بررسی رابطه بین انتقال دانش و عملکرد گروه‌های آموزشی دوره دوم متوسطه نظری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد

2 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین انتقال دانش دبیران با عملکرد گروه‌های آموزشی می­باشد. جامعه‌ آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دبیران مقطع متوسطه دوم شهر مشهد می­باشد به تعداد 5598 نفر که در نهایت تعداد 360 نفر از آنان به‌عنوان نمونه نهایی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی می­باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­ انتقال دانش که بر اساس مدل نوناکا ساخته شده و همچنین از فرم ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش ‌و پرورش استفاده شد. تحلیل داده­ها نشان داد که بین انتقال دانش ضمنی دبیران با عملکرد گروه‌های آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین بین میزان انتقال دانش در گروه‌های آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد و درعین‌حال بین جنسیت و انتقال دانش رابطه معنی­دار وجود دارد. درحالیکه بین انتقال دانش و متغیرهای سابقه خدمت و مدرک تحصیلی دبیران رابطه­ معنی­داری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها


اسداللهی، محمدرضا. (1390). بررسی رابطه مدیریت دانش و عملکرد شغلی دبیران تربیت‌بدنی شهرستان ملارد؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی - دانشگاه علامه طباطبایی.
بدری آذرین، یعقوب؛ سید عامری، میرحسین؛ ایمان پور، علی. (1391). تحلیل رگرسیونی رابطه بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی، مجله مدیریت ورزشی، شماره 15 – ص ص 50 – 35.
حسین قلی‌زاده، رضوان. (1392). دانش ضمنی: نیمه پنهان توسعه حرفه‌ای معلمان. چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. دانشگاه فردوسی مشهد.
خدا مرادی،سعید و خلیلی، حسن. (1392). بررسی تأثیر ظرفیت جذب و انتقال دانش بر عملکرد شرکت­های هولدینگ چند کسب و کاره؛ پژوهشنامه­ی مدیریت اجرایی، 5(9)25-36.
زمانی، زهرا. (1391). تعیین وضعیت دانش ضمنی و تصریحی معلمان دوره راهنمایی از نظریه‌های یادگیری در فرایند تدریس و تأثیر عوامل جمعیت شناختی بر آن. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. (43) 140-162.
شفیعی نیک آبادی، محسن؛ فیضی، کامران؛ الفت، لعیا؛ تقوی فرد، محمد تقی. (1391). ساختاری چند بعدی جهت تبیین اثر فرهنگ سازمانی و فرهنگ زنجیره تأمین بر انتقال، اشتراک و توزیع دانش در زنجیره تأمین صنعت خودرو سازی: با تأکید بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. 28(1) 103 – 127.
عباسیان، سهیلا. (1384). نقش و تأثیر گروه­های آموزشی(مقطع متوسطه) در بهبود آموزش و تدوین الگوهای مناسب و افزایش بهره­وریعملکرد آنها در مناطق 27 گانه شهرستان­های استان تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
عبدالهی، رمضان. (1391). بررسی نقش انتقال دانش ضمنی مدیران در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش‌ و پرورش خراسان جنوبی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی.
غلامی، بهاره، یوسفی، علیرضا. (1386). دیدگاه دبیران زن مدارس اصفهان در مورد میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-84. فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی. 10(11). 29 - 48.
فراهانی، حسن. (1388). مدیریت دانش و کارکردهای آن در سازمان­ها. ماهنامه معرفت. دوره 18، شماره2، صص 97-114.
قربانی­زاده، وجه اله و خالقی­نیا، شیرین. (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)،1، (2)، ص 85 – 105.
محمدی مقدم، یوسف؛ الوانى، سید مهدی؛ حبیبى بدرآبادى، محبوبه. (1391). الگوى جامع دانش‌آفرینی در سازمان‌های پلیس، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت انتظامى، 7(4). 479 – 500.
مختاری، لیلا. (1386). نقش فرهنگ‌سازمانی در تسهیل اجرای فرایند مدیریت دانش در گروه خودروسازی سایپا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی.
منوریان، عباس. (1385). مدیریت دانش و دانایی. مجله کار و جامعه. (73) صص 1-34.
مهر محمدی،‌ محمود. (1371). نگاهی به شیوه اصلاح و نوع اصلاحات ضروری در تربیت معلم. فصلنامه تعلیم و تربیت. ‌تهران: وزارت آموزش‌وپرورش، شماره 31، صص 55 ـ 37.
وزارت آموزش ‌و پرورش. (1377). دستورالعمل جامع گروه‌های آموزشی متوسطه. تهران: معاونت نظری. مهرمحمدی، محمود،: 37-55
Alavi, M. & Leidner, D.E. (2001). Review: knowledge management and knowledgemanagement systems: conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25 (1), 107-36.
Argote, L., & Ingram, P. (2000). Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firm. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 82, (1):150-169.
bajacharya, pranisha. Roma, Natalia(2006).Tacit knowledge transfer insmall segment of small enterprises, international masters program in strategy & cultur,
Becheikh, n. Ziam, s. Idrissi, o.  Castonguay, y.Landry, r.(2012). How to improve knowledge transfer strategies and practices in education? Answers from a systematic literature review. Research in Higher Education Journal.
Tamer Cavusgil, S., Calantone, R. J., & Zhao, Y. (2003). Tacit knowledge transfer and firm innovation capability. Journal of business & industrial marketing, 18(1), 6-21.
Dinur, A. (2011). Tacit knowledge taxonomy and transfer: case-based research. Journal of Behavioral and Applied Management, 12(3), 246-281.
Goodlad, J.I. (1986). The learner at the world's center. Social Education, 50, 424-436
Ghazali, Norsyahida. Abdul Rahman, Azizah and Bahari, Mahadi(2008). Eliciting Tacit Knowledge from Special Education Teachers. Decision Support Systems 43 (2008) 322–335.
Kohengkul, S., Wongwanich, S., & Wiratchai, N. (2009). Influences of strategies, knowledge sharing and knowledge transfer on the success of university-school collaboration in research and development. Research in Higher Education Journal, 5, 1-15.
Li, XU (2013). The Impact of Job Engagement on Ta c i t Knowledge Transfer. International Business and Management, 6 (2), 115-120.
Li-Hua, R. (2003, May). From technology transfer to knowledge transfer-a study of international joint venture projects in China. In Proceedings of the 12th International Conference on Technology Management (IAMOT) (pp. 13-15).
 Nonaka, I., & Toyama, R. (2003). The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process. Knowledge management research & practice, 1(1), 2-10.
 Norsyahida, Ghazali. Abdul Rahman, Azizah and Bahari, Mahadi(2008). Eliciting Tacit Knowledge from Special Education Teachers. Decision Support Systems 43 (2008) 322–335.
Molina, Fernandes, L, Morales, V Garcia , Montes, F Llorens, Molina, V Barrales , Moreno (2007).  Interorganizational Knowledge Transfer and Performance. KnowledgeTransferability and Internal Knowledge Transfers as Moderator Variables. Conference at the University of Warwick,, 32, 425-432.
Nonaka, I., and Takeuchi, H. (1995) «The knowledge creatingcompany: How Japanese companies create the dynamics ofinnovation», New York: Oxford University Press.
Nonaka, I., (2004) “SECI, Ba and Leadership: a Unified Model of Dynamic Knowledge Creation”, Elsevier Science, Long Range Planning33, pp. 5-34.
Qu , Kun, Zhonga, Xiaoyan(2012), Research on the Model Construction of Teachers’ TacitKnowledge Sharing Based on Social Software, Procedia Engineering 29 (2012) 223 – 228.
Shulman, D.  Matthews, Judy(2002).QUESTIONING KNOWLEDGE TRANSFER AND LEARNING PROCESSES ACROSS R&D PROJECT TEAMS.  In Organizational Learning and Knowledge Management: New Directions, June 1 – 4, 2001.
Szulanski, G. (2000). The process of knowledge transfer: A diachronic analysis of stickiness.Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82, 9–27.
Shim, Han Sik, Roth, Gene L(2007). Sharing Tacit Knowledge Among Expert Teaching
Professors and Mentees: Considerations for Career and
Technical Education Teacher Educators. Northern Illinois University Volume 44.
Takwe , Yvonne Freenue, Sagsan,  Mustafa(2011).Tacit to Tacit Knowledge Transfer within the Informal Environment of Higher Education. International congress of educational research. 4-7 may 2011. Northern Cyprus.
Wah, L. 1999. Making knowledge stick, Management Review, May: 24-9..
varnek, m.Thomas, J., Kellogg, W., and Erickson, T(1998). The Knowledge Management Puzzle: Human and Social Factors in Knowledge Management, IBM Systems Journal, 40(4):
863 -884.
Wright, H.(2008) “Tacit Knowledge and Pedagogy at UK Universities; challenges for Effective Management.” The Electronic Journal of Knowledge Management Volume 6 Issue 1 2008, pp. 49 – 62.