سنجش میزان آگاهی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان از بدفهمی های آموزش ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان آگاهی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان از بدفهمی­های کتاب ریاضی ششم دبستان انجام شد. در این تحقیق میزان آگاهی نومعلمان بسته به جنسیت، منطقۀ تدریس آن‌ها نسبت به شهر و روستا و نوع دیپلم آنان بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری این تحقیق کلیه  دانش‌آموختگان سال تحصیلی 98-97 دانشگاه فرهنگیان استان گلستان می‌باشند که به آنان نومعلم گفته می­شود و تعداد آن‌ها 302 نفر متشکل از مرد و زن بود و با روش طبقه­ای170 نفر انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان حوزۀ آموزش ریاضی تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی 85/0 به‌کار گرفته شد. در تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان­دهندۀ آن است که میزان آگاهی نومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان از بدفهمی­های رایج کتاب ریاضی ششم دبستان، به طور معنا­داری بیشتر از سطح متوسط است. نتایج پژوهش نشان داد میزان آگاهی نومعلمان مرد دانشگاه فرهنگیان از بدفهمی­های رایج کتاب ریاضی ششم دبستان نسبت به نومعلمان زن با سطح معنا­داری 033/0 به طور معنا­داری بیشتر است. از طرفی، نومعلمانی که در مدارس روستایی خدمت می­کنند، به نومعلمانی در مدارس شهری، با سطح معنا­داری 003/0، به طور معنا­داری آگاهی بیشتری از بدفهمی­های رایج کتاب ریاضی ششم دبستان دارند. همچنین،نومعلمانی که نوع مدرک دیپلم آن‌ها رشتۀ ادبیات و علوم انسانی بوده نسبت به نومعلمانی که مدرک دیپلم آن‌ها رشته­های ریاضی فیزیک و علوم تجربی بود، بدفهمی­های آموزش ریاضی کتاب ششم دبستان آگاهی کمتری دارند.

کلیدواژه‌ها


ایزدی، دانیال (1394). بررسی کج‌فهمی­های دانش­آموزان در مورد خواص کولیگاتیو. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران.
بخشعلی‌زاده، شهرناز، و بروجردیان، ناصر (1396). شناسایی بدفهمی­های رایج دانش­آموزان پایة چهارم ابتدایی در حوزة محتوایی هندسه و اندازه­گیری و مقایسة عملکرد آن­ها با میانگین عملکرد در سطح بین­المللی. نوآوری­های آموزشی، 16(64)، 126-101.
پورعظیما، زهرا (1391). آموزش معلمان و آگاهی­دادن به آن‌ها در مورد بدفهمی دانش­آموزان سال پنجم ابتدایی در ارتباط با اعداد اعشاری و بررسی تأثیر این آموزش­ها بر طراحی آموزشی معلمان. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران.
خسروی، هادی، و کاردان، سحر (1394). بررسی بدفهمی­های دانش­آموزان پایة ششم در جمع و تفریق اعداد اعشاری. مجموعة مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی. ادارة کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند، انجمن مطالعات برنامة درسی ایران.
ریحانی، ابراهیم، حمیدی، فریده، و راشدی، فرزانه (1394) بررسی درک و فهم دانش­آموزان از اعدا منفی و بدفهمی‌های آنان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 2، 131-115.
سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی (1395). کتاب معلم ریاضی ششم دبستان- 10/74، شرکت افست، تهران.
شاهورانی، احمد، بهزادی، محمدحسن، و مرادی، عابده. (1393). بدفهمی­های دانش­آموزان دختر پایه­های ششم، هفتم و هشتم شهر پیشوا در ارتباط با مقایسة اعداد اعشاری. روان‌شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. 5(4)، 75-61.
علم الهدائی، سیدحسن (1388). اصول آموزش ریاضی. انتشارات دانشگاه فردوسی، چاپ اول، مشهد.
علم الهدایی، سیدحسن. (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. تهران: نشر شیوه.
گویا، زهرا، و حسام، عبداله (1386). طرح­واره­های ذهنی توجیه‌گر بدفهمی­های ریاضی دانش­آموزان. روان‌شناسی کاربردی، 1(2)، 200-177.
هداوند، اکرم، اکبری، سکینه، و جعفری مرندی، ژامک (1397). دلایل بدفهمی دانش­آموزان ابتدایی در رابطه با کسرها چیست؟ مجموعة مقالات هفدهمین کنفرانس آموزش ریاضی کشور، دورة5.
 
Alghazo, Y. & Alghazo, R. (2017). Exploring common misconceptions and errors about fractions among college students in Saudi Arabia. International Education Studies, 10(4), 133-140.
Aliustaoğlu, F., Tuna, A., & Biber, A. (2018). Misconceptions of Sixth Grade Secondary
School Students on Fractions. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 591-599.
Almstrum, V. L., Henderson, P. B., Harvey, V., Heeren, C., Marion, W., Riedesel, C., ... & Tew, A. E. (2006). Concept inventories in computer science for the topic discrete mathematics. In Working group reports on ITiCSE on Innovation and technology in computer science education (pp. 132-145).‏
BasaniRose, M. (2011). Learners’ errors and misconceptions associated with common fractions, a mini dissertation submitted in fulfillment of the requirements for the degree of masters in mathematics education. University of Johannesburg.
Baştürk, S., & Donmez, G. (2011). Mathematics Student teachers’ misconceptions on the limit and continuity concepts. Necatibey Faculty of Education, Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 225-249.
Byrd, C. E., McNeil, N. M., Chesney, D. L., & Matthews, P. G. (2015). A specific misconception of the equal sign acts as a barrier to children's learning of early algebra. Learning and Individual Differences, 38, 61-67.‏
Deringöl, Y. (2019). Misconceptions of primary school students about the subject of fractions. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(1), 29-38.
Eryılmaz, A., & Sürmeli, E. (2002). Measuring students’ misconceptions in heat and temperature by using three progressive questions. Paper presented at the 5th National Science and Mathematics Congress, ODTÜ, Ankara.
Gilber, K. (2003). Using action research to uncover misconceptions about scale. 11th Annual Meeting of Minds Undergraduate Conference: A Celebration of Research Creative Endivors. Dearborn, MI. www. umd.umich. edu/sep/syudents/kjgilber/kjgilber_arrep.html
Keazer, A. (2004). Student’s misconceptions in middle school Mathematics. B. S. Undergraduate Mathematics Exchange, 2(1), 1-4.
Lee, H. J. & Boyadzhiev, I. (2020). Underprepared College students’ understanding of and misconceptions with fractions. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(3), 1-12.
Li, X. (2006). Cognitive analysis of students’ errors and misconceptions in variables, equations and functions. Doctoral Dessertation, Texas A&M University.
Mehmetlioğlu, D. (2014). Misconceptions of elementary school students about comparing Decimal numbers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 569-574.
Mohyuddin, R. G., & Khalil. U. (2016). Misconceptions of students in learning
mathematics at primary level. Bulletin of Education and Research, 38(1), 133-162
Naseer, M. S. (2015). Analysis of students’ errors and misconceptions in
pre-university mathematics courses. PP.34-39. 1st International Conference on Teaching & Learning. Langkawi, Malaysia.
Ningrum, R. W., Yulianti, M., Helingo, D. D. Z., & Budiarto, M. T. (2018). Students’ misconceptions on properties of rectangles. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 947, No. 1, p. 012018).
Olivier, A. (1992). Handling pupil’s misconceptions. IN M. Moodley, R.Njisane & N. Presmeg (Eds). Mathematics Education for In-Service and Pre-Service Teachers, 193-209. Pietermaritzburg: Shuter and Shooter.
Skemp, R. R. (1989) Mathematics in the primary school. London. Routledge.
Soygür, M. (2008). Misconceptions of students in algebra lessons: An investigation of the issue in the middle schools of the Trnc. Lap Lambert Academic Publishing.
Türkdoğan, A., Güler, M., Bülbül, B. Ö., & Danişman, Ş. (2015). Studies about Misconceptions in Mathematics Education in Turkey: A Thematic Review. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(2), 215-236.
Üzel, D. (2018). Investigation of Misconceptions and Errors about Division Operation in Fractions. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2656-2662.
Veerasamy, A. K., D’Souza, D., & Laakso, M. J. (2016). Identifying novice student programming misconceptions and errors from summative assessments. Educational Technology Systems, 45(1) 50–73.
Yang, D. C., & Lin, Y. C. (2015). Assessing 10- to 11-year-old children’s performance and misconceptions in number sense using a four-tier diagnostic test. Educational Research, 57(4), 368-388.
Yilmaz, F. Özdemir, B. & Yasar, Z. (2018). Using digital stories to reduce misconceptions and mistakes about fractions: an action study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 49(6), 867-898.