چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانش-آموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه آماری یک دبیرستان از میان دبیرستانهای دخترانه ناحیه ۴ کرج برای اجرای پژوهش به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شد. به منظور اجرای پژوهش، در مرحله اول برای شناسایی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر، پرسشنامه رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و همکاران (1390) اجرا شد و دانشآموزان دارای نمرات بالاتر از میانگین این پرسشنامه به عنوان دانشآموزان پرخطر شناسایی شد و در دو گروه آزمایش و گواه به طور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه ۹۰ دقیقهای تحت آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری قرار گرفت و برای والدین آنها 5 جلسه آموزش شیوههای فرزندپروری اجرا شد. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر، پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدری/ قربانی الوئوس (1996) و پرسشنامه آدابگریزی تحصیلی کلارک و همکاران (۲۰۱۵) بود که توسط شرکتکنندگان در مرحله پیش-آزمون- پسآزمون تکمیل شد. دادهها با استفاده روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره و با استفاده از نرمافزار 24spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از کاهش رفتارهای قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بودبرنامه آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری به عنوان بخشی از برنامههای رفع مشکلات رفتاری دانشآموزان در عرصه تعلیم و تربیت استفاده کرد.
امیریان, لیلا , قدم پور, عزت اله و عباسی, محمد . (1404). اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2025.13793.3984
MLA
امیریان, لیلا , , قدم پور, عزت اله , و عباسی, محمد . "اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1404, -. doi: 10.48310/pma.2025.13793.3984
HARVARD
امیریان, لیلا, قدم پور, عزت اله, عباسی, محمد. (1404). 'اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2025.13793.3984
CHICAGO
لیلا امیریان , عزت اله قدم پور و محمد عباسی, "اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (1404): -, doi: 10.48310/pma.2025.13793.3984
VANCOUVER
امیریان, لیلا, قدم پور, عزت اله, عباسی, محمد. اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; (): -. doi: 10.48310/pma.2025.13793.3984