پیش‌بینی انگیزش تحصیلی (اُلگوی MUSIC) دانشجویان آموزش از راه دور بر اساس عوامل بزرگ شخصیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش عبارت بود از بررسی ارتباط بین «پنج عامل بزرگ شخصیتی» و مؤلفه­های اُلگوی MUSIC دربارۀ انگیزش تحصیلی (MAMM). برای به دست آوردن داده­ها زمینه­یابی با استفاده از دو ابزار انجام شد. «پرسشنامۀ پنج بزرگ» (BFI)، که صفات شخصیتی پنجگانة دانشجویان را اندازه­گیری می‌کرد، «پرسشنامۀ اُلگوی MUSIC در زمینۀ انگیزش تحصیلی» (MAMMI) که باورهای انگیزشی دانشجویان را اندازه می­گرفت. داده­های با استفاده 300 دانشجوی رشتۀ آموزش از راه دور در دانشگاه­های استان همدان به دست آمده است. تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری به انجام رسید تا به این پرسش پاسخ داده شود: «تا چه اندازه عوامل بزرگ شخصیتی FFM به مؤلفه­های MAMM مرتبط هستند»؟ مدل­های اندازه­گیری برای هر دو متغیر دارای برازش مناسب بود. همچنین، چندین مسیر ساختاری معنادار نیز به دست آمدند: تجربه­پذیری و وجدانی‌بودن دارای اثری منفی و معنادار بر توانمندسازی بودند، در حالی که برونگردی دارای اثری مثبت و معنادار بر توانمندسازی، سودمندی، و علاقه­مندی بود. علاوه بر این، دلپذیری اثری مثبت و معنادار بر سودمندی، موفقیت، علاقه­مندی، و مراقبت بود. در نهایت، روان­آزردگی­گرایی اثری منفی بر موفقیت نشان داد. یافته­های پژوهش نشان داد عوامل شخصیتی قادر به پیش­بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان هستند. نتایج این پژوهش می­تواند شواهدی را در زمینۀ اینکه آیا صفات شخصیتی دانشجویان بر انگیزۀ تحصیلی آن­ها اثر دارد یا خیر را ارائه ­دهد.

کلیدواژه‌ها


Ariani, D. W. (2013). Personality and learning motivation. European Journal of Business and Management, 5(10), 26-38.
Barrick, M. R., & Mount, M. K. (1996). Effects of impression management and self-deception on the predictive validity of personality constructs. Applied Psychology, 81, 261-272.
Brookhart, S. (2010). How to assess higher-order thinking skills in your classroom. Alexandria, VA: Association of Supervision and Curriculum Development.
Casimiro, L., MacDonald, C. J., Thompson, T. L., & Stodel, E. J. (2009). Grounding theories of W (e) Learn: A framework for online interprofessional education. Interprof Care. 23(4), 390-400.
Clark, M. H., & Schroth, C. A. (2010). Examining the relationships between academic motivation and personality among college students. Learning and Individual Differences, 20, 19-24.
De Feyter, T., Caers, R., Vigna, C., & Berings, D. (2012). Unraveling the impact of the Big Five personality traits on academic performance: The moderating and mediating effects of self-efficacy and academic motivation. Learning and Individual Differences, 22(4), 439-448.
De Guzman, I. N., Calderon, A., & Cassaretto, M. (2003). Personality and academic achievement in university students. Revista de Psicologia, 21, 119-143.
De Raad, B., & Schouwenburg, H. C. (1996). Personality in learning and education: A review. European Journal of Personality, 10, 303-336.
Einarson, E., Moen, A., Kolberg, R., Flingtorp, G., Linnerud, E. (2009). Interactive eLearning - a safe place to practice. Stud Health Technol Inform. 146: 841
Finn, J. D., & Zimmer, K. S. (2012). Student engagement: What is it? Why does it matter? In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 97 – 131). New York: Springer.
Frith, K. H., Kee, C. C. (2003). The effect of communication on nursing student outcomes in a Web-based course. Nurs Educ,42(8), 350-358.
Furnham, A., Eracleous, A., & Chamorro-Premuzic, T. (2009). Personality, motivation and job satisfaction: Hertzberg meets The Big Five. Managerial Psychology, 24(8) 765-779.
Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 4, 26-42.
Graham, S., & Weiner, B. (1996). Theorie and principles of motivation. In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 63-84). New York: Simon and Schuster Macmillan.
Guskey, T. R. (2010, October). Lessons of mastery learning. Educational Leadership, 68(2), 53–57.
Jones, B. D. (2009). Motivating students to engage in learning: The MUSIC Model of Academic motivation. Teaching and Learning in Higher Education, 21(2), 272-285.
Jones, B. D. (2015). User guide for assessing the components of the MUSICSM Model of Motivation. Retrieved from http://www.theMUSICmodel.com
Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Judge, T. A. and Ilies, R. (2002), Relationship of personality to performance motivation: a meta analytic review. Journal of Applied Psychology, 87: 797-807, Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov.
Kaplan, A., & Maehr, M. L. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. Educational Psychology Review, 19, 141-181.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Publications
Komarraju, M., & Karau, S. J. (2005). The relationship between the Big Five personality traits and academic motivation. Personality and Individual Differences, 39, 557-567.
Komarraju, M., Karau, S. J., & Schmeck, R. R. (2009). Role of the Big Five personality traits in predicting college students’ academic motivation and achievement. Learning and Individual Differences, 19(1), 47-52.
Köseoğlu, Y. (2014). Academic motivation and the big five. Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 5(3), 344-351.
McCrae, R. R., & John, O. P. (1992). An introduction to the five-factor model and its applications. Personality, 60, 175-215.
McCrae. R. R., & Costa, P. T., Jr. (1989). The structure of interpersonal traits: Wiggins’s circumplex and the five-factor model. Personality and Social Psychology, 56, 586-595.
Nachtigall, C., Kroehne, U., Funke, F., & Steyer, R. (2003). (Why) should we use SEM? Pros and cons of structural equation modeling. Methods of psychological research online, 8(2), 1-22.
Queen, B., & Lewis, L. (2011). Distance education courses for public elementary and secondary school students: 2009-10 (NCES 2012-009). U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics.
Rajiah, K., Coumaravelou, S., & Ying, O. W. (2014). Relationship of test anxiety, psychological distress, and academic motivation among first year undergraduate pharmacy students. Applied Psychology, 4(2), 68-72.
Ross, S. R., Rausch, M. K., & Canada, K. E. (2003). Competition and cooperation in the five-factor model: Individual differences in achievement orientation. Psychology, 137, 323-337.
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginners guide to structural equation modeling (3rd ed.). Hoboken: Taylor and Francis.
Srivastava, S. (2013). Measuring the Big Five Personality Factors. Retrieved from http://psdlab.uoregon.edu/bigfive.html.
Swanberg, A., & Martinsen, O. (2010). Personality, approaches to learning and achievement. Educational Psychology, 30(1), 75–88.