ارزشیابی دوره‌های «کارشناسی ناپیوسته» دانشگاه فرهنگیان بر اساس الگوی سیپ و ارائۀ الگوی اجرای مناسب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

دورۀ کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان با هدف ارتقای دانش، مهارت و نگرش معلمانی که با مدرک کاردانی تدریس می‌کنند، برگزار می ­شود. با توجه به اهمیتی که انجام موفق این دوره دارد، این پژوهش به ارزشیابی این دوره­ ها در ابعاد مختلف بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ می­ پردازد. بدین منظور با 6 نفر از کارشناسان و مسئولان، 6 نفر از استادان و 6 نفر از دانشجویان این دوره دربارۀ بافت، درون­داد، فرایند و برون­داد این دوره مصاحبه شد و اسناد مربوط به این دوره­ ها تجزیه و تحلیل شد. بر اساس یافته­ های مصاحبه و مطالعات مشابه در ارزشیابی برنامه ­های درسی، پرسشنامه ­ای تدوین و پس از بررسی پایایی و اعتبار آن در اختیار 187 نفر از دانشجویان این دوره در استان خراسان رضوی قرار گرفت. پرسشنامة دیگری نیز به منظور ارزشیابی برون‌داد در اختیار 77 نفر دانشجویان سال آخر و دانش‌آموختگان این دوره‌ها قرار گرفت. نتایج دادهای کمی که با آزمون تی تک ­نمونه ­ای تحلیل شده حاکی از مطلوبیت ابعاد مختلف برنامه است. اما نتایج داده‌های کیفی نشان می‌دهد در ابعاد، درون­داد، فرایند و برون­داد این دوره ­ها نیازمند توجه و بازنگری هستند. در پایان، با توجه به توصیه­ های بیست نفر از استادان و کارشناسان الگویی برای بهترشدن ابعاد مختلف برنامة دورۀ کارشناسی ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


ایمان، محمدتقی، و نوشادی، محمدرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 44-15.
بازرگان، عباس (1381). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
بازرگان، عباس، و فراستخواه، مقصود (1396). نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی. تهران: سمت
تارین، حمدالله، نادری، نادر، و حیدری سورشجانی، نسرین (1396). ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آمورش ضمن خدمت بر اساس الگوی سیپ در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. نامة آموزش عالی، 10(40)، 50-27.
خاقانی‌زاده، مرتضی، و فتحی واجارگاه، کوروش (1387). الگوهای برنامة درسی دانشگاهی. راهبردهای آموزش مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، 1(2)، 19-11.
دلاور، علی، و کوشکی، شیرین (1392). روش تحقیق آمیخته. تهران: نشر ویرایش.
دهقانی، مرضیه، امین خندقی، مقصود، جعفری ثانی، حسین، و نوغانی دخت بهمنی، محسن (1390). واکاوی الگوی مفهومی در حوزة برنامة درسی: نقدی بر پژوهش‌های انجام‌شده با رویکرد طراحی الگودر برنامة درسی. پژوهش‌نامة مبانی تعلیم و تربیت، 1(1)، 126-99.
رضاپور میرصالح، یاسر، عطری اردکانی، سیدابوالفضل، و بهجتی اردکانی، فاطمه (1395). ارزیابی عملکرد آموزشی دانشگاه اردکان بر اساس الگوی سیپ. نامة آموزش عالی، 9(36)، 30-7.
زرگری مرندی، داریوش (1372). آموزش ضمن خدمت معلمان در نظام‌های مختلف آموزشی. تهران: چاپ زندگی.
زندوانیان نائینی، احمد (1385). ارزیابی جامع مراکز تربیت معلم استان خوزستان بر اساس الگوی ارزیابی سیپ CIPP. علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13(2)، 162-137.
سیف، علی‌اکبر (1394). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. ویرایش ششم، تهران: نشر دوران
صافی، احمد (1391). تربیت معلم در ایران، ژاپن، مالزی، آلمان، انگلستان، هند و پاکستان. تهران: نشر ویرایش.
عبدی شهشانی، مهشید، احسان پور، سهیلا، یمانی، نیکو، کهن، شهناز، و دهقانی، زهرا (1393). طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دورة دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP). آموزش در علوم پزشکی، 14(3)، 265-252.
فقیهی، ابوالمحسن، و علیزاده، محسن (1384). روایی در تحقیق کیفی. مجلة فرهنگ مدیریت، 3(9)، 19-5.
کرمی، زهره، سراجی، فرهاد، و معروفی، یحیی (1396). برنامة درسی روایت‌پژوهی و توسعة حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: طراحی الگوی برنامة درسی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(9)، 104-69.
کیامنش، علیرضا (1380). روش‌های ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات پیام‌نور.
کیخانژاد، مهین، سنچولی، محمود، و بهرادفر، بهمن (1395). ارزشیابی انطباق برنامة درسی دانشگاه فرهنگیان با اسناد بالادستی از دیدگاه اساتید این دانشگاه (واحد کارورزی) (مطالعة موردی پردیس‌های استان سیستان و بلوچستان). دومین همایش ملی تربیت بدنی، اصفهان، 11 اردیبهشت 1395.
نیک‌نشان، شقایق، نوروزی، رضا علی، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1389). تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی. روش‌های علوم انسانی، 16(62)، 160-141.
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.