شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های کارورزی مجازی دانشگاه فرهنگیان در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعۀ آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر رسمی آموزش و پرورش

2 دکتری تخصصی زبان شناسی همگانی. مدرس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان

3 دانشکده باهنر

4 کارشناسی ارشد آمار ریاضی، دانشگاه زنجان

چکیده

، گذراندن کارورزی در بستر مجازی در ایام کرونا چالش‌هایی به همراه داشت که شناسایی آن‌ها برای دوران پساکرونا بسیارمهم است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب های کارورزی مجازی دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا انجام گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر راهبرد و روش، از طرح های آمیخته اکتشافی(کیفی –کمی) می باشد. بخش کیفی به شیوه پدیدارنگاری و بخش کمی به شیوه توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. فاز کیفی از طریق مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با اساتید و دانشجومعلمان اجرا گردید و مؤلفه‌های فاز کیفی مبنای ساخت پرسشنامه 52 سوالی جهت اجرای فاز کمی شد که با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss 25 پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر با 965/0 محاسبه شد. در فاز کمی جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است که در حال گذراندن واحد کارورزی می‌باشند که از این تعداد، 346 دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم-افزار‌هایی آماری Spss ورژن 25 و آزمون‌کلموگورف-اسمیرنوف، دوجمله‌ای و فریدمن انجام پذیرفت. یافته‌ها حاکی است که عمده‌ترین آسیب‌های کارورزی مجازی پژوهش حاضر عبارتند از: ضعف مهارتی و تجربی اساتید راهنما و معلمان راهنما در اجرای کارورزی مجازی، نبود منابع به‌روز متناسب با نیاز روز، عدم موفقیت دانشجومعلمان در کسب حرفه‌ی معلمی طی گذراندن کارورزی مجازی، همکاری پایین عوامل مدارس، معلمان راهنما و ادارات محل خدمت با دانشجوی کارورز، عدم آشنایی کامل دانشجومعلمان با درس کارورزی، عدم تعاملات لازم دانشجو با استاد و معلم راهنما و عدم موفقیت سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه فرهنگیان.

کلیدواژه‌ها