طراحی و تبیین نظام آموزش مدرسه‌ی صدرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش فلسفه و منطق، دانشگاه فرهنگیان، کدپستی 889-14665تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، کدپستی 889-14665تهران، ایران

چکیده

از پشتوانه‌های اساسی در بحثِ علوم انسانی، نظریات و دیدگاه‌های اندیشمندان و بزرگان فلاسفه است. در بین آرای فلسفی، حکمت متعالیه نقش پررنگی دارد چرا که ژرف‌گونه به شناخت خدا، انسان و هستی پرداخته ‌است که می‌توان دلالت‌های تربیتی اصیل از مبانی فکری و فلسفی آن برای نظام تعلیم و تربیت به طور عام و ساختار آموزش مدرسه‌ای به طور خاص استخراج نمود. از این رو پژوهش حاضر کاربردی و هدف آن طراحی الگوی نظام آموزش مدرسه‌ای بر مبنای اندیشه‌ها و آرای فلسفی ملاصدرا است. برای رسیدن به هدف پژوهش از رویکرد کیفی-اسنادی و روش استنتاج و تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. جامعة مورد نظر را کلیة اسناد و مدارک مرتبط با کلیدواژگان فلسفی ملاصدرا و علوم تربیتی در پایگاه‌های علمی و سایت‌های مرتبط علمی- پژوهشی و انتشاراتی و کتاب‌خانه‌های عمومی بخش مرجع تشکیل داد؛ که با بررسی‌های اکتشافی اولیه تعداد 51 سند به دست آمد که از طریق نمونه‌گیری هدفمند به 20 سند تقلیل یافت. در نهایت، 171 خرده‌مقوله در زیر 15 مقولة میانی جایابی شدند. سپس، مقولات میانی در هشت مقولة اصلی به نام‌های متعلم صدرایی، معلم صدرایی، هدف صدرایی، برنامه و موضوعات درسی صدرایی، روش تدریس صدرایی، یادگیری صدرایی، مدیریت آموزشی صدرایی و رهبر آموزشی صدرایی دسته‌بندی شدند. برای سنجش پایایی، از ضریب هولستی (89 درصد) بهره گرفته شد. در پایان به ارائة مدل مفهومی و بحث و نتیجه‌گیری پرداخته شد.

کلیدواژه‌ها