ابراهیمیبخت، حبیباله، یاراحمدی، یحیی، اسدزاده، حسن، و احمدیان، حمزه (1398). اثربخشی برنامة آموزشی سرزندگی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان. تدریسپژوهی، 6(2)، 182-163.
انصاریفرد، سیدسعید (1396). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل. چاپ اول، تهران: انتشارات کتاب ماه.
بهمئی، جمشید، مستطاب، رزیتا، شمالینژاد، مریم، مالکی، آناهیتا، و مباشری، فاطمه (1398). بررسی سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنها از محیط یادگیری در دانشکدة علوم پزشکی آبادان. تحقیقات سلامت در جامعه، 5(2)، 40-31.
پیرانی، ذبیحالله، تقوایی، داوود، و میرزایی، محمدطاهر (1397). بررسی رابطة اشتیاق تحصیلی و سرزندگی با انگیزة پیشرفت در دانشآموزان نابینای شهر اراک. چهارمین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مؤسسة آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
توان، بهمن، قمی، مهین، مسلمی، زهرا، جعفریپور، حسن، محمودی، عبدالله، و مسلمی، اعظم (1398). رابطة هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک. آموزش در علوم پزشکی، 7(19)، 247-239.
جلیلیان، سهیلا، عظیمپور، احسان، و قلیزاده، نعمتاله (1397). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دورة متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(1)، 140-123.
جوادی، عباس، و فاریابی، رضا (1396). رابطة ابعاد انگیزش با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 149-142.
چمنی، محمد، عجم، علیاکبر، و سلمآبادی، مجتبی (1398). بررسی نقش هوش اجتماعی و انگیزش تحصیلی در اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. توسعه آموزش جندی شاپور، 8(4)، 399-408.
دهقانیزاده، محمدحسین، حسینچاری، مسعود، مرادی، مرتضی، و سلیمانی خشاب، عباسعلی (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی. روانشناسی تربیتی، 10(32)، 30-1.
دهقانیزاده، محمدحسین، و حسینچاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21.
رفیعی، محسن، برقی، عیسی، و شیخ علیزاده، سیاوش (1398). بررسی رابطة بین فضای آموزشی و سرزندگی تحصیلی با نقش تعدیلکنندة اهداف پیشرفت اجتماعی در دانشجویان دانشکدة پرستاری تبریز. استراتژی آموزشی، 12(4)، 90-81.
زلالی، بهرام، و قربانی، فرهاد (1396). مقایسة انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون نارساخوانی. ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 58-44.
سماوی، سیدعبدالوهاب، و نجارپوریان، سمانه (1398). بررسی رابطة درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 92-71.
سیف، علیاکبر (1392). روانشناسی پرورشی نوین. ویرایش هفتم، چاپ دوم، تهران: انتشارات دوران،.
عباسی، محمد، درگاهی، سجاد، محمدعلیپور، زهرا، و مهرابی، علی (1395). رابطة بین جو روانی اجتماعی کلاس درس با انگیزش (درونی بیرونی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی شهرستان هرسین. همایش منطقهای روانشناختی کودک و نوجوان، کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
عباسی، محمد، عایدی، نوید، و شفیعی، حامد (1395). نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک. مدیریت پرستاری، 8(6)، 54-49.
عظیمی، داوود، قدیمی، سعید، خازان، کاظم، و درگاهی، سجاد (1397). نقش سرمایههای روانشناختی و انگیزة تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعلل در تصمیم گیری دانشجویان پرستاری اهواز. آموزش در علوم پزشکی، 4(3)، 153-143.
فولادی، علی، کجباف، محمد، و قمرانی، علی (1397). اثربخشی آموزش مهارتشناسی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع سوم در دورة اول دبیرستان شهر مشهد. پژوهش در مدرسه، 3(15)، 103-93.
قدمپور، عزتاله، قاسمی پیربلوطی، محمد، حسنوند، باقر، و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. اندازهگیری تربیتی، 8(29)، 184-167.
قمری، محمد (1391). رابطة بین سرمایة اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة شهر کرج. آموزش و ارزشیابی، 22 ()، 58-45.
قمری، محمد، و جعفری، اصغر (1390). رابطة بین مؤلفههای انگیزش درونی و شادی در بین دانشآموزان مقطع متوسطة شهر کرج. علوم رفتاری، 8، 106-93.
نعامی، عبدالزهرا، و پیریایی، صالحه (1396). رابطۀ ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز. پژوهش در نظامهای آموزشی. 1(2)، 42-29.
نکاوند، مهراندخت، جعفری، پریوش و آراسته، حمیدرضا (1397). اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 28(1)، 58-65.
ویسکرمی، حسن، و یوسفوند، لیلا (1397). بررسی نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیشبینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در علوم پزشکی، 10(2)، 37-28.
Bastik, G. (2013). Validity and reliability of Turkish form of children's self-efficacy scale on Turkish primary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4082-4086.
Blackwell, J., Miksza, P., Evans, P., & Mcpherson. (2020). Student Vitality, teacher engagement, and rapport in studio music instruction. Original Research ARTICLE, 3(7), 15-29.
Blaskovaa, M. (2014). Influencing Academic Motivation, Responsibility and Creativity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(9), 415-425.
Ciampa, K. (2014). Learning in a mobile age: An investigation of student motivation. Computer Assisted Learning, 30(1), 82-96.
Eren, A. (2012). Prospective teachers' interest in teaching, professional plans about teaching and career choice satisfaction: A relevant framework? Australian Journal of Education, 56(3), 303–318.
Furrer, C. J., Skinner, E. A. & Pitzer, J. R. (2014). The influence of teacher and peer relationships on students’ classroom engagement and everyday motivational resilience. National Society for the Study of Education, 113(1), 101-123.
Haktan, A. (2019). The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement of the Students. Asian Journal of Education and Training, 2(5), 309-315.
Makara, K., & Karabenick, S. (2017) Longitudinal high school research revealed: using surveys to assess student motivation and social networks. In: SAGE Research Methods Cases Part 2 [online]. SAGE Publications.
Marina, S., Lemos, A., & Veríssimo, L. (2014). The relationships between intrinsic motivation, extrinsic motivation, and achievement, along elementary school, International Conference on Education & Educational Psychology, 930-938.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic buoyancy and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-282.
Nunez, J., & León, J. (2016). The mediating effect of intrinsic motivation to learn on the relationship between student´s autonomy support and vitality and deep learning, The Spanish Journal of Psychology, 19(2), 1-8.
Roness, D. (2011). Still motivated? The motivation for teaching during the second year in the profession. Teaching and Teacher Education, 27(3), 628–638.
Sarita, M., & Sonia, T. (2016). Quality assurance in teacher education: A critical issue. International Journal of Applied Research, 8(2), 735-739.
Singh, A. (2008). Professional development and perspectives of science teachers: An extracurricular science program for gifted middle school students. The University of Iowa.
Teacher Education Ministerial Advisory Group (TEMAG). (2015). Action now: Classroom ready teachers. Canberra, Australia: Commonwealth of Australia.
Yu, R., & Singh, K. (2018). Teacher support, instructional practices, student motivation, and mathematics achievement in high school. The Journal of Educational Research, 111(1), 81-94.