ارزیابی اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران

2 دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی و با استفاده از الگوی سیپ انجام شد. رویکرد پژوهش حاضر، آمیخته اکتشافی بود، در بخش کیفی، روش پدیدارشناسی و در بخش کمی روش توصیفی پیمایشی استفاده شد، نشانگرهای ارزیابی اجرای نظام دوری در بخش کیفی شناسایی شد و سپس در بخش کمی، هریک از نشانگرها ارزیابی شد. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی، 16 نفر از مدیران و معلمان استان لرستان و دارای تجربه‌ی اجرای نظام دوری بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک مدار و گلوله برفی انتخاب شدند و در مصاحبه شماره 16 اشباع نظری حاصل و نمونه‌گیری متوقف شد. جامعه در بخش کمی کلیه مدیران و معلمان ابتدایی استان لرستان بود که در مدرسه محل خدمت آن‌ها نظام دوری اجرا شده است که شامل 178 نفر بود و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع طبقه‌ای نسبی 118 نفر به‌عنوان نمونه این بخش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در قسمت کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در قسمت کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (955/0) تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در قسمت کیفی از روش کدگذاری اشتراوس و کوربین و در قسمت کمی از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج بخش کیفی11نشانگر درباره عامل زمینه،7نشانگر درباره عامل درونداد، 7نشانگر درباره عامل فرایند، 8نشانگر درباره عامل برونداد نشان داد. نتایج بخش کمی پژوهش نیز نشان داد که وضعیت اجرای نظام دوری ازنظر عوامل زمینه، فرایند و برونداد مطلوب و از نظر عامل درونداد نامطلوب است

کلیدواژه‌ها