تجارب زیسته معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی از چالش‌های به‌کارگیری آموخته‌های دوره مهارت آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

3 استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش از به‌کارگیری آموخته‌های دوره مهارت‌آموزی معلمی در مدارس بود. روش‌ها: رویکرد پژوهش، کیفی و به روش پدیدارشناسی بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش، تمامی معلمان پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش استان یزد در طول سال‌های (1401-1399) بودند که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری هدفمند و ملاک محور ترجیحی و با درنظر گرفتن ملاک‌های ورود، چهارده نفر از آنان در پژوهش شرکت کردند. نمونه‌گیری تا مرحله اشباع داده‌ها ادامه یافت و ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند بود. روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کدگذاری و روش تعیین اعتبار داده‌ها سه‌سوسازی بود. یافته‌ها: تجارب پذیرفته‌شدگان از چالش‌های به‌کارگیری دوره مهارت‌آموزی معلمی در دو مضمون شامل: عدم آمادگی مهارت آموزان (عدم آمادگی برای کلاس‌های چندپایه و روستایی، تدریس، پایه تخصصی و متناسب با جنسیت) و احساس استرس و سردرگمی در شروع فعالیت معلمی (استرس، اضطراب و سردرگمی آغاز سال تحصیلی) قرار گرفت. مجموعه عواملی که زمینه‌های شکل‌گیری تجارب پذیرفته‌شدگان از چالش‌های به‌کارگیری دوره مهارت‌آموزی معلمی را فراهم آورده شامل دو مضمون اصلی زمینه‌های نرم و رفتاری (کوتاه و نامناسب بودن زمان دوره، کیفیت دوره، حرفه-مندی اساتید، جو دوره مهارت‌آموزی، برنامه‌ریزی و نظارت و ارزشیابی) و زمینه‌های سخت و تجهیزاتی (جمعیت کلاس‌ها، عدم تفکیک مهارت‌آموزان با تجربه و مبتدی و امکانات و تجهیزات) بود. نتیجه‌گیری: دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان ماده 28 نتوانسته آنچنان که از این دوره انتظار می‌رود، مهارت‌آموزان را برای شروع تدریس آماده سازد و این امر سبب استرس و سردرگمی آنان در شروع به کار معلمی شده است.

کلیدواژه‌ها