ساخت و اعتباریابی ابزار ارزیابی معلم اثربخش تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامة ارزیابی معلم اثربخش تربیت‌بدنی بود. نوع پژوهش، توصیفی - پیمایشی و جامعة آماری، شامل دو گروه از افراد بود. در مرحلة اول، جامعة آماری شامل 15 نفر از اساتید، صاحب‌نظران، کارشناسان و متخصصان تربیت‌بدنی و مدیریت ورزشی، و در مرحلة دوم 220 نفر از معلمان تربیت‌بدنی شهر زنجان در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. نمونۀ مورد نظر با استفاده از جدول مورگان، 136 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و به‌صورت تصادفی شامل 69 نفر معلم مرد و 67 نفر معلم زن انتخاب شد. برای دستیابی به اهداف تحقیق، برای شناسایی مؤلفه‌های معلم اثربخش تربیت‌بدنی، پرسشنامة محقق‌ساخته از طریق روش دلفی طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل آماری، در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب (دلوین - گلدشتاین)، تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم، آمارة t استفاده شد. در نهایت، ابزاری با 59 گویه با طیف لیکرت 5 ارزشی و 8 مؤلفه آماده شد. پرسشنامة به‌دست‌آمده در پژوهش حاضر در حیطة تربیت‌بدنی به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای ابعاد (شناختی، رفتاری، عاطفی، روانی - حرکتی) یک معلم اثربخش را شناسایی کرده است. پیشنهاد می‌شود با استفاده از ابزار به‌دست‌آمده در این مطالعه، اثربخشی معلمان تربیت‌بدنی در سطوح مختلف بررسی شود.

کلیدواژه‌ها


آذربانی، احمد، و افشار، منصور (1392). روش‌ها، فنون و الگوهای تدریس تربیت‌بدنی. تهران: آییژ.
آقایی‌پور، معصومه (1395). تعیین و ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان تربیت‌بدنی دورة ابتدایی شهر تهران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
جعفری، علی، و علیمردانی، محمد (1395). تحلیل رگرسیونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی با اثربخشی معلمان تربیت‌بدنی شهرستان‌های استان تهران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 3 (11)، 44-37.
دوج، مسعود. (1385). استراتژی تدریس: تدریس اثربخش. تهران: انتشارات سارگل.
رزی، جمال (1395). مدل‌یابی و اعتبارسنجی مؤلفه‌های معلم اثربخش دورة ابتدایی به‌منظور ارائة چارچوب مفهومی برنامة درسی تربیت‌معلم. رسالة دکتری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
رضایت، غلامحسین، یمنی‌دوزی، محمد، کیامنش، علیرضا، و نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم (1390). طراحی الگوی شایستگی‌های رؤسای دانشگاه‌های دولتی ایران. آموزش عالی ایران، 4(13)، 84-47.
رمضانی‌نژاد، رحیم (1382). تربیت‌بدنی در مدارس. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
سبحانی‌نژاد، مهدی، و زمانی‌منش، حامد (1391). شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبارسنجی مؤلفه‌های آن توسط دبیران دورة متوسطة شهر یاسوج. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 9(5)، 157-129.
سلطان‌القرایی، خلیل (1389). فلسفة تعلیم‌ و تربیت و آرای تربیتی. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
سلمانی دستجرد، ابراهیم، همتی‌نژاد، مهرعلی، و رحمانی‌نیا، فرهاد (1387). رابطة آموزش‌های ضمن خدمت با خود کارامدی معلمان تربیت بدنی. حرکت، 37، 204-193.
سیدعباس‌زاده، میرمحمد، امانی ساری بگلو، جواد، خضری آذر، هیمن، و پاشوی، قاسم (1391). مقدمه‌ای بر مدل‌یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری با معرفی نرم‌افزار. ارومیه: دانشگاه ارومیه.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1390). معلم قرن 21. رشد آموزش ابتدایی، 14(8)، 7-4.
صانعی، سیدحسن (1388). فنون تحقیق: پرسشنامه. چاپ اول، تهران: انتشارات اندیشمند.
طاهرخانی، مسعود (1392). ویژگی‌های معلم موفق تربیت‌بدنی و مقایسة آن از دیدگاه معلمان تربیت‌بدنی زن و مرد استان قزوین. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر رجائی.
عقیلی، جلیل (1388). بررسی ویژگی‌های معلم اثربخش از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان پسرانه مقطع متوسطة شهر نور. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
فتحی، ناصر، و شعبانی، علیرضا ( 1386). الگوی علمی وتجربی پرورش مدیران آیندة سایپا. تهران: شرکت سایپا.
کریمی، فریبا (1388). مطالعة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دورة ابتدایی. رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 2(4)، 166-151.
مبانی نظری تحول بنیادی در وزارت آموزش ‌و پرورش (1391). تهران؛ دبیرخانه اجرایی تحول اساسی در وزارت آموزش ‌و پرورش، ص 35.
محسنین، شهریار، و اسفیدانی، محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار SmartPLS) آموزشی و کاربردی). تهران: نشر کتاب مهربان.
محمودی، امیرحسین (1387). شایستگی‌های حرفه‌ای معلم اثربخش. نشریة آموزشی - پژوهشی مدارس، سال تحصیلی 87-86.
مظفری‌پور، روح‌اله (1395). تبیین ویژگی‌های معلم کاریزماتیک به‌عنوان الگویی از معلم اثربخش. نوآوری‌های آموزشی، 15 (58)، 135-150.
میرحسینی، فرنازسادات (1395). طراحی مدل صلاحیت حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی ایران. پایان‌نامة دکتری، دانشگاه خوارزمی.
واعظی، مظفرالدین (1392). نظارت و راهنمایی تعلیماتی برای مدارس فرد. تهران: انتشارات یسطرون.

Alton-Lee, A. (2003). Quality teaching for diverse students in schooling: Best evidence synthesis June 2003. Wellington, New Zealand: Ministry of Education.

Brown, N. (2004) .What makes a good educator? The relevance of meta programmes. Assessment & Evaluation In Higher Education, 29(3), 515-533.

Collins, A. (1990). Transforming the assessment of teachers: Notes on a theory of assessment for the 21st century. [Boston]: Paper presented at the annual meeting of the National Catholic Education Association.

 

Danielson, C. (1996). Enhancing professional practice: A framework for teaching. Alexandria. VA:Association for Supervision and Curriculum Development.

Davies, L., & Iqbal, Z. (1997). Tensions in teacher training for school effectiveness: The case of Pakistan. School Effectiveness and School Improvement, 5(2), 254-266.

Duffy, G. G., & Hoffman, J. V. (2002). Beating the odds in literacy education: Not the “betting on” but the “bettering of” schools and teachers. Teaching Reading: Effective Schools, Accomplished Teachers, 375-388.

Duta, N., Tomoaica, E., & Panisoara, G. (2015). Desirable characteristics defining to describe an effective teacher. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197. 1223 –1229.

Hattie, J. (2003). Teachers Make a Difference, What is the research evidence? Paper presented at the Building Teacher Quality: What does the research? ACER Research Conference, Melbourne, Australia. Retrieved from  http://research.acer.edu.au/research_conference_2003/4

Hunt, B. (2009). Teacher effectiveness: A Review of the international literature and its relevance for improving education. In Latin America;Washington, DC: PREAL.

Ko, J., Sammons, P., & Bakkum, L. (2013). Effective teaching: A review of research and evidence University of Oxford.

Krischling, J. M. (1995). Evaluating teaching effectivenese. Nursing Education, 34(9), 401-410.

Kyriakides, L., Campbell, R. J., & Christofidou, E. (2002). Generating criteria for measuring teacher effectiveness through a self-evaluation approach: A complimentary way of measuring effectiveness. School Effectiveness & School Improvement, 13(3), 291-324.

Landeta, J. (2006) . Current validity of the Delphi method in social sciences. Technological Forecasting and Social Change, 73(5), 467-82.

Lee, E. (2015). Developing teachers: Improving professional development for teachers. Sutton Trust Press.

Lehmberg, L. J. (2008). Perceptions of effective teaching and pre-service preparation for urban elementary general music classrooms: A study of teachers of different cultural backgrounds In Various Cultural Settings. [South Florida]: University Of South Florida Press.

Levine, G. (2017). Effective teacher characteristics: Future teachers’ voices. NERA Conference Proceedings. Retrieved from: http://opencommons.uconn.edu/nera.

Louise, A. (2012). Learning to teach where you are: Alaska’s teacher certification programs. Alaska Fairbanks: Faculty of Humanities of the University of Alaska Fairbanks.

Maryland Teacher Professional Development Standards (2009) Located at: http://www.mdk12.org/.../professional_development/teachers_standards.

National Professional Standards for Australian Teachers. Available at: http://www.mceecdya.edu.au/.

New Jersey Department of Education (2010). New Jersey Professional Standards for Teachers and school Leaders. Available at: http://www.state.nj.us.

Nunnally. J. C., & Bernstein. I. H. (1994). Psychometric theory. (3rd ed) NewYork: Mc Graw-Hill.

 

Nye, B., Konstantopoulos, S., & Hedges, L. V. (2004). How large are teacher effects?. Educational evaluation and Policy Analysis26(3), 237-257.

Parr, M., & Limbrick, L. (2010). Contextualising practice: Hallmarks of effective teachers of writing. Teaching and Teacher Education, 26(3), 583-590.

Polk, J. A. (2006). Traits of effective teachers. Arts Education Policy Review, 107(4), 9-23.

Professional Standards for Michigan Teachers (2010). Located at: http://www.aquinas.edu/education/courses/.../PSMTStandardsText.pdf.

Reynolds, D. (2006). World class schools: some methodological and substantive findings and Design for Teaching and learning in the Professions.[Sanfrancisco]: Jossey bass.

Rowan, B., Correnti, R., & Miller, R. J. (2002). What large-scale, survey research tells us about teacher effects on student achievement: Insights from the Prospects study of elementary schools. Teachers College Record, 104(8), 1525-1567.

Strange, J. H. (2007). Qualities of effective teachers (2nd ed). Alexandria, Va: Association FOR Supervision AND Curriculum Development.

Sulivan, C. (2001). Rewarding EXCELLENCE: Teacher Evaluation And Compensation. Alexandria, Va: National School Boards Association.

Tong, L. F., & Han Y. B. (2005). Applying TQM philosophy to the teaching and learning process.[Malaysia] Monash University.

Toraman, C., & Cakmak, M. (2020). The relationship between effective teacher characteristics and reasons for choosing teaching profession: Development of an effective teacher inventory. Assessment Tools in Education, 7(3), 420–435.

UNESCO (2015). Education for All Global Monitoring Report (GMR). Paris: UNESCO.

Van de Grift, W. (2007). Quality of teaching in four European countries: A review of the literature And Application of An Assessment Instrument. Educational Research, 49(2), 127-152.

Williams, R. E. (2010). Administratorand teacher perceptions of the qualities of effective teachers. Doctoral Dissertation, Faculty of the School Education, College of William and Mary in Virginia.

Windle, P. E. (2004). Delphi technique: Assessing component needs. Perianesth Nurs, 19(1), 46-47.

Young, M. (1990). Characteristics of high potential and risk teacher action in teacher education. Teacher Education, 11, 45-67.