اثربخشی الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

5 دانشیار گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی در زمره طرح نیمه آزمایشی با گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر کارشناسی رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی بود که تعداد 30 نفر از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. سپس گروه آزمایش بر اساس الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی 10 جلسۀ.90 دقیقه‌ای آموزش دیدند. آموزش برای گروه کنترل بدون مداخله و به روش متداول الکترونیکی و به همان تعداد جلسه و میزان ساعت بود. سپس پس آزمون عملکرد تحصیلی بر هر دو گروه اجرا شد. ابزار مورد استفاده شامل پیش‌آزمون و پس‌آزمون محقق ساخته عملکرد تحصیلی عینی با تأیید روایی متخصصین و پایایی محاسبه شده 79/0 (پیش‌آزمون) و 81/0 (پس‌آزمون) از طریق آلفای کرونباخ بود. سپس داده‌های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد کاربست الگوی طراحی یادگیری الکترونیکی تلفیقی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان همدان در درس طراحی واحد یادگیری اثر مطلوب داشته و بین میزان عملکرد تحصیلی دو گروه در پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها


Abdi, A., & Rostami, M. (2017). The effect of instruction based on cognitive load theory on academic achievement, perceived cognitive load and motivation to learning in science courses. Journal of Instruction and Evaluation, 10(40), 43-67. [In Persian] https://sanad.iau.ir/fa/Article/972550?FullText=FullText
Akbari, E. (2020). Foundations and concepts of e-learning. Tehran: Jahad-e-Daneshgahi [In Persian]
Davidson-Shivers, G. V., Rasmussen, K. L., & Lowenthal, P. R. (2018). Web based learning. Germany: Springer.
Eskandari, H. (2012). Theory and practice of instructional media in digital age. Tehran: SAMT. [In Persian]
Farrokhi, A., Najafi, A. (2020). Research about Cognitive based Learning and Teaching in Biology Education. Research in Biology Education, 2(1), 29-40. [In Persian] https://doi.org/20.1001.1.27172252.1399.2.1.3.0
Fernando, L., Quiroz, G (2019). Instructional design in online education: a systematic approach. European Journal of Education, 2(3), 64-73. https://doi.org/10.26417/ejed.v2i3.p64-73
Foroughi Abari, A. A., Yarmohammadian, M. H., Aslani, G. R. (2015). Designing an e-Learning Environment Based on Three Learning Theories Behaviorism, Cognitivism, and Constructivism. Educational Strategy Medical Sciences, 7 (6), 425-435. [In Persian] http://edcbmj.ir/article-1-726-fa.html
Isaias, P., Spector, J. M., Ifenthaler, D., Sampson, G. (2020). E-learning systems environments and approaches theory and implementation (Translate by Negin barat dastjerdi). Isfahan: Isfahan university. [In Persian]
Karimi Moonaghi, H., & Zardosht, R. (2015). The Role and Status of Cognitive Theory in Nursing Education. Strides in Development of Medical Education12(1), 98-107. [In Persian]https://sdme.kmu.ac.ir/article_90376.html
Khan, B. H. (2011). Design, delivery, implementation and managing e-learning evaluation (Translate by Emad ghaeni). Tehran: IMI [In Persian]
Mattar, J. (2018). Constructivism and connectivism in education technology: Active, situated, authentic, experiential, and anchored learning. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp. 201-217. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20055
Mohammadi, R., Khorsandi Yamchi, A., Ebrahimi, A., Hosseini, S. R., & Namdari Pejman, M. (2023). Designing a Performance Evaluation Model for the Faculty Members of Farhanguian University with an Emphasis on the Research Aspect. Educational Measurement and Evaluation Studies, 13(44), 68-94. [In Persian] https://doi.org/10.22034/emes.2023.1987070.2450
Moradi, R., Mohamadimehr, M., Nojoomi, F., & Khazaie, A. (2016). The use of design patterns in the design and production of electronic content in e-learning environment. NAMA, 7(1), 41-52. [In Persian] http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-45-fa.html
Namdari Pejman, M., Karimian, H., Heidari, H. (2015). The Comparative Study of Using Learning Theories in Instruction Process and its relationship with Mathematical Application Score's in Islamic Countries. Research in Curriculum Planning, 45(12), 108-118. [In Persian] https://sanad.iau.ir/fa/Article/898509
Noroozi, D., Razavi, SA. (2011). Basics of Instructional Design. Tehran: SAMT. [In Persian]
Rahimidoost, G. (2007). How has the experience of e-learning projects been? Challenges in e-learning projects. Library and information sciences, 10(2), 337-355. [In Persian] https://lis.aqr-libjournal.ir/article_44100.html
Rezayi, A., Jahan, F., & Rahimi, M. (2016). Academic Performance: The Role of Achievement Goals and Achievement Motivation. Educational Psychology12(42), 155-171. [In Persian] https://doi.org/10.22054/jep.2016.7387
Seyfi, A., Pourkarimi, J., & Namdari Pejman, M. (2023). Designing a model of professional competencies for internship mentors of Farhangian University. Educational and Scholastic studies12(4), 423-459. [In Persian] https://doi.org/10.48310/pma.2023.3458
Wang, Z., Chen, L., Anderson, T. (2022). A framework for integration and cognitive engagement in connectivist learning contexts. International review of research in open and distributed learning, 15 (2), 121-141. https://doi.org/10.19173/irrodl.v15i2.1709
Xu, D., Jaggers, Sh. S. (2011). Online and Hybrid Course Enrollment and Performance in Washington State Community and Technical Colleges. Community College Research Center, Teachers College, Columbia University. https://ccrc.tc.columbia.edu/publications/online-hybrid-courses-washington.html
Zanganeh, H., Poorjamshidi, M., Velayati, E., Abulghasemi, E. (2015). Cognitive load management in design and producing electronic content. Educational Technologies in Learning, 1(4), 105- 124. [In Persian] https://doi.org/10.22054/JTI.2015.3925
Zarabian, F. (2013). Planning of E- learning program for Persian Dictation. Journal of Educational Sciences19(2), 127-144. [In Persian] https://education.scu.ac.ir/article_10125.html
Zare, M. (2023). Designing and validating the integrated electronic learning model and its impact on the performance and academic engagement of Farhangian university [Doctoral thesis, Allameh Tabatabai university], Faculty of psychology and educational sciences. [In Persian]
Zarei, A., Javadipour, M. (2021). Problems of E-learning in the University of Tehran due to the Spread of Coronavirus. Journal of Management and Planning in Educational System14(2), 313-342. [In Persian] https://doi.org/10.52547/MPES.14.2.313
Zarei, E., Toofaninejad, E. (2011). Blended Learning: A New Approach in Educational System. Higher Education Letter4(14), 71-87. [In Persian] https://journal.sanjesh.org/article_15192.html
Zarif Sanaee, N. (2010). Assessing the criteria for the quality and effectiveness of e-Learning in higher education. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences1(3), 24-32. [In Persian] https://ijvlms.sums.ac.ir/article_45995.html