بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانش آموزان دختر پایة اول دبیرستان شهر یزد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشاوره - مدرس دانشگاه فرهنگیان - آموزش و پرورش

2 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

3 کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی - دانشگاه یزد

چکیده

    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانش­آموزان است. این پژوهش به شیوة­ شبه­آزمایشی و با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه، در پایة اول دبیرستان­های دولتی شهرستان یزد تشکیل می­دهند. نمونة این پژوهش شامل 40 دانش­آموز است که به صورت تصادفی از میان مناطق چندگانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه (20 نفر) قرار گرفتند. محیط یادگیری بر اساس مؤلفه­های تأثیرگذار بر مغز تغییر یافت. به دانش­آموزان نیز طی دو جلسة 45 دقیقه­ای آموزش‌های لازم در جهت یادگیری مغز­محور داده شد. دروس نیز بر اساس اصول یادگیری مغزمحور ارائه شد. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس یادگیری خودتنظیم بوفارد استفاده شد. داده­های پژوهش به کمک آزمون کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس کوواریانس نشان داد که آموزش یادگیری مغز­محور بر یادگیری خودتنظیم تأثیر دارد و این تأثیر به مدت 3 ماه پایدار است.

کلیدواژه‌ها


بارس، برنارد؛ گیج، نیکول.(2010). مبانی علوم اعصاب­شناختی. ترجمه سید کمال خرازی. (1393). تهران: سمت.
تلخابی، محمود. (1387). برنامه درسی مبتنی بر مغز. فصلنامه نوآوری­های آموزشی، شماره 26، سال هفتم.
سیفی، سمیه؛ ابراهیمی قوام، صغری و فرخی، نور­علی (1389). بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانش­آموزان سوم ابتدایی. فصلنامه نوآوری­های آموزشی، شماره  34، سال نهم.
عطاردی، مصطفی و کارشکی، حسین (1392). نقش ابعاد کمال­گرایی و جهت­گیری هدف در پیش­بینی خودتنظیمی دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره 2، صص 109- 101.
کدیور، پ. (1380). بررسی مهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش دانش آموزان به منظور ارائۀ  الگویی برای یادگیری بهینه. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
طالب­زاده نوبریان، محسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ عشوری­نژاد، فاطمه، و موسوی، سیدحسین (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی، مجله روش­ها و مدل­های روان­شناختی، شماره 4، 79-65.
کین، رناته ناملا و همکاران: 12 اصل یاددهی یادگیری در عمل. ترجمه اصغر نوری امام­زاده­ای (1389). نشر: هشت بهشت.[v1] 
 
-        Almerud, S & Petersson, K. (2003). Music therapy a complementary treatment for mechanically ventilated intensive care patients. Intensive Crit Care Nurs; 19(1):21-30.
-        Abreena, T. (2007). Brain–based Learning Theory: An online course design model. Doctoral Dissertation, Liberty University.
-        Caine, R. & Caine, G. (October 1990). Understanding a Brain-Based Approach to Learning and Teaching. Educational Leadership48, 2, 66- 70 (Excerpts). Adapted by Permission of the Association for Supervision andCurriculum Development. Copyright 1985 by ASCD.
-        Caine, R. & Caine, G. (1994). Making connections teaching and the human brain, OR: Annotation c. Book news, Inc.
-        Caine, R.; Caine, G. & Caine, J. (2005). 12 Brain/mind learning principles in action. California: Crowin Press.
-        Doris, B. (2007). The Effect of Brain-Based Learning with Teacher Training in Division and Fractions in Fifth Grade Students of a Private School. Doctoral Dissertation, Capella University.
-        Duman, Bilal (2006). The effect of Brain-based Instruction to Improve on Students academic Achievement in Social Studies Instruction. Mugla University. Turkey. San Juan. 23 - 28.
-        Efklides, A. (2011).  Interactions of Metacognition with Motivation and Effect in Self-regulated Learning: The MASRL model. Educational Psychologist, 46(1), 6–25.     
-        Frith, U. (2005). Teaching in 2020: The impact of Neuroscience. Journal of Education for Teaching; 31(4):289–91.
-        Hall J. (2011). Neuroscience and Education: What can brain science contribute to teaching and learning? [Internet]. The SCRE Centre, University of Glasgow. 2005 [cited 2011 June 20]. Available from: http://www.preonline.co.uk/ feature pdfs potlight92.pdf.
-        Hart, L. (2002). Human brain, human learning. OR: Books for Educators.
-        Hoiland, E .E. (2005). Perceptions of reading instruction and use of brain research finding in reading instruction and in teacher preparation. Doctoral Dissertation. Seattle University.
-        Hoiland, E. E. (2005). Perceptions of Reading Instruction and Use of Brain Research Finding in reading instruction and in teacher preparation. Doctoral Dissertation, Seattle University.
-        Jones, H. P. (2011). Neuroscience, educational science and the brain: From basics to practice; An introduction to educational neuroscience research .Kharrazik, translator. Tehran, Iran: SAMT and ICSS publications. p. 138
-        Jensen. E. (2000). Brain-based learning. San Diego: Brain Store Incorporated.
-        Kauffman, D. F. (2004). Self-regulated learning in web-based environments: instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use. Metacognitive processing and motivational beliefs. Journal of Educational Computing Research. 30(102).
-        Kerry, Shaun (2005). Education for the whole-brain, Education Reform. Net [online].
-        Mason L. Bridging neuroscience and education: A two-way path is possible. Cortex. 2009; 45:548–49.
-        Montague, M. (2008). Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 31, 37-46.
-        Montalvo, F. T. & Torres, M. C. G. (2004). Self-Regulated Learning: Current and future Directions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34.
-        Pintrich, P. R. (2000). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research. 31(6), 459470.
-        Pociask, A. & Settles, J. (2007). Increasing student achievement through brain–based strategies. Master thesis, Saint Xavier University.
-        Schunk, D. H. & Zimmerman, B. J. (2008). Social origin of self-regulatory competence. Educational Psychologist, 32,195-208.
-        Sunger, S. & Tekkaya, C. (2006). Effects of Problem-based Learning and Traditional instruction on Self-regulated Learnning. Journal of Educational Research, (pp 307 – 317).
 
 
 
-        Vohs, K. D.; Baumeister, R. F. & Ciarocco, N. J. (2005). Self-regulation and self-presentation: Regulatory resource depletion impairs impression management and effortful self-presentation depletes regulatory resources. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 632–657.
-        Zimmerman, B. J. (2005). Self-regulated learning and academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational psychology. 2(1), 323 307.
-        Wills, J. (2007). Brain-based teaching strategies for Improving students’ memory, learning, and test –taking success. Childhood Education. 83, 5, 310 - 316.
-        Wolf, M.; Miller L. & Donnelly, K. (2000). Retrieval, Automaticity, Vocabulary Elaboration, Orthography (RAVE-O): A comprehensive fluency-based reading intervention program. Journal of Learning Disabilities, 33(4), 375–386.