فهم مقوله های زیبایی شناسی؛ افق‌های الهام بخش در فعالیت‌های تربیتی (بازشناسی سند تحول بنیادین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران

چکیده

زیبایی شناسی یکی از شاخه های فلسفه است که در زمینه تعلیم و تربیت کاربرد بیشتری پیدا کرده است. این مقاله با هدف شناخت و گسترش فهم ابعاد زیبایی شناسی در حوزه فعالیت های تربیتی مدارس تنطیم شده است.داده‌ های مبنایی پژوهش کیفی با رویکرد اکتشافی از28 منبع مرتبط غربی و 45 منبع مرتبط با سند تحول در زمینه موضوع زیبایی شناسی جمع آوری شده است. داده ها به شیوه استقرای تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفتند و از تحلیل آنها 66 مقوله استنباط شد. مقوله های بدست آمده مورد مقایسه قرار گرفتند و مؤلفه های اصلی زیبایی شناسی در ارتباط با فعالیت های تربیتی شناسایی شدند. بر اساس مؤلفه های اصلی، مدل مفهومی زیبایی شناسی در فعالیت‌های تربیتی و الگوی اجرایی از افق‌های الهام بخش آن در فعالیت‌ها ارائه شد. سه سوسازی نتایج از منابع با نرم افزار مکس کیودا و نظرسنجی محققان مختلف همگرایی و اعتبار یافته‌ها را نشان داد. از این رو بر مبنای الگوی تدوینی می‌توان با رویکرد و زمینه سازی زیبایی‌شناختی ‌فعالیت‌های امورتربیتی به اهداف تربیت اخلاقی،اجتماعی و عقلانی آرامش بخش، توسعه یافته و پویا، متناسب با سیر رشدی دانش آموزان در دوره‌های تحصیلی سه گانه، دست یافت.

کلیدواژه‌ها