پیشینه و اهداف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبک رهبری خدمتگذار، تحول آفرین، اقتضایی و کاریزماتیک مدیران مدارس با سکوت سازمانی و اشتیاق شغلی از منظر معلمان ابتدایی است. روش ها: این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی بوده و روش بکارگرفته شده توصیفی و از نوع همبستگی با تاکید بر روش مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل 405 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نورآباد است. شیوه نمونهگیری از نوع نمونهگیری در دسترس بوده و تعداد نمونه جمع آوری شده 210 نفر است.آزمودنی ها پرسشنامه ی سبک رهبری باس و الیو، پرسشنامهی سکوت سازمانی واکولا و بورادوس و پرسشنامه ی اشتیاق شغلی بالدوچی و همکاران را تکمیل نمودند.از نرمافزارSPSS 23 وSmartPLS 3 جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده گردید. یافتهها: نتایج و یافته های پژوهش حاکی از نقش معنی دار بین متغیرهاست. بین انواع سبک رهبری خدمتگزار، تحول آفرین و کاریزماتیک و متغیر سکوت سازمانی ارتباط منفی و معنی داری وجود دارد. و بین رهبری اقتضایی و اشتیاق شغلی ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از تایید ارتباط منفی و معنی داری بین دو متغیر سکوت سازمانی و اشتیاق شغلی است. نتیجه گیری: در مجموع نتایج پژوهش بیانگر آن است که 8/68 درصد واریانس متغیر سکوت سازمانی توسط متغیرهای مربوط به سبک رهبری و 31 درصد واریانس متغیر اشتیاق شغلی توسط متغیرهای مربوط به سبک رهبری و سکوت سازمانی پیش بینی شده است.
رضائیان, سجاد , رفعت جو, زهرا , امیری, یوسف و حیدری, الهام . (1404). بررسی رابطه سبک رهبری مدیران مدارس با سکوت سازمانی و اشتیاق شغلی از منظر معلمان مقطع ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14(2), -. doi: 10.48310/pma.2025.14113.4153
MLA
رضائیان, سجاد , , رفعت جو, زهرا , , امیری, یوسف , و حیدری, الهام . "بررسی رابطه سبک رهبری مدیران مدارس با سکوت سازمانی و اشتیاق شغلی از منظر معلمان مقطع ابتدایی", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14, 2, 1404, -. doi: 10.48310/pma.2025.14113.4153
HARVARD
رضائیان, سجاد, رفعت جو, زهرا, امیری, یوسف, حیدری, الهام. (1404). 'بررسی رابطه سبک رهبری مدیران مدارس با سکوت سازمانی و اشتیاق شغلی از منظر معلمان مقطع ابتدایی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14(2), pp. -. doi: 10.48310/pma.2025.14113.4153
CHICAGO
سجاد رضائیان , زهرا رفعت جو , یوسف امیری و الهام حیدری, "بررسی رابطه سبک رهبری مدیران مدارس با سکوت سازمانی و اشتیاق شغلی از منظر معلمان مقطع ابتدایی," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 14 2 (1404): -, doi: 10.48310/pma.2025.14113.4153
VANCOUVER
رضائیان, سجاد, رفعت جو, زهرا, امیری, یوسف, حیدری, الهام. بررسی رابطه سبک رهبری مدیران مدارس با سکوت سازمانی و اشتیاق شغلی از منظر معلمان مقطع ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; 14(2): -. doi: 10.48310/pma.2025.14113.4153