تجربه زیسته معلمان مقطع ابتدائی از تولید محتوا در کلاس مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش علوم تربیتی و روانشناسی.پیام نور.تهران.ایران.

2 دانشگاه تهران. مدیریت استراتژیک. تهران.ایران

چکیده

پیشینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب‌زیسته معلمان‌ابتدایی از تولید محتوای ‌مجازی در شهر شیراز انجام شد.
روش‌ها‌: این پژوهش در پارادایم‌تفسیرگرایی، به شیوه‌کیفی و با استفاده از روش‌توصیفی‌هوسرل و الگوی-کلایزی انجام شد. برای انتخاب مشارکت‌کنندگان در این تحقیق از نمونه‌گیری هدفمند ملاکی و معیاراشباع نظری استفاده ‌شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با استفاده از «راهنمای مصاحبه» جمع‌آوری شدند. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تاییدپذیری از طریق بازبینی توسط محققین‌موضوعی و اعتمادپذیری و خودبازبینی‌پژوهشگر تعیین شد. برای تعیین میزان -پایایی از آلفای کریپندورف استفاده‌شد.
یافته‌ها: عناصر و مولفه های موثر بر تولید محتوا شامل مضامین‌سازمان‌دهنده‌ شیوه های ارائه محتوا و نوع محتوا در کلاس مجازی، کمبودها و چالش‌ها و خلاقیت و ابتکار معلمان در ارائه‌ی محتوا و تولید آن بودند.
نتیجه‌گیری: معلمان با استفاده از محتواهای متنوع در تدریس، سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دادند و امکان بازخوانی محتوای درسی بدون محدودیت مکانی و زمانی را برای دانش آموزان فراهم کردند. معلمین از فضای مجازی به‌عنوان خودآموز استفاده کردند و با تشکیل گروه همتایان، به اشتراک تجربیات با یکدیگر پرداختند. معلمان برای انتقال محتوا از طریق نرم‌افزارها و رسانه‌های آموزشی نیاز به مهارت‌های لازم دارند.آنان تجهیزات کافی برای تهیه و ساخت محتواهای متنوع آموزشی ندارند و زیرساخت‌های فضای مجازی مطلوب نیست و محتوای مجازی موجود برای دانش‌آموزان جذابیت ندارد. با شناسایی دیدگاه معلمان در مورد تولید محتوای مجازی و تحلیل و بازنمایی این ادراکات، در خصوص کیفیت محتوای مجازی، شیوه‌های ارائه‌ی آن، مزایا، چالش‌ها و مشکلات استفاده از آموزش مجازی مشخص شد.

کلیدواژه‌ها