شناسایی عوامل مرتبط با اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی در محیط الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

3 مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

4 استادیار گروه مدیریت آموزشی فناوری اطلاعات دانشگاه تهران

5 دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مرتبط با اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی در محیط الکترونیکی می‌باشد. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری یافته‌ها، کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده است. به‌منظور گردآوری یافته‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده‌ و یافته‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوی موردبررسی قرارگرفته است. میدان پژوهش شامل کلیه متخصصان حوزه یادگیری مشارکتی و الکترونیکی که دارای تجارب زیسته در این زمینه بوده اند و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند درمجموع با 15 نفرمصاحبه صورت پذیرفت. به‌منظور بررسی میزان اعتبار پژوهش از روش توافق بین دو کدگذار ( که با مقدار کاپا 87/ )مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل یافته‌های پژوهش منجر به شناسایی 14 مقوله شده که در قالب 3 مؤلفه دسته‌بندی‌گردید. مؤلفه‌های اصلی شامل: عوامل مرتبط با مدرس، یادگیرنده و دانشگاه (به‌عنوان یک‌نهاد) و مقوله‌های شناسایی‌شده عبارت‌اند از: فرهنگ اجرای رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی، تأمین منابع مالی موردنیاز برای اجرای رویکرد مشارکتی ، توانمندسازی سرمایه‌های انسانی برای محیط الکترونیکی، تأمین فناوری‌های مرتبط با اجرای رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی، وجود نظام پشتیبانی در محیط الکترونیکی، پذیرش مسئولیت یادگیری توسط یادگیرندگان، وجود باورهای انگیزشی یادگیرندگان، وجود توانایی خلاقیت و حل مسئله در یادگیرندگان، وجود باورهای مثبت به یادگیری مشارکتی در یادگیرندگان، تسلط یادگیرندگان به ابزارهای فناورانه به‌منظور اجرای یادگیری مشارکتی در محیط الکترونیکی، تسلط مدرسان بر دانش تخصصی، ویژگی‌های روان‌شناختی مدرسان متناسب با محیط الکترونیکی، آشنایی مدرسان با الزامات طراحی و پیاده‌سازی رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی و درنهایت راهبری کلاس درس با رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی.

کلیدواژه‌ها