بازی های خلاق مبنایی برای شکل گیری نگرش کارآفرینانه در کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی و اهمیت دوران کودکی در ایجاد نگرش عمیق و پایدار دربارة کارآفرینی، آموزش‌های دورة کودکی باید در راستای شکل­گیری و تقویت نگرش کارآفرینانه هدف­گذاری و اجرا شوند. یکی از روش­های مناسب برای آموزش کارآفرینی به کودکان،­ بازی­های خلاق است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر بازی­های خلاق بر شکل‌گیری و تقویت نگرش­ کارآفرینانة کودکان مقطع ابتدایی صورت گرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و به روش کمی نیمه­تجربی در جامعة آماری دانش­آموزان پایة چهارم دبستان پسرانة امام رضا (ع) در شهرستان­ ری بر روی نمونه­ای به تعداد 30 نفر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایشی)­ انجام گرفت. میزان نگرش کارآفرینانه و ابعاد آن قبل و پس از یک دورة یک­ماهه آموزشی در هر دو گروه آزمایش و کنترل به وسیلة پرسشنامة نگرش­سنج رابینسون و همکاران­ (1991)، اندازه­گیری شد. پس از تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون تی، نتایج نشان داد آموزش کارآفرینی با روش بازی­های خلاق در زمینة کارآفرینی، مورد توجه و استقبال زیاد کودکان قرار گرفته و سبب تقویت نگرش کارآفرینانه در تمامی ابعاد آن شامل کنترل درونی، میل به موفقیت، خلاقیت، نوآوری و عزت­نفس شده است. این یافته­ها می­تواند در آگاه­سازی مربیان و معلمان در زمینة آموزش کارآفرینی و همچنین، در تدوین برنامه­های آموزشی براساس رویکرد یادگیری خلاق و کارآفرینانه مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


احدی، حسن، و بنی­جمالی، شکوه­السادات (1385). روان‌شناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روان‌شناسی کودک). تهران: نشر پردیس.
احمدوند، محمدعلی (1393). روان­شناسی بازی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
احمدی، فرزانه، رحمانیان، مهدیه، و آقایی، حکیمه (1394). با عنوان اثربخشی خلاقیت با رویکرد کارآفرینی بر افزایش خلاقیت کودکان 4 تا 6 سال. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
انگجی، لیلی، و عسگری، عزیزه(1385). بازی و تأثیر آن در رشد کودک. تهران: نشرطراحان ایماژ.
آراستی، زهرا، قدوسی، سمیرا، و باقری، افسانه (1395). تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان­سرایی بر نگرش کارآفرینانة دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. توسعة کارآفرینی، 4(9)، 612-593.
بهمنی، ندا، آراستی، زهرا، و حسینی، سیدرسول (1396). آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه در دانش آموزان. توسعة کارآفرینی، 4(10)، 574-555.
پوپ، آلیس، مک­هیل، سوزان، و ادوارد، کریهد (1395). افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان. ترجمة پریسا تجلی، تهران: نشر جوانة رشد.
پیش­بین، زهرا، و طغرایی، محمدتقی (1396). تأثیر آموزش کارآفرینی و توانمندسازی کودکان پیش از دبستان در توسعة رفتارهای کارآفرینانه. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان.
جعفری مقدم، سعید، و فخارزاده، آرزو سادات (1390). توسعة نگرش کارآفرینانه در کتاب‌های درسی (مطالعة موردی: کتاب‌های فارسی دورة دبستان). توسعة کارآفرینی، 4(1), 66-47.‎
حسینی، افضل­السادات (1396). یادگیری خلاق، کلاس خلاق: شیوه‌های عملی در پرورش خلاقیت. تهران: انتشارات مدرسه.
خسروانی زنگنه، مریم، صفاران، الیاس، و مبینی، مهتاب (1393). مطالعة تأثیرات آموزش هنرهای تجسمی - کاربردی در رشد خلاقیت و ارتقای سطح مهارت‌های کارآفرینی کودکان پیش‌دبستانی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
دینک­میر، دان، مکی، گری، و دینک­میر، دان (1396). راهنمای فرزندپروری موفق. ترجمة مجید رئیس دانا، تهران: نشر جوانة رشد.
سبزه، بتول (1394). طراحی الگوی برنامة درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامة درسی، کارآفرینی و مربیان. مطالعات پیش دبستان و دبستان، 1(1)، 40-1601.
سبزه، بتول (1397). آموزش کارآفرینانه به عنوان رویکردی جدید در آموزش کودکان. مطالعات برنامة درسی، 13(51)، 57-80.
سیف، سوسن، کدیور، پروین، و کرمی­نوری، رضا، و حسین لطف­آبادی (1398). روان شناسی رشد (1). چاپ 28، تهران: انتشارات سمت.
شر، باربارا ­(1395). بازی­های شاد و تأثیرگذاربا رویکرد پرورش روان. ترجمة منیره نادری، تهران: انتشارات صابرین.
عابدی، احمد، و عریضی ­سامانی، سیدحمیدرضا (1384). بررسی رابطة انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دورة متوسطه شهر اصفهان با ویژگی‌های خانوادگی آنان. خانواده‌پژوهی، 1(2)، 38-29.‎
عسکری‌فرد، کاظم، ابراهیمی، ابوالقاسم، و علوی، سیدمسلم (1397). ارائة الگوی آموزشی توسعة توانمندی‌های کارآفرینانه در دانش­آموزان با میانجی­گری ویژگی­های شخصیتی. توسعة کارآفرینی، 11(1)، 120-101.
عسگری قدس، محمد، و صالحی، سمیه (1391). نگرش کارآفرینانه. تهران: نشر میان­کوشک.
غیاثی، عبدالرحیم (1395). تأثیر باور به خودکارآمدی و نگرش کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(39) ، 15-3.
کریمی، یوسف (1385). روان‌شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
لیندن فیلد، کیل (1393). اعتماد به نفس برتر. ترجمة حمید اصغری‌پور و نگار اصغری‌پور، تهران: نشر جوانة رشد.
مجیب، فرشته (1397). اصول و تئوری­های بازی­ها در دورة پیش از ­دبستان. تهران: نشر فاطمی.
مجیدی، داود، یاسبلاغی شراهی، بهمن، و علیمحمدی، میترا (2012). تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش و روحیۀ کارآفرینی دانشجویان دانشگاه خوارزمی. مهارت‌آموزی، 1(1)، 131-117.‎
محسنی، عادل، موسوی، سیدحسین، وجمالی، محمد (1392). نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 19(3)، 80-63.‎
میرزایی، مریم (1395). بازی و اسباب بازی. تهران: انتشارات جهاددانشگاهی تهران.
نادری، عزت­الله و سیف­نراقی، مریم (1392). روش­های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: نشر ارسباران.
هنری­ماسن، پاول، و کیگان، جروم (1384). رشد و شخصیت کودکان. ترجمة مهشید یاسایی، تهران: نشر مرکز.
 
Asici, H., & Aslan, S. (2010). The views of primary school 6th, 7th and 8th year students and teachers regarding entrepreneurship. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1731-1735.
Axelsson, K., Hagglund, S., & Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial learning in education preschool as a take-off for the entrepreneurial self. Education and Training. 2(2), 40-58.
Do Paco, A., & Palinhas, M. J. (2011). Teaching entrepreneurship to children: A case study. Vocational Education & Training, 63(4), 593-608.‏
Fisher, R., & Williams, M. (2012). Unlocking Creativity: A teacher's guide to creativity across the curriculum. Routledge.
Gabrielsson, J., Tell, J., & Politis, D. (2010). Business simulation exercises in small business management education: using principles and ideas from action learning. Action Learning: Research and Practice, 7(1), 3-16.
GEM (2013). Global Entrepreneurship Monitor 2013 Global Report, London: UK.
Gibb, A. A. (1987). Enterprise culture—its meaning and implications for education and training. European Industrial Training, 11, 2-38.
Hansemark, O. C. (1998). The effects of an entrepreneurship programme on need for achievement and locus of control of reinforcement. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 4(1), 28-50.
Hegarty, C., & Jones, C. (2008). Graduate entrepreneurship: more than child's play. Education+ Training, 50(7), 626-637.‏
Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Berk, L. E., & Singer, D. (2009). A mandate for playful learning in preschool: Applying the scientific evidence.
Insulander, E., Ehrlin, A., & Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial Learning in Swedish Preschool: possibilities for and constraints on children’s active participation. Early Child Development and Care, 185(10), 1545-1555.
Janssen, F., Eeckhout, V., & Gailly, B. (2007). Interdisciplinary approaches in entrepreneurship education programs. Handbook of research in entrepreneurship education, 2, 148-165.
Jeffrey, B., & Craft, A. (2004). Teaching creatively and teaching for creativity: Distinctions and relationships. Educational Studies, 30(1), 77-87.
Jeffrey, B., & Woods, P. (2003). The creative school: A framework for success, quality and effectiveness. Routledge.‏
Johannisson, B. (2010). The agony of the Swedish school when confronted by entrepreneurship. In K. Skogen, & J. Sjovoll (Eds.), Creativity and Innovation: Preconditions for Entrepreneurial Education. Trondheim: Tapir Academic Press.
Johansen, V., & Schanke, T. (2011). Entrepreneurship education in primary and secondary education and training: Status 010. Eastern Norway Research Institute, Lillehammer, Norway.
Jones, C. (2010). Entrepreneurship education: revisiting our role and its purpose. Small Business and Enterprise Development, 17(4), 500-513.
Jones, C., & Iredale, N. (2010). Enterprise education as pedagogy. Education + Training, 52, 7–19. 
Kelley, D. J., Singer, S., & Herrington, M. (2012). The global entrepreneurship monitor. 2011 Global Report, GEM 2011, 7.‏
Kelley, D., Singer, S., & Herrington, M. (2016). Global entrepreneurship monitor. Global Report, Global Entrepreneurship Research Association, London Business School, Regents Park, London NW1 4SA, UK.
Kourilsky, M. L., & Walstad, W. B. (1998). Entrepreneurship and female youth: Knowledge, attitudes, gender differences, and educational practices. Business Venturing, 13(1), 77-88.
Krueger, Jr., N. F., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Business Venturing, 15(5-6), 411-432.‏
 Lee, S., Lim, S., Pathak, R., Chang, D., & Li, W. )2006(. Influences on students’ attitudes toward entrepreneurship: A multi-country study. International Entrepreneurship and Management Journal, 2(3), 351–366.
Leung, K. Y., Lo, C. T., Sun, H., & Wong, K. F. (2012). Factors influencing engineering students'intention to participate in on-campus entrepreneurial activities. Entrepreneurship Education, 15, 1-19.
Lindstrom, L. (2013). What do children learn at Swedish preschools?. International Education Studies, 6(4), 236.
Lindstrom, L. (2013). What do children learn at Swedish preschools?. International Education Studies, 6(4), 236-250.
Lobler, H. (2006). Learning entrepreneurship from a constructivist perspective. Technology Analysis & Strategic Management, 18, 19–38
McClelland, D. C. (1961). Entrepreneurial behavior. In D. C. McClelland, The achieving society (pp. 205–258). D Van Nostrand Company. https://doi.org/10.1037/14359-006.
Morote, E. S., & Price, C. (2020). Learning through play: A new model to teach entrepreneurship. Network.‏ A National Symposium,November 16-17, Stetson University, Miami, Florida. https://facultyresourcenetwork.org/publications/ transforming-teaching-through-active-learning/learning-through-play-a-new-model-to-teach-entrepreneurship/.
Pereira, C. B. L. A. (2014). Entrepreneurial attitudes and motivations of children: An exploratory study.‏ Dissertation Orientator: Aurora Teixeira Faceldade de Engenharia da Universidade do Porto Porto, September 2014
Peterman, N. E., & Kennedy, J. (2003). Enterprise education: influencing students' perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(2) Measuring the Impact of Entrepreneurship Education), 129–144.
Rasheed, H. S., & Rasheed, B. Y. (2003). Developing entrepreneurial characteristics in minority youth: The effects of education and enterprise experience. Ethnic Entrepreneurship: Structure and Process (International Research in the Business Disciplines, 4, 261 – 277.
Robinson, P. B., Stimpson, D. V., Huefner, J. C., & Hunt, H. K. (1991). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15(4), 13-31.
Sanchez, J. C. (2019). The impact of an entrepreneurship education program on entrepreneurial competencies and intention. Small Business Management, 51(3), 447-465.‏
Schoon, I., & Duckworth, K. (2012). Who becomes an entrepreneur? Early life experiences as predictors of entrepreneurship. Developmental Psychology, 48(6), 1719-1726.
Seeman, E. (2008). Structural basis of growth-related gain and age-related loss of bone strength proceedings of a satellite symposium held on the occasion of the EULAR Congress, Paris, France, June 13, 2008. Rheumatology, 47(suppl_4), iv2-iv8.
Sher, B. (2002). Spirit games: 300 fun activities that bring children comfort and joy. John Wiley & Sons.
Sidhu, I., Johnsson, C., Singer, K., & Suoranta, M. (2015). A game-based method for teaching entrepreneurship. Applied Innovation Review, 1(1), 51-65.
Smith, B. R., Kickul, J., & Coley, L. (2010). Using simulation to develop empathy and motivate agency: an innovative pedagogical approach for social entrepreneurship education. In E. Elgar (Eds.), Handbook of Research in Entrepreneurship Education, 13–24. Northamptom.
Torimiro, D. O., & Dionco-Adetayo, E. A. (2005). Children involvement in entrepreneurship in rural communities: an attitudinal analysis. Technovation, 25(6), 683-689.
Van Auken, H., Fry, F. L., & Stephens, P. (2006). The influence of role models on entrepreneurial intentions. Developmental Entrepreneurship, 11(2), 157-167.‏
Van Dam, K., Schipper, M., & Runhaar, P. (2010). Developing a competency-based framework for teachers’ entrepreneurial behaviour. Teaching and Teacher Education, 26(4), 965-971.‏
VanGundy, A. B. (2008). 101 activities for teaching creativity and problem solving. San Francisco: John Wiley & Sons.
Wilson, A. (Ed.). (2017). Creativity in primary education. Learning Matters. London: SAGE Publications Inc.
Yetti, E., & Azizah, S. A. (2017). Improved Creativity in Early Childhood through Entrepreneurship Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 58, 399-404.