هدف:هدف اصلی این پژوهش تحلیل چگونگی بازنمایی ساحت سیاسی- اجتماعی سند تحول بنیادین در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم، به منظور شناسایی میزان توجه به این ساحت بود. روش:دراین پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. یافتهها:نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که تفاوت توجه به مولفههای کلیدی ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی درکتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی چشمگیر و معنیدار است.کم توجهی به بعضی از این مولفهها درمحتوای کتاب دیده میشود که نیازمند توجه در تدریس و چاپهای بعدی میباشد.براساس یافتهها،از میان ۸ مولفهی ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی بیشترین توجه به مولفههای شماره ۱- بازنشانی، حفظ و اصلاح آداب، رسوم، هنجارها و ارزشهای جامعه در پرتو نظام معیارمعیاراسلامی ۵- تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهادهای مدنی و سیاسی و کسب شایستگی هایی نظیر رعایت قانون، مسئولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و سیاسی و پاسداشت ارزش های اجتماعی در جهت شکلگیری جامعه سالم و پیشرفت مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی ۳- توسعه آزادی و مرتبه وجودی خویش و دیگران در پرتو درک و اصلاح موقعیت اجتماعی خود و دیگران، برقراری رابطه سازنده و مناسب با ایشان براساس نظام معیار اسلامی و کسب صفاتی جمعی نظیر احسان، مهرورزی، انصاف، خیرخواهی، بردباری، وفاق، همدلی و مسالمت جویی ۶- بازنشانی فرهنگ و تمدن اسلامی، همراه با توجه به نیازهای حال و آینده جامعه و تلاش جهت تحقق امت واحده اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، شده است اما به چهار مولفه ی دیگر کم توجهی شده است.
احمدی فر, رشید, حمیدی, امیر, & پیرمرادی, دنیا. (1403). تحلیل چگونگی بازنمایی ساحت سیاسی- اجتماعی سند تحول بنیادین در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2024.11319.3386
MLA
رشید احمدی فر; امیر حمیدی; دنیا پیرمرادی. "تحلیل چگونگی بازنمایی ساحت سیاسی- اجتماعی سند تحول بنیادین در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1403, -. doi: 10.48310/pma.2024.11319.3386
HARVARD
احمدی فر, رشید, حمیدی, امیر, پیرمرادی, دنیا. (1403). 'تحلیل چگونگی بازنمایی ساحت سیاسی- اجتماعی سند تحول بنیادین در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.11319.3386
VANCOUVER
احمدی فر, رشید, حمیدی, امیر, پیرمرادی, دنیا. تحلیل چگونگی بازنمایی ساحت سیاسی- اجتماعی سند تحول بنیادین در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1403; (): -. doi: 10.48310/pma.2024.11319.3386