شایع در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است و باید متغیرهای مرتبط با آن شناخته شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای اضطراب امتحان در رابطة بین تنظیم شناختی هیجان و تعلل­ورزی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر ارومیه به تعداد 980 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بود که از بین آن‌ها با روش نمونه­گیری در دسترس 212 نفر انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامة تعلل­ورزی تحصیلی سولومون و راث‌بلوم (1984)، پرسشنامة اضطراب امتحان ابولقاسمی (1374) و پرسشنامة راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) بود. نتایج پژوهش نشان داد راهبردهای سازش‌یافته تنظیم شناختی هیجان با تعلل­ورزی تحصیلی همبستگی منفی و اضطراب امتحان و راهبردهای سازش‌نایافته تنظیم شناختی هیجان با تعلل‌ورزی تحصیلی همبستگی مثبت دارند. نتایج تحلیل مسیر نیز حاکی از نقش واسطه­ای اضطراب امتحان در رابطة بین تنظیم شناختی هیجان و تعلل‌ورزی تحصیلی بود. بر این اساس، تنظیم سازش‌نایافته هیجان و اضطراب امتحان با تعلل­ورزی و افت عملکرد تحصیلی دانشجویان همراه است. بنابراین، متخصصان در زمینة آموزش و کار با بهبود امور تحصیلی باید مداخلات روان‌شناختی را به سمت تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دهند.

کلیدواژه‌ها


ابوالقاسمی، عباس (1374). ساخت و اعتباریابی مقدماتی پرسشنامة اضطراب امتحان و بررسی رابطة اضطراب امتحان با اضطراب عمومی، عزت نفس، پایگاه اجتماعی اقتصادی، عملکرد تحصیلی و انتظارات معلم در دانش‌آموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز. پایان‌نامة کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
جوکار، بهرام، و دلاورپور، علی (1385). رابطة بین تعلیم و تربیت علمی با گرایش دستیابی به هدف. آموزش تفکر جدید، 3، 80-61.
حسنی، جعفر (1390). پایایی و روایی فرم کوتاه پرسشنامة تنظیم شناختی هیجان. تحقیقات علوم رفتاری، 9، 240-220.
ذاکری، محمدمهدی، حسنی، جعفر، و اسماعیلی، نفیسه (1396). اثربخشی آموزش نظم‌جویی فرایندی هیجان بر پریشانی روان­شناختی افراد مبتلا به ویتیلیگو. روان‌شناسی سلامت، 6، 56-39.
سلیمانی، اسماعیل، و حبیبی، یعقوب (1393). ارتباط تنظیم هیجان و تاب‌آوری با بهزیستی روان ‌ناختی در دانش‌آموزان. روان‌شناسی مدرسه، 3، 72-51.
 مهرابی‌زاده، مهناز، نجاریان، بهرام، ابوالقاسمی، عباس، و شکرکن، حسین (1379). بررسی میزان همه‌گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطة خودکارآمدی و جایگاه مهار با آن با توجه به متغیر هوش معنوی. علوم تربیتی و روان‌شناسی اهواز، 1 و 2، 41-38.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.
Aldao, A., Sheppes, G., & Gross, J. J. (2015). Emotion regulation flexibility. Cognitive Therapy and Research, 39(3), 263-278.
Averill, J. R. (2015). Emotion and anxiety: Sociocultural, biological, and psychological determinants. In Emotions and Anxiety (PLE: Emotion) (pp. 99-142). Psychology Press.
Carden, R., Bryant, C., & Moss, R. (2004). Locus of control, test anxiety, academic procrastination, and achievement among college students. Psychological Reports, 95(2), 581-582.
Carl, J. R., Soskin, D. P., Kerns, C., & Barlow, D. H. (2013). Positive emotion regulation in emotional disorders: A theoretical review. Clinical Psychology Review, 33(3), 343-360.
Chow, H. P. (2011). Procrastination among undergraduate students: Effects of emotional intelligence, school life, self-evaluation, and self-efficacy. Alberta Journal of Educational Research, 57(2), 234-240.
Custer, N. (2018). Test anxiety and academic procrastination among prelicensure nursing students. Nursing Education Perspectives, 39(3), 162-163.
Ehring, T., Tuschen-Caffier, B., Schnülle, J., Fischer, S., & Gross, J. J. (2010). Emotion regulation and vulnerability to depression: spontaneous versus instructed use of emotion suppression and reappraisal. Emotion, 10(4), 563-577.
Etkin, A., Büchel, C., & Gross, J. J. (2016). Emotion regulation involves both model-based and model-free processes. Nature Reviews Neuroscience, 17(8), 532.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(8), 1659–1669
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26.
Haghbin, M., McCaffrey, A., & Pychyl, T. A. (2012). The complexity of the relation between fear of failure and procrastination. Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(4), 249-263.
Hen, M., & Goroshit, M. (2014). Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: A comparison between students with and without learning disabilities. Learning Disabilities, 47(2), 116-124.
Jazaieri, H., Urry, H. L., & Gross, J. J. (2013). Affective disturbance and psychopathology: An emotion regulation perspective. Experimental Psychopathology, 4, 584–599.
Kahl, K. G., Schweiger, U., Correll, C., Müller, C., Busch, M. L., Bauer, M., & Schwarz, P. (2015). Depression, anxiety disorders, and metabolic syndrome in a population at risk for type 2 diabetes mellitus. Brain and Behavior, 5(3), e00306.
Kármen, D., Kinga, S., & Réka, J. (2015). Associations between academic performance, academic attitudes, and procrastination in a sample of undergraduate students attending different educational forms. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 187, 45–49.
Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438.
Klassen, R. M., & Kuzucu, E. (2009). Academic procrastination and motivation of adolescents in Turkey. Educational Psychology, 29(1), 69-81.
Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A., & Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the trans diagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive Therapy and Research, 41(2), 206-219.
Levitt, E. E. (2015). The psychology of anxiety. Routledge.
Myrick, J. G. (2015). Emotion regulation, procrastination, and watching cat videos online: Who watches Internet cats, why, and to what effect?. Computers in human behavior, 52, 168-176.
Onwuegbuzie, A. J. (2000). I'll Begin My Statistics Assignment Tomorrow: The Relationship between Statistics Anxiety and Academic Procrastination.
Rebetez, M. M. L., Rochat, L., & Van der Linden, M. (2015). Cognitive, emotional, and motivational factors related to procrastination: A cluster analytic approach. Personality and Individual Differences, 76, 1-6.
Solomon, L. J. & Rothblum, E.D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive behavioral correlates. Counsel Psychology, 31, 503-509.
 Spielberger, C. D., Anton, W. D., & Bedell, J. (2015). The nature and treatment of test anxiety. Emotions and Anxiety: New Concepts, Methods, And Applications, 317-344.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-74.
Thomas, C. L., Cassady, J. C., & Heller, M. L. (2017). The influence of emotional intelligence, cognitive test anxiety, and coping strategies on undergraduate academic performance. Learning and Individual Differences, 55, 40-48.
van Eerde, W., & Klingsieck, K. B. (2018). Overcoming procrastination? A meta-analysis of intervention studies. Educational Research Review, 12(4), 102-113.
von der Embse, N., Jester, D., Roy, D., & Post, J. (2018). Test anxiety effects, predictors, and correlates: A 30-year meta-analytic review. Affective Disorders, 227, 483-493.
Walsh, J. J., & Ugumba-Agwunobi, G. (2002). Individual differences in statistics anxiety: The roles of perfectionism, procrastination and trait anxiety. Personality and Individual Differences, 33(2), 239-251.
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Educational Psychology, 95(1), 179-188.
Yang, Z., Asbury, K., & Griffiths, M. D. (2018). An exploration of problematic smartphone use among Chinese university students: Associations with academic anxiety, academic procrastination, self-regulation and subjective wellbeing. Mental Health and Addiction, 1-19.
Yerdelen, S., McCaffrey, A., & Klassen, R. M. (2016). Longitudinal Examination of Procrastination and Anxiety, and Their Relation to Self-Efficacy for Self-Regulated Learning: Latent Growth Curve Modeling. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(1), 5-22.
Yong, F. L. (2010). A study on the assertiveness and academic procrastination of English and Communication students at a private university. Scientific Research, 9, 62-71.