شایستگی دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران

چکیده

تلفیق فناوری‌های دیجیتال در فرآیند یاددهی و یادگیری یک پدیده جهانی است که عمدتاً در مراکز آموزشی با هدف بهبود سیستم آموزشی توصیه می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین شایستگی دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده با استفاده از رویکرد دلفی فازی بین خبرگان انجام گرفت. این پژوهش با رویکرد کمی و کیفی در دسته پژوهش‌های آمیخته است که از حیث ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. در بخش کیفی پژوهش برای گردآوری اطلاعات از مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شد و مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار اتلس‌تی تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان‌دهنده این است که به ترتیب شاخص‌های سواد دیجیتال، ارتباطات و تولید محتوا، مسئولیت و حل مسئله، حرفه تدریس و راهنمایی، یادگیری همیارانه و خود هدایت‌گری، انتخاب منابع و محتوا، مدیریت، حفاظت و اشتراک منابع، ارتباطات سازمانی و همکاری حرفه‌ای، تأمل در عملکرد، رشد حرفه‌ای و حمایت عاطفی، شخصی‌سازی یادگیری، دسترس‌پذیری و یادگیری فعال، راهبردهای ارزیابی، تحلیل و برنامه‌ریزی از مهم‌ترین ویژگی‌های شایستگی دیجیتال معلمان در مدارس آینده می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


Abdolmaleki, S., Khosravi, M. & Torkaman Asadi, M. (2019). Explaining the Situation and the Role of Information and Communication Technology in the Teaching-Learning Process Based on the Research Synthesis of Contemporary Studies. Technology of Education Journal (TEJ)13(4), 956-968. https://doi.org/10.22061/jte.2019.2799.1718 [In Persian]
Ahmadi, G. A., Amini Zarrin, A., & Mahdizade Tehrani, A. (2016). An overview of teacher knowledge types from the viewpoint of connoisseurship theory and its relation with educational technology: A descriptive-analytic study. Journal of Educational Innovations15(4), 7-28. [In Persian]
Boud, D., & Dawson, P. (2023). What feedback literate teachers do: an empirically-derived competency framework. Assessment & Evaluation in Higher Education48(2), 158–171. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1910928
Canvas, G. (2019). Future of the classroom: Emerging trends in K-12 education. Global edition.
De León, L., Corbeil, R., & Corbeil, M. E. (2023). The development and validation of a teacher education digital literacy and digital pedagogy evaluation. Journal of Research on Technology in Education, 55(3), 477-489. https://doi.org/10.1080/15391523.2023.2209251
Duggan, J. R., Lindley, J., & McNicol, S. (2017). Near Future School: World building beyond a neoliberal present with participatory design fiction. Futures, 94, 15–23. https://doi.org/10.1016/j.futures.2017.04.001
Fatehi, L., & Alizad, I. (2022). School and Reconstructing Students' Subjectivity in Social Participation (Qualitative Study of Isfahan Schools). Journal of Social Continuity and Change (JSCC)1(1), 77-98. https://doi.org/10.22034/jscc.2022.2770 [In Persian]
Feyzi, F., & Vahedi, M. (2022). Introducing the new paradigm education 4.0 Teaching and learning in the digital age, change or revolution? Quarterly Journal of Education Studies8(30), 55-65. https://dorl.net/dor/20.1001.1.25884182.1401.8.30.6.7 [In Persian]
Gandomi, F., & Sajjadi, S. (2016). Digital turn and its implications on teacher’s professional achievement: learning communities formation among teachers. Technology of Education Journal (TEJ)10(3), 175-191. https://doi.org/10.22061/tej.2016.537 [In Persian]
Gilbert, J. (2017). Back to the future? Aims and ends for future-oriented science education policy - The New Zealand Context. Knowledge Cultures, 5(6), 74–95. https://doi.org/10.22381/KC5620176
Karimian, J. (2021). Policy-Making in Education. Tehran: Strategy Book. [In Persian]
Kearney, M., Schuck, S., & Burden, K. (2022). Digital pedagogies for future school education: promoting inclusion. Irish Educational Studies41(1), 117–133. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.2024446
Leslie, H. J. (2020). Trifecta of Student Engagement: A framework for an online teaching professional development course for faculty in higher education. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 13(2), 149-173. https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2018-0024
Liu, J. (2023). Research on the future school development path based on artificial intelligence. Advances in Education, Humanities and Social Science Research, 4(1), 376-376. https://doi.org/10.56028/aehssr.4.1.376.2023
Muammar, S., Hashim, K., Bin. F.,  & Panthakkan, A. (2023). Evaluation of digital competence level among educators in UAE Higher Education Institutions using Digital Competence of Educators (DigComEdu) framework. Education and Information Technologies, 28(3), 2485–2508. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11296-x
Rajaram, K. (2023). Future of Learning: Teaching and Learning Strategies. In Learning Intelligence: Innovative and Digital Transformative Learning Strategies: Cultural and Social Engineering Perspectives (pp. 1–53). https://doi.org/10.1007/978-981-19-9201-8_1
Rezaai, M. (2019). Teachers’ Professional Competencies: Past, Present, and Future. Quarterly Journal of Education, 35 (2), 129-150. https://dorl.net/dor/20.1001.1.10174133.1398.35.2.6.5 [In Persian]
Rodríguez, M. L., & Pulido-Montes, C. (2022). Use of Digital Resources in Higher Education during COVID-19: A Literature Review. Education Sciences12(9), 612. https://doi.org/10.3390/educsci12090612
Romano, R., Donato, A., Gallo, P., & della Rosa, L. (2023). Innovative design solutions for the school of the future. The case Study of the secondary school Cino da Pistoia in Italy. In will cities survive? The future of sustainable buildings and urbanism in the age of emergency. Book of proceedings, Vol 1, Online sessions (pp. 788-793). PLEA.
Runge, I., Lazarides, R., Rubach, C., Richter, D., & Scheiter, K. (2023). Teacher-reported instructional quality in the context of technology-enhanced teaching: The role of teachers’ digital competence-related beliefs in empowering learners. Computers and Education, 198, 104761. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104761
Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. Education Resources Information Center Publishing.
Seyfi, A., Pourkarimi, J., & Namdari Pejman, M. (2023). Designing a model of professional competencies for internship mentor’s of Farhangian University. Educational and Scholastic studies12(4), 423-459. https://doi.org/10.48310/pma.2023.3458
Sharifi, N., Shahtalebi, B., & Etebarian, A. (2020). School of Future in Iran: Grounded Theory Method. Sociological Cultural Studies11(2),87-115. https://doi.org/10.30465/scs.2020.5538 [In Persian]
Tavakkol, M., & Larijani, M. (2017). Study of Potential of Information and Communication Technology (ICT) in Teaching Students and the Process of Integration in Schools: A Case Study High Schools in Tehran. Journal of Research in Educational Systems11(37), 11-36. https://doi.org/10.22034/jiera.2017.57764 [In Persian]