پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی آموزشوپرورش از بهکارگیری آموختههای دوره مهارتآموزی معلمی در مدارس بود. روشها: رویکرد پژوهش، کیفی و به روش پدیدارشناسی بود. شرکتکنندگان در پژوهش، تمامی معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزشوپرورش استان یزد در طول سالهای (1401-1399) بودند که با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند و ملاک محور ترجیحی و با درنظر گرفتن ملاکهای ورود، چهارده نفر از آنان در پژوهش شرکت کردند. نمونهگیری تا مرحله اشباع دادهها ادامه یافت و ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها کدگذاری و روش تعیین اعتبار دادهها سهسوسازی بود. یافتهها: تجارب پذیرفتهشدگان از چالشهای بهکارگیری دوره مهارتآموزی معلمی در دو مضمون شامل: عدم آمادگی مهارت آموزان (عدم آمادگی برای کلاسهای چندپایه و روستایی، تدریس، پایه تخصصی و متناسب با جنسیت) و احساس استرس و سردرگمی در شروع فعالیت معلمی (استرس، اضطراب و سردرگمی آغاز سال تحصیلی) قرار گرفت. مجموعه عواملی که زمینههای شکلگیری تجارب پذیرفتهشدگان از چالشهای بهکارگیری دوره مهارتآموزی معلمی را فراهم آورده شامل دو مضمون اصلی زمینههای نرم و رفتاری (کوتاه و نامناسب بودن زمان دوره، کیفیت دوره، حرفه-مندی اساتید، جو دوره مهارتآموزی، برنامهریزی و نظارت و ارزشیابی) و زمینههای سخت و تجهیزاتی (جمعیت کلاسها، عدم تفکیک مهارتآموزان با تجربه و مبتدی و امکانات و تجهیزات) بود. نتیجهگیری: دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان ماده 28 نتوانسته آنچنان که از این دوره انتظار میرود، مهارتآموزان را برای شروع تدریس آماده سازد و این امر سبب استرس و سردرگمی آنان در شروع به کار معلمی شده است.
بین آبادی, عارفه , شاکری, محسن و حسنی, حسین . (1404). تجارب زیسته معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی از چالشهای بهکارگیری آموختههای دوره مهارت آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2024.16084.4416
MLA
بین آبادی, عارفه , , شاکری, محسن , و حسنی, حسین . "تجارب زیسته معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی از چالشهای بهکارگیری آموختههای دوره مهارت آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1404, -. doi: 10.48310/pma.2024.16084.4416
HARVARD
بین آبادی, عارفه, شاکری, محسن, حسنی, حسین. (1404). 'تجارب زیسته معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی از چالشهای بهکارگیری آموختههای دوره مهارت آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2024.16084.4416
CHICAGO
عارفه بین آبادی , محسن شاکری و حسین حسنی, "تجارب زیسته معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی از چالشهای بهکارگیری آموختههای دوره مهارت آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (1404): -, doi: 10.48310/pma.2024.16084.4416
VANCOUVER
بین آبادی, عارفه, شاکری, محسن, حسنی, حسین. تجارب زیسته معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی از چالشهای بهکارگیری آموختههای دوره مهارت آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; (): -. doi: 10.48310/pma.2024.16084.4416