اثر بخشی آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دبیرستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی

2 استادیار دانشگاه لرستان

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت­های تنظیم­ هیجانی بر کاهش اضطراب امتحاندانش­آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی، با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه در شهرستان تیران ­و کرون بودند که انتخاب نمونه­ها به صورت تصادفی خوشه­ای مرحله­ای انجام شد. حجم نمونه 40 نفر از دانش­آموزان دارای اضطراب امتحان بودند که به صورت تصادفی در دو گره 20 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی 8 جلسه 30/1 ساعتی در معرض آموزش مهارت­های تنظیم هیجانی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب فیلیپس و مصاحبه بالینی اسپیلبرگر استفاده شد. و داده­های آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد (0005/0p<). و میزان اندازه اثر آن 57 درصد از کل واریانس اضطراب امتحان را تبیین کرد. بنابراین نتایج، حاکی از آن است که آموزش مهارت­های تنظیم ­هیجانی باعث کاهش اضطراب امتحان شده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش مهارت­های تنظیم هیجانی در پیشگیری از اضطراب ­امتحان دارد. 

کلیدواژه‌ها


-        ابوالقاسمی، عباس. (1381). اضطراب امتحان: علل، سنجش و درمان. مجله پژوهش­های روانشناختی، شماره3و4، 68-50.
-        عبدالهی، محمد حسین، فراهانی، محمد تقی و ابراهیمی، احترام. (1387). بررسی و مقایسه رابطه بین سبک­های مقابله تنیدگی، خلاقیت هیجانی و سلامت عمومی در دختران دانشجو. مجلهروانشناسی، 45، سال دوازدهم، شماره1، 104-89.
-        عیسی زادگان، علی، جنا آبادی، حسین وسعادتمند، سعید. (1389). رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجانی، خلاقیت هیجانی، عملکرد تحصیلی با بهداشت روانی. مجلهمطالعات روانشناسیتربیتی، سیستان و بلوچستان، شماره12، 92-71.
-        قدسی، احقر. (1387). پیش بینی میزان اضطراب امتحان بر اساس سبک­های ابراز هیجان در دانش­آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران، تازه ها و پژوهش­های مشاوره، دوره 7، شماره 27، 118-97.
-        هومن، حیدرعلی. (1384). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: پیک فرهنگ.
-        یاریاری، فریدون، مرادی، علی رضا و یحیی زاده، سلیمان. (1386). رابطه هوش هیجانی و منبع کنترلباسلامت روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران. مطالعات روانشناختی، دوره3، شماره 40-30.
-        یوسفی، فریده. (1385). بررسی رابطه راهبرد­های شناختی، تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش­آموزان مراکز راهنمایی استعداد­های درخشان، پژوهش درحیطه کودکاناستثنایی، سال ششم، شماره3. 892-871.
 
 
-        Aldao, A. , Nolen-Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). (Emotion- regulation strategies across psychopathology: A meta analytic review). Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
-        Bol. Hacker. D. J. Oshea. P. &Allen. D. (2005). The influence of overt Practice , achievement level ,explanatory style of calibration accuracy  and performance. The journal of experimental education. 73(4). 269-290.
 
-        Capa Aydin. Y. (2009). High school student emotion and emotional regulation during test taking.. Department of educational science middle east technical university Ankara ,Turkey.
-        Ciarrochi,J. ,Scott, G. ,Deane,F. ,& Heaven, P. (2003). Relation between social and emotional competence and mental health. A construct validation study. Personality and Individual Differences. 38. 1947-1963.
-        Ehring, T. , & Watkins, E. R. (2008). Repetitive negative thinking as a trans diagnostic process. International Journal of Cognitive Therapy, 1, 192-205.
-        Garnefski,N. ,&Kraaij,V. (2003). Relationships between cognitive  emotion regulation strategies and depressive symptoms :A comparative study of five specific sample press Individual Difference,9,1659-1669.
-        Gross, J. J. (2002). Wise emotion regulation. in L. Felderman Barrett &P. Salorey(Eds). , The wisdom of fillings :Psychological Process  In emotion intelligence. 297-318. New York: Guilford.
-        Gross,J. J. (1998)The emerging field of emotion regulation: An integrative. Review of General Psychology. 2(3),271-299.
-        Gross,J. J. (1999). Emotion regulation: past, present, future. Cognitive and Emotion, 13,551-730.
-        Gross,J. J. (2001). Emotion regulation in adult hood :Timing is everyThing. Current Directions in Psychological Science,10,214-219.
-        Hayes Hacker,D. J. ,Oshea,P. ,& Allen,D. (2005). The influence of overt Practice , achievement level ,explanatory style of calibration accuracy  and performance. The journal of experimental education. 73(4). 269-290.
-        Hayes,A. M. ,&Feldman, G. (2004). Clarifying the construct of mind Fullness in the context of emotion regulation and the process of Change  therapy. Clinical  Psychology :Scene and practice. 11, 225-262.
-        Hopko, D. R. , Robertson, S. M. C. , & Lejuez, C. W. (2006). Behavioral activation for anxiety disorders. Behavior Analyze Today, 7,212-231.
-        Levenson, R. (1999)The intrapersonal functions of emotion. Journal of  Cognitive and emotion. 13(5),481-504.
-        Mansell,W. , Harvey, A. , Watkins, E. ,& Shafran, R. (2009). Conceptual foundations of the trans diagnostic approach to CBT. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 23, 6-19.
-        Mayer J, Salovey P. (1997). What is emotional intelligence? New York, Basic Books, 1997.
-        Mcreynolds,R. A. ,Morris,R. J. ,&Kratochwill,T. (1983). in. J. N. Hhughes. R. J. Hughes & R. J. Hall. Cognition- behavior approachesin educational setting. New York: Guiford press.
-        Mennin, D. S. , & Fresco, D. M. (2010). Emotion regulation as an      integrative framework for understanding and treating psychopathology. InA. M. Kring& D. S. Sloan (Eds. ), Emotion regulation and psychopathology: A trans diagnostic approach to etiology and treatment (356 - 379). New York: Guilford Press.
-        Morrise,L. W. ,&Libert,R. M. (1967). Relationship cognitive and Emotional components of test anxiety to psychological arousal And academic performance. Journal of consulting and clinicalPsychology,35,323-337.
-        Nielfeld,J. L, &Schaw. G. (2002). The effect of knowledge and Strategy training on monitoring accuracy. The journal of EducationalResearch. 95(3). 131-142.
-        Nielfeld,J. L. Cao,L. ,&Osbome,J. W. (2005). Metacognitive monitoring Accuracy and student performance in the postsecondary Classroom. The journal of  experimental education. 74(1). 2-28.
-        Park-Stamm,E. Gollwizer,P. M. ,& Oetingen,G. (2010). Implementation Intention and test anxiety: shielding  academic performance from distraction. Journal of learning and individual differences. 20, 30-33.
-        Sarason,L. (1994). The meaning of anxiety. New York: Ronnald Press.
-        Schutz, P. A. , DiStefano, C. Benson, J. , & Davis, H. A. (2004). The emotional  regulation during test taking scale. Anxiety, Stress,and Coping, 17, (3), 253-269.
-        Schutz,P. A. ,Benson,j. ,&Decuir-Gunby,H. T. (2008). Approach Avoidance motives test emotions and emotional regulation Related to testing. Journal of anxiety ,stress and coping. 21(3). 263-281.
-        Strobe, M. , Van vliet, T. , Hewstone, M. , &Willis, H. (2002). Homesickness amonge students in tow cultures: Antecedents and conseguences. British Journal of Psychology, 93, 147-168.
Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3, 269-307.