ارزیابی ابعاد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری برنامه‌‍ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مطالعات برنامة درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

چکیده

هدف مقالة حاضر ارزیابی ابعاد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است. رویکرد پژوهش کمی و از روش پیماشی استفاده شده است. جامعة آماری شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بوده که تعداد آن‌ها در سال تحصیلی 1399-1398 برابر با 46819 نفر گزارش شد. روش نمونه­گیری از نوع خوشه­ای تصادفی بوده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد کل نمونه 382 نفر لحاظ شد. گردآوری داد­ه­ها با پرسشنامة سنجش سواد چندفرهنگی صادقی (1397) که ابعاد سواد چندفرهنگی(دانش- نگرش و مهارت) را می‌سنجد، انجام شد. داده‌ها با روش­های آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی مانند آزمون تی تک‌نمونه­ای تحلیل شد. نتایج نشان داد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه ­فرهنگیان در بعد دانش در سطح مطلوبی قرار دارند و در بعد نگرش ­چندفرهنگی در سطح متوسط بوده، اما در بعد مهارت ­چندفرهنگی در سطح چندان مطلوبی نیستند. مهمترین پیشنهاد برای ارتقای سواد چندفرهنگی، دانشجومعلمان در واقع، پذیرش واحترام به فرهنگ‌های ایرانی است.

کلیدواژه‌ها


حمیدی‌زاده، کتایون، و کوروش، فتحی واجارگاه (1396). آموزش چندفرهنگی، تأملی بر تجارب ایده‌آل معلمان موفق در مدارس. مدیریت مدرسه، 7(1)، 181-163.
صادقی، علیرضا (1391). چندفرهنگی و نسبت آن با آموزش. رشد تکنولوژی آموزشی، 28(4)، 38-34.
صادقی، علیرضا، و هواس‌بیگی، فاطمه (1399). سنجش میزان سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائة راهکارهایی برای ارتقای آن. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 11(21)، 67-31.
عزیزی، نعمت‌اله، بلندهمتان، کیوان، و سلطانی، مسعود (1389). بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی تربیت معلم شهر سنندج از نظر دانشجومعلمان. انجمن آموزش عالی ایران، 3(2)، 78-55.
قلی‌زاده، آذر، کشتی‌آرای، نرگس، و سهرابی رنانی، مریم (1390). نقش به‌کارگیری مهارت‌های مدیریت تنوع فرهنگی مدیران در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان. تحقیقات فرهنگی، 4(4)، 184- 159
محمدی، شیرکوه، کمال، خرازی، سیدعلی‎نقی، کاظمی‌فرد، محمد، و پورکریمی، جواد (1395). مدیریت آموزش چندفرهنگی در مدارس ایران، فراتحلیل کیفی. مدیریت مدرسه، 4(2)، 107-87.
Acar-Ciftci, Y. (2019). Multicultural education and approaches to teacher training. Education and Learning, 8(4), 136-152
Banks J. A., & Banks, C. A. (2012). Multicultural education: Issues and perspectives (8th ed.). Wiley Global Education.
Banks, J. A. (2008). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Educational Researcher, 37(3), 129- 139.
Banks, J. A. (2010). Approaches to multicultural curriculum reform. In J. A. Banks, & C. A. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed., pp. 247- 269). Hoboken, NJ: John Wiley.
BifuhAmbe, E. (2006) Fostering multicultural appreciation in pre-service teachers through multicultural curricular transformation. Teaching and Teacher Education, 22(6), 690–699.

Caitlin, M. D. (2008). Multicultural Literacy Teacher Education: Seeking Micro-Transformations. Literacy Research and Instruction, 47(2), 55-75.

Cook, P. G. (2009). The historicity of cultural literacy. Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Language, Composition, and Culture, 9(3), 487–500.
Dudeney, G., Hockly, N., & Pegrum, M. (2013). Digital literacies (research and resources in language teaching) (1st ed.). Routledge.
Feuerverger, G. (2009). A multicultural literacy intervention for minority language students. ISSN: 0950-0782 (Print) 1747-7581 (Online)
Flavell, H., Thackrah, R., & Hoffman, J. (2013). Developing Indigenous Australian cultural competence: A model for implementing Indigenous content into curriculum. Teaching and Learning for Graduate Employability, 4(1), 39–57.
Gukalenko, O. V., & Borisenkov, V. P. (2016). Multicultural education in the conditions of globalization 1ISCFE RAE. 105062, Moscow, Russia.
Huang, H. P., Cheng, Y. Y., & Yang, Ch. F. (2016). Science teachers’ perception on multicultural education literacy and curriculum practices. Mathematics Science and Technology Education, 13(6),2761-2775.
Kolesina, E. G. (2017). Polycultural education in various pedagogical systems. Professional Education and Society, 4(24), 34-45.
Kolesina, E. G. (2018). Cross-cultural literacy in multicultural education: monograph. Moscow: Publishing house ‘Pero’.
Norton, B. (2013). Identity and language learning: Extending the conversation (2nd ed.). Clevedon, England: Channel View.
Pope, R. L., Reynolds, A. L., & Muller, J. A. (2004). Multicultural Competence in Student Affairs. San Francisco: Jossey-Bass.
Segal N., & Kancewicz-Hoffman N., L. U. (2013). Cultural Literacy in Europe today (Vol.January). Humanities, 4, 68–79.
Sergeeva, M. G., Poliakova, I. V., Goltseva, O. S., Kolosova, G. M. Shafazhinskaya, Elena. (2019). Development of teachers' cross-cultural literacy in the system of further vocational education. Religacion, 4(13), 249-254.
Shliakhovchuk, E. (2019). After cultural literacy: new models of intercultural competency for life and work in a VUCA world. Publications Educational Review, 73(2), 229-250.
Sue, D. W., & Sue, D. (2013). Counseling the culturally diverse: Theory & practice (6th ed.). New York: John Wiley.
Zhang, X. (2012). E-learning and Intercultural Literacy. Humanities and Social Science, 2(7), 163-167.