سنجش کیفیت خدمات آموزشی مدارس دوره متوسطه دوم شهرهای استان خوزستان بر مبنای مدل سرکوال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران، خوزستان

2 عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ایران، تهران.

3 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف سنجش کیفیت خدمات آموزشی مدارس دوره دوم متوسطه در استان خوزستان بر اساس مدل سرکوال انجام گرفته است. پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری آن متشکل از دانش آموزان شهرهای اهواز، دزفول، لالی، اندیکا و مسجدسلیمان بوده که به تعداد 48126 نفر بوده که تعداد 400 نفر به عنوان نمونه آماری و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه 30 سوالی محقق ساخته بوده که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصین به تائید رسیده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدر 88/0 تعیین گردید که در حد قابل قبول می باشد. نتایج پژوهش بعد از تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه های دریافت شده، نشان داد که در بُعد ملموسات میانگین 59.5 درصدی، در بُعد قابلیت اطمینان میانگین 79 درصدی، در بُعد تضمین میانگین 68 درصدی، در بُعد همدلی میانگین 77 درصدی و در بُعد پاسخگویی میانگین 75 درصدی بدست آمد که همه موارد بالاتر از حد متوسط(میانگین 60 درصدی) در نظر گرفته شده در پژوهش بود که نشان دهنده این است که خدمات آموزشی مدارس دوره متوسطه دوم استان خوزستان بر مبنای پنج بُعد مدل سرکوال مطلوب ارزیابی می گردد.

کلیدواژه‌ها


Arshadi, M. J., Arshadi, M. M., & Charsanj, A. (2018). Designing a Service Quality Evaluation Model in Customer Service Departments of Tehran Electricity Distribution Company Based on SERVQUAL and ANP Models. Quarterly Journal of Standard and Quality Management, 8(2), 17–32. [In Persian].
Ardakani, S., Ebrahimzadeh, P.R., & Karimi, E. (2013). Evaluation and Prioritization of Factors Affecting Educational Service Quality by Integrating SERVQUAL and Kano Models (Case Study: Yazd University), Proceedings of the First Virtual Conference of Educational Pioneers. [In Persian].   
Aboubakr, M. R., Bayoumy, H. M. M.(2022). Evaluating educational service quality among dentistry and nursing students with the SERVQUAL model: A cross-sectional study. Journal of Taibah University Medical Sciences, 17(4), 648-657.
Alaqeband, Ali. (2016). Sociology of Education. Tehran: Ravan Publishing, 7th Edition. [In Persian].  
Bhattacharjee, K., Priti, C.(2021). Measuring Service Quality in Higher Education: An Application of 'SERVQUAL' Model. Dogo Rangsang Research Journal, 10 (8), 66-84.
Candus, C, Debra, S.(2018). Service Quality in higher educational institutions. Ninth AIMS International Conference on Management. 1-9.
Cesar Soares, M., Novaski, O., Anholon, R.(2017). SERVQUAL model applied to higher education public administrative services. brazilian journal of operations & production management,14(3). http://dx.doi.org/10.14488/bjopm.2017.v14.n3.a7
Georgiadou, I., Vlachou, A., Stavroussi, P.(2020). Development of the "specialvocational-education-service-quality scale": Listening to the voices of students with intellectual disability. Quality Assurance in Education: An International. Perspective, 28(2), 89-103.
Ghalavandi, Hassan; Beheshtirad, Roghieh; & Ghale’i, Alireza Reza. (2012). Investigation of Educational Quality Status at Urmia University Based on SERVQUAL Model. Quarterly Journal of Process Management and Development, 31, 49–66.  [In Persian]
Galeeva, R. B.(2016). SERVQUAL application and adaptation for educational service quality assessments in Russian higher education. Quality Assurance in Education: An International Perspective, 24(3), 329-348.
Iman, Javad; Moradi, Ali; & Ziaeddin, Salari. (2017). Evaluation of Professional Qualification Training Courses Quality for Student Teachers at Farhangian University Based on SERVQUAL Model (Case Study: Shahid Beheshti Campus, Bandar Abbas). Proceedings of the First National Conference on New Educational and Research Approaches in Teaching and Training. [In Persian].   
Jarvis, P. (2002). Adult Education and Continuing Education (Translated by Dr. Gholam Ali Sarmad). Tehran: SAMT Publications. [In Persian].   
Mobus, G. E.(2018). Teaching systems thinking to general education students. Ecological Modeling, 373, 13-21.
Noaman, A. Y., Ragab, A. H. M., Madbouly, A. I., Khedra, A. M., Fayoumi, A. G.(2017). Higher education quality assessment model: Towards achieving educational quality standard. Studies in Higher Education, 42(1), 23-46.
Parasuraman Zeithaml, V. A., Berry, L .A. (1985). Conceptual model of service quality and its implications for future research, Journal of Marketing. 49. 41-50
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., Berry, L. A.(1988). SERVQUAL: A multiple item scale for measuring customer perceptions of service quality, Journal of Retailing. 64(1). 13-40.
Sharifi Alaei, H. (2020). The Impact of Informal Learning and Training on Identity Formation Process. Proceedings of the Seventh International Conference on New Research Achievements in Educational Sciences, Psychology, and Social Sciences, Isfahan. [In Persian].    
Sibai, M. T., Bay, B. J., Dela Rosa, R.(2021).Service quality and student satisfaction using Servqual model: A study of a private medical college in Saudi Arabia. International Education Studies, 14(6), 51- 58. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v14n6p51
Stodnick, M., Rogers, P.(2008). Using SERVQUAL to measure the Quality of the classroom experience, Decision SCcience, Journal of Innovative Education,6: 115-133.
Shi, Z., Shang, H.(2020). A Review on Quality of Service and SERVQUAL Model. International Conference on Human-Computer Interaction.
Zadmehr, M. (2021). Human Resource Recruitment in Education. Proceedings of the Second International Conference on New Challenges and Solutions in Industrial Engineering, Management, and Accounting, Damghan. [In Persian].