شایستگی‌های دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در زمینه آموزش ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی واحد اسلامشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلامشهر، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی ،اسلامشهر،ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ،ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

5 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

چکیده

چکیده
• این پژوهش با هدف شناسایی شایستگی‌های موردنیاز دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در زمینه آموزش ترکیبی به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش پژوهش کیفی عام استفاده شد. جامعه آماری شامل مطالعات، کتاب‌ها و مقالات، اسناد و متخصصان دانشگاه فرهنگیان بود که حداکثر ممکن مطالعات، دو سند و 25 نفر از متخصصان به روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از فرم‌های تحلیل محتوا و مصاحبه استفاده شد.داده‌های پژوهش از طریق تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرم ‌افزارمکس‌کیودی‌‌ای تحلیل شد. در این پژوهش در مرحله اول تعداد 110 کد باز شناسایی و در قالب 12 کد محوری تنظیم شد. در نهایت کدهای محوری به 4 کد انتخابی بازآرایی گردید. براساس یافته‌های این پژوهش، شایستگی‌های آموزش ترکیبی موردنیاز دانشجومعلمان شامل شایستگی‌های شناختی، پداگوژیکی، حرفه‌ای و فناوری است. شایستگی‌های شاختی خود از زیرمجموعه یادگیری، تفکر و خردمندی، خلاقیت و نوآوری و روانی تشکیل می‌شود.زیرمجموعه شایستگی‌های پداگوژیکی شامل شایستگی های راهبردها و روش های آموزش،مدیریت کلاس ترکیبی و ارزیابی و بازخورد ترکیبی است.شایستگی‌های حرفه‌ای دربرگیرنده شایستگی های خودتوسعه‌ای، دانشی و حرفه‌ای و ارتباطی و اجتماعی است و زیرمجموعه شایستگی‌های فناوری شامل شایستگی های‌ دیجیتال و شبکه‌سازی است.
واژگان کلیدی: آموزش ترکیبی، شایستگی، ، دانشجومعلم، دانشگاه فرهنگیان

کلیدواژه‌ها