تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و قاطعیت دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه روان شناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز،ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و قاطعیت دانش­آموزان دختر کلاش دهم دبیرستانی شهر اهواز است. نمونه شامل 42 دانش­آموز است که  به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی (21دانش­آموز) و  کنترل  (21 دانش­آموز) قرارگرفته­اند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودابراز، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس اضطراب اجتماعی واستون و فرند بوده است. طرح پژوهش از نوع پیش­آزمون –پس­آزمون با گروه کنترل بوده که ابتدا برای هردو گروه پیش­آزمون اجرا شده؛ سپس گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه 90دقیقه­ای، هرهفته یک جلسه در معرض متغیر مستقل قرارگرفته است. یک هفته پس از آموزش، مجدداً از هردو گروه پس­آزمون گرفته شده است. داده­ها با استفاده ازآزمون کوواریانس چندمتغیره و یک­متغیره تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می­دهد که آموزش ابراز وجود بر افزایش عزت نفس، کاهش اضطراب اجتماعی و همچنین افزایش قاطعیت دانش­آموزان مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


        1-        بحرینی، م، محمدی باغملایی؛ م. زارع ، م و شهامت، ش  (1384). «تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری». مجلة ارمغان دانش، سال دهم. شمارة 1 (پی در پی37). 89 -96.
        2-        بیابانگرد، ا (1373 ). روش­های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
        3-        پاییزی، م؛ شهر آرای، م و صفایی، پ (1386). «بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر سال دوم تجربی شهرستان تهران». فصلنامة مطالعات روان­شناختی، سال سوم، شمارة 4 (پیاپی12) 25-37.
        4-        رحیمی، ج؛ حقیقی، ج، مهرابی­زاده هنرمند، م و بشلیده، ک (1385). «بررسی تأثیر آموزش جرأت­ورزی بر مهارت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش­آموزان بر سال اول مقطع متوسطه»، مجلة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، سال 13، شمارة 1، 111-126.
        5-        شرقی، ح (1380). بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر عملکرد تحصیلی ، اضطراب اجتماعی، پرخاشگری، افسردگی و ابراز وجوددانشجویان، ابراز وجود پایین مراکز تربیت معلم استان خوزستان، پایان­نامة کارشناسی ارشد رشتة روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز.
        6-        غفاریان زاده، ا (1379). تأثیر آموزش مشاوره گروهی جرأت ورزی بر پیشرفت تحصیلی ومهارت اجتماعی دانش­آموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی . دانشگاه تهران.
        7-         منصوری، ف. (1377). بررسی رابطة ساده و چندگانظ متغیرهای عزت نفس، احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با ابراز وجود در دانش­آموزان دختر نظام جدید آموزشی شهرستان اهواز. پایان­نامة کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
        8-        موتابی، ف. و کاظم­زاده عطوفی، م.  (1385). مهارت رفتار جرأت­مندانه: کتاب کار دانشجو. تهران: دانژه.
        9-        مهرابی­زاده هنرمند، م.؛ تقوی، ف. و عطاریان، ی. (1388). «تأثیر آموزش جرأت­ورزی بر مهارت­های اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر». مجلة علوم رفتاری، شمارة 3 (1) 59-64.
      10-      نیسی، ع. و شهنی ییلاقی، م.  (1380). «تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش­آموزان پسر مضطرب اجتماعی شهر اهواز». مجلة علوم تربیتی و روان­شناسی، دورة 8 شمارة 1 و 2، 11-30.
      11-      هرمزی­نژاد، م .؛ شهنی ییلاقی، م. و نجاریان، ب.  (1379). «رابطة ساده و چندگانة متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمال­گرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز».  مجلة علوم تربیتی و روان­شناسی، دورة سوم، شماره­های 3 و 4. 29-50.
 
Arrindell, W. A.; Sanderman, R.; Hageman, W. J. & Pickers Gill, M. J. (1991). Correlates of assertiveness in normal and clinical samples: A multidimensional social approach. Behavior Research and Therapy, 12(4). 153-252.
Brown. G. T. & Carmichale, K. (1992). Assertiveness training for clients with psychiatric illness: A pilot study. British Journal of Occupational Therapy, 55(4), 137-140.
Dellater, R. & Maknarma, J. R. (1986). The social impact of assertiveness. Journal of Behavior Modification, 13, 139-158.
Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: Some research consideration. Journal of Clinical Child Psychology, 10, 149-159.
Department of Psychiatry (2005). Assertive Communication skills .Available at http://www.Dartmouthpsychiatry. Org/.
Dong, Y.; Hallberg. E.; Selmon, A & Hass, H. (1985). Effects of assertion training on aggressive behavior of adolescent. Journal of Counseling Psychology 26(5), 459-461.
Karagozoglu, Serife. Kahve, Emine. Koc Oznur & Adamisoglu, Derya (2008). Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students. Nurse education today. (28). P. 641-649.
Lin Y. Y. R.; Shiah, I. S.; Chang, Y. C.; Lai, T. J.; Wany, K. Y. & Chou, R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medial. Student’s assertiveness, self- esteem. And interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Toda. 24, 656-665.
Masters, J. C.; Burish, I. J.; Hollen, S. D. & Rimm. D. E. (2005). Assertion training methods. Behavior therapy. New York: Haecourthrace Ivanovich. Publishers Inc.
Rosenberg, F. (1997). The teacher’s role in the application of assertive discipline program for students in Venezuela and primary school. School Psvchology- International, 11(2), 143-146.
Tafarodi, R. W. & Sawan, W. B. (2001). Two dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences. 31, 653-673.
Temple, S., & Robson, P. (1991). The effects of assertiveness training on self estem. British Journal of occupational Therapy, 54(9), 329-332.
Weher, S.; Kaufman, V. & Aelvin, G. (1987). The effects of assertive training on the anxious adolescents. Adolescence, 22, 195-205