پیشینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجاربزیسته معلمانابتدایی از تولید محتوای مجازی در شهر شیراز انجام شد. روشها: این پژوهش در پارادایمتفسیرگرایی، به شیوهکیفی و با استفاده از روشتوصیفیهوسرل و الگوی-کلایزی انجام شد. برای انتخاب مشارکتکنندگان در این تحقیق از نمونهگیری هدفمند ملاکی و معیاراشباع نظری استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با استفاده از «راهنمای مصاحبه» جمعآوری شدند. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تاییدپذیری از طریق بازبینی توسط محققینموضوعی و اعتمادپذیری و خودبازبینیپژوهشگر تعیین شد. برای تعیین میزان -پایایی از آلفای کریپندورف استفادهشد. یافتهها: عناصر و مولفه های موثر بر تولید محتوا شامل مضامینسازماندهنده شیوه های ارائه محتوا و نوع محتوا در کلاس مجازی، کمبودها و چالشها و خلاقیت و ابتکار معلمان در ارائهی محتوا و تولید آن بودند. نتیجهگیری: معلمان با استفاده از محتواهای متنوع در تدریس، سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دادند و امکان بازخوانی محتوای درسی بدون محدودیت مکانی و زمانی را برای دانش آموزان فراهم کردند. معلمین از فضای مجازی بهعنوان خودآموز استفاده کردند و با تشکیل گروه همتایان، به اشتراک تجربیات با یکدیگر پرداختند. معلمان برای انتقال محتوا از طریق نرمافزارها و رسانههای آموزشی نیاز به مهارتهای لازم دارند.آنان تجهیزات کافی برای تهیه و ساخت محتواهای متنوع آموزشی ندارند و زیرساختهای فضای مجازی مطلوب نیست و محتوای مجازی موجود برای دانشآموزان جذابیت ندارد. با شناسایی دیدگاه معلمان در مورد تولید محتوای مجازی و تحلیل و بازنمایی این ادراکات، در خصوص کیفیت محتوای مجازی، شیوههای ارائهی آن، مزایا، چالشها و مشکلات استفاده از آموزش مجازی مشخص شد.
حسن شاهی, محبوبه و نوریان, سعید . (1404). تجربه زیسته معلمان مقطع ابتدائی از تولید محتوا در کلاس مجازی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2025.17350.4551
MLA
حسن شاهی, محبوبه , و نوریان, سعید . "تجربه زیسته معلمان مقطع ابتدائی از تولید محتوا در کلاس مجازی", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1404, -. doi: 10.48310/pma.2025.17350.4551
HARVARD
حسن شاهی, محبوبه, نوریان, سعید. (1404). 'تجربه زیسته معلمان مقطع ابتدائی از تولید محتوا در کلاس مجازی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2025.17350.4551
CHICAGO
محبوبه حسن شاهی و سعید نوریان, "تجربه زیسته معلمان مقطع ابتدائی از تولید محتوا در کلاس مجازی," مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (1404): -, doi: 10.48310/pma.2025.17350.4551
VANCOUVER
حسن شاهی, محبوبه, نوریان, سعید. تجربه زیسته معلمان مقطع ابتدائی از تولید محتوا در کلاس مجازی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1404; (): -. doi: 10.48310/pma.2025.17350.4551