نیازسنجی نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان با روش پژوهش توصیفی - پیمایشی انجام شد. در این پژوهش، دو جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان در استان­های لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه و همدان مد نظر قرار گرفت. جامعة آماری، مدیران شامل کلیة مدیران و معاونین مرد و زن شاغل در مدیریت امور استان­ها، مدیران و معاونین پردیس­ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به تعداد 35 نفر و جامعة آماری کارکنان شامل کارکنان رسمی شاغل در پست­های تعریف‌شده در پردیس­ها و مراک ز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به تعداد 261 نفر بودند. به لحاظ کم‌بودن تعداد، کل جامعة آماری به روش سرشماری برای تکمیل /پرسشنامه‌ها در نظر گرفته شد. بعد از تکمیل /پرسشنامه‌ها در جامعة مدیران 28 و در جامعة کارکنان 104 پرسشنامه که به طور کامل تکمیل شده بود، تحلیل شد. داده‌ها به وسیلة دو پرسشنامة محقق‌ساخته با ضرایب پایایی 98/0 و 92/0 گردآوری و با کمک نرم‌افزار SPSS21 تحلیل شد. بر اساس یافته‌ها در گروه مدیران حیطه‌های فنی- تخصصی، ادراکی و انسانی، با ۲۸ عنوان و در گروه کارکنان حیطه‌های عمومی و فنی - عملیاتی با ۳۰ عنوان نیاز آموزشی در سطح زیاد و خیلی زیاد از اولویت آموزشی برخوردارند. نظر به اهمیت رشد و بالندگی حرفه‌ای نیروی انسانی توجه به نیازهای احصاشده در برنامه‌ریزی‌های بهسازی و ارتقای کارکنان دانشگاه فرهنگیان ضرورتی اساسی محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها


امین­الرعایا، مهین، یارمحمدی، محمدحسین، و احسان‌پور، سهیلا (۱۳۸۴). نیازسنجی آموزشی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. مدیریت سلامت، 8(20)، 30-61.
توانگر، امین­الله (۱۳۷۸). برآورد نیازهای آموزشی مدیران بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایان‌نامة کار شناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.
جمشیدی، احمد، یارمحمدیان، محمدحسین، ارجمندی، فریبا، عسکری، هدایت‌اله، و رئیسی، احمد (۱۳۸۳). بررسی نیاز مدیران شبکه­های بهداشت و درمان استان اصفهان به آموزش اصول و مهارت­های مدیریت. مدیریت و اطلاعات و بهداشت و درمان، ۱(1)، 4-1.
خدایاری، مینا، حسینی­نسب، سیدداوود، و یاری، جهانگیر (۱۳۹۳). نیازسنجی آموزشی کارکنان خدمات آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال ۹۱-۹۰. آموزش و ارزشیابی، 7(25)، 13-28.
رونق، یوسف (۱۳۹۲). طرح طبقه­بندی و ارزشیابی مشاغل (عمومی و اختصاصی) دستگاه­های اجرایی مشمول قانون و مدیریت خدمات کشوری و مقررات آموزش کارمندان. تهران: فرمنش.
زارعی، جواد، ﻋﺰﻳﺰی، احمد، ساکیﭘﻮر، سارا، ﻣﺤﻤﺪی، علی، و ﻋﺒﺪﺧﺪا، محمدهیوا (۱۳۹۰). ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺨﺶ ﻣﺪارک ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎی استان خوزستان در سال ۹۰. مدیریت سلامت، 15(48)، ۳۵-۲۴.
زندی، بهمن، موسوی­نژاد، روح­الله، احمدی­قراچه، علی­محمد، و جمالزاده، محمد (۱۳۹۲). ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﯿﺎز­ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز در راﺳﺘﺎی اراﺋة اﻟﮕﻮی ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻣﻮزﺷﯽ و ﺑﻬﺴﺎزی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ.  فصلنامة ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﺮﺑﺖ ﺣﯿﺪرﯾﻪ، 1(2)، ۷0-۷6.
عیدی، اکبر، و نوه­ابراهیم، عبد­الرحیم (۱۳۹۰). گذر از شبه‌نیازسنجی به نیازسنجی آموزشی واقعی(مطالعة موردی). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، 2(4)، ۹۶-۷۷.
فتحی ­و­اجارگاه، کوروش (۱۳۸۳). برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: سمت.
فضل­الهی، سیف­اله، و ملکی ­توانا، منصوره (۱۳۹۰). رویکردی جامع به روش­ها و تکنیک­های مهم نیازسنجی آموزشی.  روش‌شناسی علوم انسانی، 17(68)، 115-83.
کریمی، سعید، یعقوبی، مریم، جوادی، مرضیه، فتحعلی­زاده، سوگل، و ملایی، معصومه (۱۳۹۰).  نیازسنجی آموزش مداوم حرفه­ای دانش­آموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(1)، ۷۴-۶۵.
گزارش نیازسنجی آموزشی، ویژة کارکنان غیر هیئت علمی دانشکدة علوم اقتصادی – شهریور ۱۳۸۹
ﻣﻄﻠﻖ، ﻣﺤﻤﺪاﺳﻤﺎﻋﻴﻞ، ﻧﺼﺮاﷲ­ﭘﻮرشیروانی، سیدداود، ملکی، محمدرضا، جعفری، ناهید، توفیقی، شهرام، و کبیر، محمدجواد (۱۳۹۰). ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﺴئول ﺳﺘﺎد ﺣﻮزة ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ داﻧﺸﮕﺎه­ﻫﺎی علوم پزشکیﻛﺸﻮر. مجلة ایرانی آموزش در پزشکی، 11(5)، 516-525.
مظاهری، مریم، بهرامی، نصرت، توسلی، الهه، خلفه­نیلساز، مهناز، خسروپناه، علیرضا، و معظمی گودرزی، علی (1391). نیازسنجی آموزش کارکنان تحت پوشش دانشکدة علوم پزشکی دزفول در زمینة دوره­های آموزش ضمن خدمت.  تحقیقات نظام سلامت، ویژه­نامة آموزش بهداشت، صص ۲۰۱۸-۲۰۱۱.
مهدیه ­نجف­آبادی، مریم (۱۳۸۶). نیازسنجی آموزشی مدیران شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
ﻣﻴﺮزاﺑﻴﮕﻲ، علی (1387). ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­رﻳﺰی درﺳﻲ و ﻃﺮح درس در آﻣﻮزش رﺳﻤﻲ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ. ﺗﻬﺮان: صنایع ﭼﺎپ.
Ajibade, S., & Ayinla, N. (2014). Investigating the effect of training on employees' commitment: an empirical study of a discount house in Nigeria. Megatrend Review, 11(3), 7-8.
Al-Mzary, M. M. M., Al-rifai, A. D. A., & Al-Momany, M. O. E (2015).Training and its impact on the performance of employees at jordanian universities from the perspective of employees: The case of Yarmouk University. Education and Practice, 6(32), 128-140.
International Labor Organization. (2004). Workers, training International Labor Organization, available from: URL: http://ilo.org
Porter , J., & Johnson, J. (2003). The management academy for public Health: a now paradigm for public Health management development. public Health Manag Paract; 8(2), 8-66.
Smith, E. S. (2010). The relationship between learning style and cognitive style. Personality and Individual Dofferences, 77(1), 434-445.
Sung, S., & Choi, J. (2014). Do organizations spend wisely on employees? Effects of training and development investments on learning and innovation in organizations. Organizational Behavior, 35(3), 393-412.
Voegtlin, C., Boehm, S., & Bruch, H. (2015). How to Empower Employees: Using Training to Enhance Work Units’ Collective Empowerment. International Journal of Manpower, 36(3), 354-373.