رویکرد پدیدارشناسانه به تجارب دانش‌آموزان پایة دوازدهم از آمادگی شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌ها ویژة بحران کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 کارشناس ارشد مدیریت شهری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران

5 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

6 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران

7 دانشجوی کارشناسی مشاورة خانواده، مؤسسة آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

دریافت تجربیات دستة اول یا تجربة زیسته تنها از طریق مصاحبه با افرادی صورت می‌گیرد که خود این تجربه را داشته‌اند. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از بهمن‌ماه 1398، دانش‌آموزان پایة دوازدهم برای شرکت در آزمون سراسری ناگزیر از تلاش بیشتری شده‌اند. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربة زیستة دانش‌آموزان پایه دوازدهم برای آمادگی شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌ها در بحران کرونا بوده است که با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شده است. روش گردآوری اطلاعات، استفاده از مصاحبة نیمه‌ساختمند بوده است. بر این‌ اساس، با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش معیار، دانش‌آموزان پایة دوازدهم، انتخاب و بر اساس اشباع نظری در نهایت، 14 نفر مصاحبه شده‌اند. تحلیل مصاحبه‌ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شده است. پس از استخراج و دسته‌بندی موضوعی، در دو مضمون اصلی و هشت مضمون فرعی شامل چالش‌های آموزشی (مشتمل بر چهار مضمون فرعی استفاده از مشاوران درسی، تفاوت محتوای درسی با مطالب ارائه‌شده در شبکة آموزش، کاهش رقابت و کاهش اثربخشی یادگیری) و چالش‌های فردی (مشتمل بر چهار مضمون فرعی بی‌انگیزگی، افزایش هزینة تحصیل، عدم تمرکز و افزایش زمان مطالعه) طبقه‌بندی شده‌اند. بحران کرونا موجب شکل‌گیری چالش‌ها و بروز نیازهای متفاوتی در دانش‌آموزان متقاضی شرکت در آزمون سراسری شده که باید مورد توجه و تحقق برنامه‌ریزان، معلمان و والدین قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


دلشاد، محمدحسین، حیدرنیا، علیرضا، حیدرنیا، محمدعلی، نیکنامی، شمس‌الدین، و پورحاجی، فاطمه (1395). بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به‌منظور مداخلة پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخلة آموزشی USP. علوم پزشکی، ۲۶(۲)، 108-99.
عسکری، محمد (1398). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوة شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور داوطلبان ورود به دانشگاه. روان‌شناسی تربیتی، 51، 194- 175.
کاویانی، حسین، پورناصح، مهرانگیز، صیادلو، سعید، و محمدی، محمدرضا (1386). اثربخشی آموزش کنترل استرس در کاهش اضطراب و افسردگی شرکت‌کنندگان در کلاس کنکور. تازه‌های علوم‌شناختی، 2، 68- 61.
معمار، ثریا، عدلی‌پور، صمد، و خاکسار، فائزه (1391). شبکه‌های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 176- 155.
Atas, S., & Erisen, Y. (2016). Investigating the association between Turkish freshman’s multiple intelligence profiles and university entrance exam performance. European Journal of Education Studies, 23(3), 156- 169.
Barua, S., Junnatun, N., & Tun-Nessa, H. (2020). Economic climate, infrastructure and FDI: Global evidence with new dimensions. Business and Economics, 16, 31- 48.
Chakravarty, S., & Hegde, P. (2019). The Joint Entrance exam, overconfident directors and firm performance. Corporate Finance, 56, 298-318.
Cirak, Y. (2016). University entrance exams from the perspective of senior high school students. Education and Training Studies, 4(9), 177-185.
Gelana, G., & Cheru, M. (2014). Teachers’, students’ and academic support staff views on the effectiveness of female students academic support programmes at Bahir Dar University. Education and Practice, 5(10), 37-48.
Grosseck, G., Bran, R., & Tiru, L. (2011). Dear teacher, what should I write on my wall? A case study on academic uses of Facebook; Procedia Social and Behavioral Sciences, 15,: 1425- 1430
Lobo, J. L., Del Ser, J., Bifet, A., & Kasabov, N. (2020). Spiking neural networks and online learning: an overview and perspectives. Neural Networks, 121, 88-100.
Longwell-Grice, R., & Longwell-Grice, H. (2008). Testing into: How do retention theories work for first- generation, working-class students? College Student Retention, 9(4), 407-420.
Melese, W., & Fenta, G. (2009). Trend and causes of female students dropout from teacher education institutions of ethiopia: The case of Jimma University. Ethiopian Journal of Education & Sciences, 5(1), 1-19.
Ministry of National Education (2003). Milli egitim sayısal veriler [Statistical Data for National Education] Milli Egitim Basımevi: Ankara
Myskow, G., & Gordon, K. (2012). Getting interpersonal on a university entrance exam impromptu writing task. English for Academic Purposes, 11(2), 90-98.
Oladele, O. M., & Longlong, H. (2019). students perspective comparison of higher education entrance examination: A tale of two countries; China and Nigeria education system. Academy of Educational Leadership Journal, 23(2), 126- 135.
Rodrigo, A., Penas, A., Miyao, Y., & Kando, N. (2018). Do systems pass university entrance exams? Information Processing & management, 54 (4): 564-575.
Schroch, G. (2014). Farmer strategies for tree crop diversification in the humid tropics: A review. Agronomy for Sustainable Development, 34(1), 139-154.
Stewart, D. M., & Johanek, M. C. (1996). The Evolution of College Entrance Examinations. Retrieved from http://repository.upenn.edu/gse_pubs/179
Thuo, M., & Edda, M. (2017). Transition to University life: Insights from High School and University Female Students in Wolaita Zone. Ethiopia Education and Practice, 8(4), 45-54.
Yang, C. (2020). Exploring the possibilities of online learning experiences. Doctoral Dissertation, Teachers College: Columbia University.
Yildirim, I., Ergene, T., & Munir, K. (2007). High rates of depressive symptoms among senior high school students preparing for national university entrance examination in Turkey. International Journal on School Disaffection, 4(2), 35-44.