شناسایی راهکارهای توسعه برنامه درسی تربیت‌بدنی مدارس از طریق فناوری‌های نوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکارهای توسعه برنامه درسی تربیت‌بدنی مدارس از طریق فناوری‌های نوین بود. روش پژوهش از نوع کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل 16 نفر از متخصصان (9 نفر متخصص تربیت‌بدنی، 3 نفر متخصص فناوری،3 نفر از اساتید دانشگاه و 1 نفر سردبیر تربیت‌بدنی) بودند. انتخاب نمونه‌ها تا زمان دستیابی به اشباع داده‌ها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌های عمیق و نیمه‎ساختارمند بود. برای ارزیابی روایی پژوهش از روش‌های بررسی اعضا، بازبینی مجدد مسیر کسب اطلاعات، درگیری طولانی‌مدت و مقایسه مستمر و همچنین برای ارزیابی پایایی از پایایی بازمون استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با استفاده از روش کدگذاری باز، مضامین فرعی و مضامین اصلی، راهکارهای توسعه درس تربیت‌بدنی مدارس از طریق فناوری‌های نوین شناسایی و استخراج شدند. درنهایت 10 راهکار مؤثر ازجمله تأمین زیرساخت‌های فناوری ورزشی در مدارس، انتخاب فناوری ورزشی مناسب، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و... شناخته شدند. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود مسئولان و دست‌اندرکاران توجه ویژه‌ای به تأمین زیرساخت‌های مالی و امکاناتی داشته و با ایجاد حمایت‌ها و مشوق‎های مالی برای کاربران به افزایش دسترسی و انگیزه آن‌ها به استفاده از فناوری در فرایند یاددهی و یادگیری درس تربیت‎بدنی کمک کنند. همچنین توصیه می‌شود مدیران عالی جهت همگام‌سازی موفقیت‌آمیز برنامه درسی تربیت‌بدنی مدارس ایران با فناوری‌های روز دنیا به یافته‌های پژوهش حاضر توجه نمایند.

کلیدواژه‌ها