ارائه مدل ارتقای بهره‌وری مدیران مبتنی بر باز مهندسی و آمایش آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیرة کیش، ایران

2 گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، واحد تهران‌جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، واحد تهران‌‍شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائة مدل ارتقای بهره‌وری مدیران مبتنی بر بازمهندسی و آمایش آموزش عالی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نگاه گردآوری داده‌ها، توصیفی - تحلیلی است. همچنین، پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران، اساتید و صاحب نظران دانشگاهی در حوزة مدیریت آموزشی یود که 18 نفر، به روش گلوله‌برفی و با معیار اشباع نظری داده‌ها در پژوهش شرکت کردند. خبرگان، مدیران آموزش عالی با سابقة بیش از 15 سال و مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا بالاتر بودند. از مصاحبة عمیق با توجه به اشباع اطلاعاتی برای شناسایی عوامل مؤثر بر توسعة بهره‌وری مدیران آموزشی استفاده شد. سپس، در چند مرحله دلفی فازی عوامل شناسایی‌شده تایید شد و عوامل نهایی شناسایی شد. عوامل شناسایی‌شده از طریق نرم‌ افزار Micmac مدل کیفی تحقیق را تشکیل داد. برای تأیید مدل کیفی از روش ساختاری – تفسیری (ISM) و با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. در نتیجه، مهندسی مجدد فرایندها، آمایش آموزش عالی، نیازسنجی شغلی و مهارتی، برنامه‌ریزی آموزشی، عوامل محیطی، توسعة تفکر راهبردی، توسعة مهارت‌های ارتباطی، ارتقای فرهنگ سازمانی و ارزیابی مستمر و مداوم به عنوان شاخص‌های اصلی مدل ارتقای بهره‌وری مدیران مبتنی بر بازمهندسی و آمایش آموزش عالی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


ستاری، عباس، و عبدالهی، مجبوبه (1397). رابطة بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی با بهره‌وری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(32)، 94-75.
عبدالهی، حسین (1391). چالش‌های سنجش بهره‌وری آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها. اندازه‌گیری تربیتی، 2(7)، 171-139.
عطاپور, هاشم، و حمدی‌پور، افشین، و شناور، نجیبه (1398). مروری بر ورودی‌ها، خروجی‌ها، روش‌های به‌کاررفته برای ارزیابی بهره‌وری پژوهشی در ایران و جهان. اولین همایش ملی ارزیابی علم، ارزیابی پژوهش‌های علمی (مسائل، ابزار و روش‌ها). کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان
موسوی، سیدحسین، فرج‌اللهی، مهران، سعیدی‌پور، بهمن، و طالبی، بهمن (1397). چالش‌های بهره‌وری مدیران دانشگاه‌های باز و از دور با ارائة مدل و راهبردهای اصلاحی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱(۴)، 95-88.
Abdellatif, M., Salah Farhan, M., & Saeed Shehta, N. (2018). Overcoming business process reengineering obstacles using ontology-based knowledge map methodology. Future Computing and Informatics Journal, 3(1), 7-28.
Ayanda, O. J., & Danlami Sani, A. (2019). An Evaluation of Strategic Human Resource Management (SHRM) Practices in Nigerian Universities: The Impact of Ownership Type and Age. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 32(6).
Coetsee, L. D. (2019). Peak performance and educational productivity (a practical guide for the creation of a motivating climate). 2nd ed. Potchefstroom: Van Schaik.
Guner, N., Parkhomenko, A., & Ventura, G. (2018). Managers and productivity differences. Review of Economic Dynamics, 29, 256-282.
Malmir, A., Khalil, K., & Damirchi, Q. V. (2018). Classifying the effective factors on productivity of human resources by using AHP and TOPSIS Methods. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 1(7), 67-83.
Mapulanga, P. (2017). Changing economic conditions for libraries: Fundraising performance in the University of Malawi libraries. Bottom Line: Managing Library Finances, 26(2), 59 – 69.
Perell, C., & Wright, S. (2019). Productivity in Chinese universities. Sport Management, 6, 87, 52-65.
Sheehan, P., Maharaja, N., & Friedman, H. (2019). Employment and productivity benefits of enhanced educational outcomes: A preliminary modeling approach. Adolescent Health, 65(1), S44-S51.
Taatila, V., & Down, S. (2016). Measuring entrepreneurial orientation of university students. Education + Training, 54(8/9), 744–760.
Taylor, T., & McGraw, P. (2008). Exploring human sport management practices in nonprofit sport organization. Sport Management Review, 7, 229-251.