بررسی تأثیر اجرای سنجش عملکردی بر سطوح بالای یادگیری و انگیزش در درس ریاضی و ارائة مدل کاربردی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دختر متوسطة دوم پایة دهم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای آموزش ریاضی، دانشیار و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌

2 دکترای ریاضی کاربردی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مدیر گروه ریاضی

3 دانشجوی آموزش دکترای ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

تحقیق حاضر، از نوع روش نیمه‌تجربی با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل و استفاده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری تحقیق حاضر، کلیة دانش‌آموزان دختر متوسطة دوم پایة دهم در درس ریاضی در مدارس دولتی شهرستان بوشهر که تعداد آن‌ها بر اساس سالنامة آماری سال 1396 تعداد 1178 نفر است. به جهت کثرت جامعه آماری از این بین تعداد 280 نفر از این دانش‌آموزان را در یک منطقه از شهرستان بوشهر را به عنوان جامعة آماری در نظر گرفته شد. روش نمونه‌گیری در این تحقیق به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای است که پس از برگزاری آزمون ورودی 80 نفر از این دانش‌آموزان که همگی در درس ریاضی در یک سطح بودند، به دلیل همسانی و همگنی نمونة آماری، به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. سپس، به صورت تصادفی در چهار کلاس 20 نفره در قالب گروه‌های آزمایش و شاهد گمارده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در تحقیق حاضر دو پرسشنامة محقق‌ساخته سطوح بالای یادگیری و انگیزش در درس ریاضی و برگزاری آزمون پیش‌آزمون و پس‌آزمون ریاضی در قبل و بعد از اجرای دورة سنجش عملکردی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد اجرای سنجش عملکردی بر سطوح بالای یادگیری و انگیزش در درس ریاضی دانش‌آموزان دختر متوسطة دوم پایة دهم مدارس دولتی شهرستان بوشهر مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


استیگنز، ریگ، و آرتر، جودیک و همکاران(2004). سنجش برای یادگیری در کلاس درس: کاربردها و راهبردها. ترجمة ایرج خوش‌خلق، تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آ و پ.
اکبرزاده، مهدی (1393). یادگیری مهارت‌های شناختی و فراشناختی در آموزش حل مسئله. همایش منطقه‌ای روش‌های نوین تدریس، کرمان.
اصل فتاحی، بهرام، کریمی، یوسف، سیف، علی اکبر، و پاشاشریفی، حسن (1388). مقایسة تأثیر روش‌های سنجش (عملکردی، تشریحی و عینی) بر عملکرد دانشجویانِ رشتة مشاوره و راهنمایی در درس روش تحقیق. علوم تربیتی، 2(6)، 7-33.
دادستان، باقر (1392). تغییر و نوآوری در آموزش و پرورش. مدیریت در آموزش و پرورش، 14، 85-67.
قورجیان، نادرقلی (1394). نظریه‌های یادگیری و فراشناختی در فرایند یادگیری و یاددهی. چاپ اول، تهران: انتشارات تربیت.
کیامنش، علیرضا (۱۳9۰). سنجش و اندازه‌گیری در ریاضی و علوم. تهران: انتشارات پژوهشکدة تعلیم و تربیت.
مشایخ، فریده (1386). دیدگاه‌های نو در برنامه‌ریزی آموزشی. پاپ اول، تهران: سمت
نقی‌زاده، حمید (1396). ارزشیابی نوین علوم تجربی دورة راهنمایی. اصفهان: اقیانوس معرفت.
Allan, G., & Richard, K. (2006). Using analogies in middle and secondary science classrooms: the FAR guide-an interesting way to teach with analogies. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Andennan, L. H., & Kerathool , E. M. (2010). Social predictors of ' changes in students‘ achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 25, 21-37.
Bandura, A, & janson, R. W. (2013). Role of symbolic coding and rehearsal processes in observational learning. Personality and Social Psychology, 26, 122-130.
Bandura, A. (2012). Self-reinforcement: Theoretical and methodological considerations. Behaviorism, 4, 135-155.
Bryant, C. (2010). Creativity and technology. Journal Articles; Reports - Evaluative Art Education, 63(2), 43-48.
Dorin, A., & Korb, K. (2009). Proceedings of the Dagstuhl International Seminar on Computational Creativity. Retrieved from http://www.cite seerx.
Gagnon, G., & Colly. M. (2011). Constructivist learning design: Key questions for teaching to standards. London: Corwin Press.
Mualem, R. (2010). Successful problem solving. Contemporary Educational Psychology, 26, 96-115.
Picciano, A. G. (2010). Beyond student perceptions: Issues of interaction, presence. And performance in an online course. Asynchronous Learning, 6(1), 505-515.
Pintrich, P. R. (2010). Multiple goals .Multiple pathway: The role of goal orientation in learning and achievement. Educational Psychology, 92, 451-502.