تدوین مدل کیفی تدریس واحد تربیت ‌بدنی در دوران شیوع کرونا (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

4 دانشیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل کیفی تدریس واحد تربیت ­بدنی در دوران شیوع کرونا در دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، با رویکرد کیفی و استراتژی نظریة داده‌بنیاد با رویکرد گلیزر اجرا شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعة انسانی و جامعة اطلاعاتی بود. نمونة آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت نمونه ­گیری غیر احتمالی هدفمند و در دسترس نظرخواهی شد (15 نفر و مقالات پژوهشی داخلی و خارجی). داده­ ها با مصاحبة نیمه‌ساختاریافته و مطالعة اسنادی گردآوری شد؛ سپس، با بهره ­گیری از کدگذاری باز، محوری و نظری، تجزیه و تحلیل شد. براساس یافته ­ها پس از انجام کدگذاری، در مجموع، 79 مفهوم، 20 مقوله و 7 بعد شناسایی شد و در قالب مدل پژوهشی شامل سه بعد اصلی عوامل زمینه ­ای (امکانات و طرح درس)، عوامل فرایندی (خلاقیت، تخصص، آموزش و نظارت و ارزشیابی) و پیامدهای نگرشی (شناخت، فرهنگ‌سازی و ایجاد ظرفیت) ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


خالقی­خواه، علی، نجفی، حبیبه، و زاهد بابلان، عادل (1397). فراتحلیل بررسی کیفیت تدریس معلمان. تدریسپژوهی، 6(1), 144-161.
خدیوی، اسداله، و سیدگلان، سیدمحمد (۱۳۹۷). بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان مطالعة موردی پردیس‌های استان اردبیل. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، ۱۷، ۷۱-۳۹.
رضوی، محمدحسین، روحانی، زهرا، و قنبری فیروزآبادی، علیرضا (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس. پژوهش‌نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 19، 80-69.
غالیان، شهرزاد، حیدری‌نژاد، صدیقه، و خطیبی، امین (1394). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در اجرای درس تربیت بدنی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان خوزستان. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2(3)، 60-53.
کاتوزیان، بهاره، میرزازاده، زهرا سادات، عظیم‌زاده، مرتضی، و کشتی‌دار، محمد (1395). بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی با استفاده از ماتریس SWOT. رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی، 3(11)، 56-47.
کوشی، زهرا، اخلاقی، مسعود، و سلطانی، اصغر (1396). ارائة الگویی ساختاری جهت پیش‌بینی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان، مطالعات صورت و یادگیری، 2، ۸۶-۵۹.
محمدی، مهدی، سلیمانی بالاوی، امید، جهانی، جعفر، شفیعی، مریم، و دریانوش، فرهاد (1398). تأثیر رویکرد آموزشی تدریس بازی برای فهم (TGFU) بر یادگیری مهارت‏های ورزشی دانش‌آموزان دورۀ اول متوسطه در درس تربیت بدنی. مطالعات آموزش و یادگیری، 11(1)، 182-163.
ملیجی، مرتضی، علی عسگری، مجید، آقایی، نجف، و جوادی‌پور، محمد (1397). مطالعة تطبیقی برنامة درسی دورة پیش‌دبستانی ایران و چند کشور منتخب از منظر درس تربیت ‌بدنی. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14)، 300-277.
هومن، حیدرعلی (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
Alimohamadi, Y., & Sepandi, M. (2020). Basic reproduction number: An important indicator for the future of the COVID-19 epidemic in Iran. Journal of Military Medicine, 22(1), 96-97.
Goad, T., & Jones, E. (2017). Training online physical educators: A phenomenological case study. Education Research International, 2017.
Gore, J., Lloyd, A., Smith, M., Bowe, J., Ellis, H., & Lubans, D. (2018). Effects of professional development on the quality of teaching: Results from a randomized controlled trial of Quality Teaching Rounds. Teaching and Teacher Education, 68, 99-113.
Leninger, M., & McFarland, M. R. (2002). Transcultural nursing: Concepts, theories, research, and practice. Columbus, OH: McGraw-Hill College Custom Series.