شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های کارورزی مجازی دانشگاه فرهنگیان در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعۀ آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر آموزش و پرورش، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استادیار گروه آموزش زبان عربی، مرکز آموزش عالی شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

4 کارشناسی ارشد آمار، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

چکیده

، گذراندن کارورزی در بستر مجازی در ایام کرونا چالش‌هایی به همراه داشت که شناسایی آن‌ها برای دوران پساکرونا بسیارمهم است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب های کارورزی مجازی دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا انجام گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر راهبرد و روش، از طرح های آمیخته اکتشافی(کیفی –کمی) می باشد. بخش کیفی به شیوه پدیدارنگاری و بخش کمی به شیوه توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. فاز کیفی از طریق مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با اساتید و دانشجومعلمان اجرا گردید و مؤلفه‌های فاز کیفی مبنای ساخت پرسشنامه 52 سوالی جهت اجرای فاز کمی شد که با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss 25 پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر با 965/0 محاسبه شد. در فاز کمی جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است که در حال گذراندن واحد کارورزی می‌باشند که از این تعداد، 346 دانشجو با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم-افزار‌هایی آماری Spss ورژن 25 و آزمون‌کلموگورف-اسمیرنوف، دوجمله‌ای و فریدمن انجام پذیرفت. یافته‌ها حاکی است که عمده‌ترین آسیب‌های کارورزی مجازی پژوهش حاضر عبارتند از: ضعف مهارتی و تجربی اساتید راهنما و معلمان راهنما در اجرای کارورزی مجازی، نبود منابع به‌روز متناسب با نیاز روز، عدم موفقیت دانشجومعلمان در کسب حرفه‌ی معلمی طی گذراندن کارورزی مجازی، همکاری پایین عوامل مدارس، معلمان راهنما و ادارات محل خدمت با دانشجوی کارورز، عدم آشنایی کامل دانشجومعلمان با درس کارورزی، عدم تعاملات لازم دانشجو با استاد و معلم راهنما و عدم موفقیت سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه فرهنگیان.

کلیدواژه‌ها


Ahmadabadi, S., & Ramezani, F. (2024). The Role of COVID-19 Repercussions on Mental Health Issues on University Students. Educational and Scholastic studies13(1), 143-154. [In Persian] https://doi.org/10.48310/pma.2024.3514
Badeleh, A. (2021). Identification of the Effective Factors on Promotion of Internship Conducting Quality and Evaluation of the Present Situation in the Farhangian University of Mazandaran Province. Educational and Scholastic studies9(4), 7-35. [In Persian] DOR:  20.1001.1.2423494.1399.9.4.1.5
Dao, T. L., Hoang, V. T., & Gautret, P. (2021). Recurrence of SARS-CoV-2 viral RNA in recovered COVID-19 patients: a narrative review. European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases40, 13-25. https://doi.org/10.1007/s10096-020-04088-z
Document on the fundamental transformation of education. (2011). Tehran: Higher Cultural Council of Education. [In Persian]
Farhangian University (2016). Teacher training curriculum design. Tehran: Farhangian University Press. [In Persian]
Gault, J. Leach, E. & Duey, M. (2010). Effects of business internships on job marketability: The employers’ perspective. Education & Training, 52(1), 76–88.
Ghanbary, M., Nikkhah, M., & Nikbakht, B. (2018). The Pathology of Farhangian University Internship: a Mixed Study. Theory and Practice in the Curriculum5(10), 33-64. [In Persian]
Hao, X., Peng, X., Ding, X., Qin, Y., Lv, M., Li, J., & Li, K. (2022). Application of digital education in undergraduate nursing and medical interns during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Nurse education today108, 105183. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105183
Hosseini, S. A., & Allah Karami, A. (2023). Challenges and opportunities of virtual education from the viewpoint of student teachers of Farhangian University (Case study: Farhangian University of Kurdistan). Educational and Scholastic studies, (), -. [In Persian] https://doi.org/10.48310/PMA.2023.30268
Imani, H., Reyhani Ardabili, A., Golmoradi, S., & Vakhshoozi S. T. (2020). Narratives of virtual internship in Farhangian University. Yazd: Tik Publications. [In Persian]
Jafari Shafaq, M., Taadoli, M., & Ghaffarian Eidgahi Moghadam, J. (2020). Practical guide for internships 1 and 3. Tehran: Farhangian University Press. [In Persian]
Khodadoost, M. R., & Farrokhnia, N. (2021). Emotional interactions in the virtual internship of student teachers of Farhangian University. Internship Studies in Teacher Education, 1(3), 68-91. [In Persian]
Khoroushi, P., Parishani, N., & Ghorbani, S. (2020). Examining the problems and problems of the internship course from the teachers of Farhangian University (case study: Farhangian University of Isfahan). Teacher Education Policy Studies, 3(1), 13-39. [In Persian] DOR: 20.1001.1.26457725.1399.3.1.2.7
Mehromhammadi, M., Musapour, N., Ahmadi, A., Moshfegh Arani, B., Al-Hosseini, F., Hosseinzadeh, G., Ahmadi, F. Z., Safar Navadeh, K., Elhamian, N., Soleimani, M., & Mahdavi Hezaveh, M. (2015). Practical guide of Farhangian University's internship program with the approach of teacher education. Tehran: Farhangian University Press. [In Persian]
Mortazavizadeh, H., & Nasr Isfahani A. R. (2017). Studying the Problems Concerning the Internship (Teaching Practice) Course from the Farhangian University Students' Point of View. Educational Researches, 4 (34), 60-74. [In Persian] https://doi.org/10.52547/erj.4.34.60
Moshfegh Arani, B. (1999). Teaching practice guide for associate and bachelor's degree in teacher education. Tehran: Madreseh Publications. [In Persian]
NamdariPejman, M. (2024). Practicum analysis in the conditions of Corona Pandemic: Inference of post-corona policies. Theory and Practice in Teachers Education10(17), 17-1. [In Persian] https://doi.org/10.48310/itt.2024.3564
Rastegari, N., & Salari, P. (2021). Pathology of Farhangian University Internship Program based on Trigonometric Analytical Model "3c". Educational and Scholastic studies10(3), 245-265. [In Persian] DOR: 20.1001.1.2423494.1400.10.3.10.9
Salerni, A., Sposetti, P. & Szpunar, G. (2014). Narrative Writing and University Internship Program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 133-137.
Zare Khalili, M., & Feridouni, F. (2020). Pathology of virtual education from the perspective of primary school teachers; A qualitative case study. New developments in educational management, 1(2), 43-53. [In Persian].