رابطه جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمالکاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی

2 دانشجوی دکتری

چکیده

توجه به اهمال­کاری و خودناتوان­سازی تحصیلی در سال­های اخیر افزایش یافته است. هدف این پژوهش همبستگی، بررسی رابطة جهت­گیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمال­کاری و خودناتوان­سازی تحصیلی است. جامعة آماری دانش­آموزان مناطق 19 و 8 در مقطع متوسطة شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بوده است که از بین آنها 120 به صورت نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شد و با تکمیل مقیاس اهمال­کاری تحصیلی، راهبردهای انگیزشی، هدف پیشرفت و خودناتوان­سازی تحصیلی در این پژوهش شرکت کرده­اند. یافته­ها نشان می­دهد اهمال­کاری با خودکارآمدی رابطة­ منفی و ارزش­گذاری با اضطراب امتحان رابطة­ مثبتی دارد. میان اهمال­کاری با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی و با هدف عملکرد گرایشی رابطة مثبت وجود دارد. خودناتوان­سازی با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی با هدف تسلط اجتنابی رابطة منفی و با عملکرد اجتنابی رابطة مثبت دارد. خودکارآمدی و ارزش تکلیف به صورت منفی اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان به صورت مثبت اهمال­کاری تحصیلی را پیش­بینی می­کند. دیگر نتایج در مقاله ارائه شده است؛ بنابراین بخش مهمی از اهمال­کاری و خودناتوان­سازی تحصیلی دانش­آموزان از راه جهت­گیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی تبیین خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


جوکار، بهرام و دلاورپور، محمد­آقا (1386). «رابطة تعلل­ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت». اندیشه­های نوین تربیتی.دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه الزهرا، دورة­ سوم. شمارة 3و4. 61- 80.
حسین چاری، مسعود؛ دهقانی، یوسف (1387). «پیش­بینی اهمال­کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری». فصلنامة پژوهش در نظام­های آموزشی، سال دوم، شمارة چهارم. صص73-64.
رئیسی، فاطمه؛ هاشمی شیخ­شبانی، اسماعیل؛ فاتحی­زاده، مریم (1383). «رابطة خودناتوان­سازی تحصیلی دانش­آموزان با اهداف تسلط عملکردگرا و عملکردگریز دانش­آموز، والدین، معلم و کلاس». فصلنامة تازه­های علوم شناختی؛ سال ششم ، شمارة 3 و4 . صص 93-101.
عالی­پور بیرگانی، سیروس؛ مکتبی، غلامحسین؛ شهیینی ییلاق، منیژه و مفردنژاد، ناهید (1390). «رابطة ویژگی­های شخصیتی با خودناتوان­سازی تحصیلی و مقایسة شیوه­های فرزندپروری از لحاظ متغیر اخیر در دانش­آموزان سال سوم دبیرستانی». مجلة دست­آوردهای روان­شناختی. دانشگاه شهید چمران اهواز. دورة چهارم. سال 3-18. شمارة 2. صص، 135-154.
نیکنام، ماندانا؛ حسینیان، سیمین و یزدی، سیده‌منور (1389). «رابطة باورهای کمال­گرایانه و رفتارهای خودناتوان­ساز در دانشجویان». نشریة مرکز علوم رفتاری، دورة 7، شمارة 1388/2.
 
Dweck, C. S (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality and development. Philadelphia: Psychology Press.
Elliot, A. J. & McGregor, H. A. (2001). An achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519.
Howell, A. J. & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167–178.
Howell, A. J.; Watson, D. C.; Powell, R. A. & Buro, K. (2006). Academic procrastination: the pattern and correlates of behavioral postponement. Personality and Individual Differences, 40, 1519–1530.
Klassen, R. M.; Krawchuk, L. L. & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination.Contemporary Educational Psychology, 33, 915–931.
Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: When Good Things Don’t Come to Those Who Wait. European Psychologist, 18, 24-34. http://dx.doi.org/10.1027/1016-9040/a000138.
Midgley, C. & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and performance goals: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26, 61– 75.
Pintrich, P. R. & De – Groot E. V. (1990). Motivational & self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Edu, Psy , Vol 82 , 1, 33 – 40 .
Rozental, A. & Carlbring, P. (2014). Understanding and Treating Procrastination: A Review of a Common Self-Regulatory Failure. Psychology, 5, 1488-1502. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.513160.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
Shraw, G.; Wadkins, T. & Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12-25.
Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theatrical Review of Quintessential Self-Regulating failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94.
Vohs, K. D. & Baumeister, R. F. (2004). Understanding self-regulation: an introduction. In R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 1–12). New York: Guildford Press.
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179–187.
Wolters, C. A. (2004). Advancing Achievement Goal Theory: Using Goal Structures and Goal Orientations to Predict Student Motivation, Cognition, and Achievement. Journal of Educational Psycholog,.96, 236-250.