شناسایی و بررسی ویژگی‌های مطلوب عناصر برنامۀ درسی برای نیل به پرورش مهارت‌های حل مسأله در درس مطالعات اجتماعی برای دورۀ ابتدایی تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی و بررسی ویژگی‌های مطلوب عناصر برنامۀ درسی برای نیل به پرورش مهارت‌های حل مسأله در درس مطالعات اجتماعی برای دورۀ ابتدایی تحصیلی انجام گرفته است. روش پژوهش زمینه‌ای و از نوع تحقیقات کاربردی بوده است. بستر تحقق شاملِ کتاب‌ها، مقاله‌ها و نوشته‌‌های مرتبط با موضوع پژوهش بود که جهت نمونه‌گیری به‌ علت کثرت منابع در این حوزه، از مکتوبات چاپی و الکترونیکی که برای محقق قابل دسترسی بود، استفاده شد. در این پژوهش، جهت‌ گردآوریِ اطلاعات از فیش‌برداری استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش به شیوۀ تحلیل مضمون بود و یافته‌ها در قالب شبکۀ مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر، دسته‌بندی و سازماندهی شدند. یافته‌های پژوهش بیانگر این بود که برنامۀ درسی موردِنظر شامل یک مضمون فراگیر، 9 مضمون سازمان‌دهنده و 46 مضمون پایه بود: 1. هدف‌ها: رشد عقلانی، پرورش مهارت‌های فرآیندی و توانمندی‌های عاطفی، تقویت مهارت‌های اساسی یادگیری، تربیت اخلاقی و شهروند مطلوب، پرورش توانایی یادگیری خودراهبری؛ 2. محتوا: فعالیت‌‌محور، منطقی و صریح­بودن؛ 3. مواد و منابع آموزشی: ارتباط با موضوع یادگیری، پوشش­دادن موضوع یادگیری، تناسب با هدف‌های برنامۀ درسی، تناسب با ویژگی‌ها، نیازها و علایق دانشآموزان؛ 4. راهبردهای یاددهیـ یادگیری: تعاملی، کاربردی، اکتشافی و کاوشگرانه بودن؛ 5. فعالیت‌های یادگیری‌: ارتباط با هدف‌های برنامۀ درسی، پرورش مهارت‌های سطوح بالا، ترغیب یادگیرنده به فعالیت‌ گروهی؛ 6. محیط یادگیری: رعایت ویژگی‌های فضایی ـ کالبدی و روانی ـ عاطفی؛ 7. نفش یادگیرنده: فعال، اجتماعی و خلاق­بودن؛ 8. نقش معلم: راهنما، مشاور و تسهیلگر یادگیری 9. ارزشیابی: منطقی و مبتنی­بودن بر شواهد.

کلیدواژه‌ها


آقاجانی، احمد (1390). آموزش مهارت‌ حل مسأله به کودکان. فصلنامۀ کودک، نوجوان و رسانه، سال اول، شماره 1 و 2، ص 80 ـ 99.
آقازاده، محرم (1395). راهنمای روش‌های نوین تدریس: بر پایۀ پژوهش‌های مغزمحوری، ساخت‌گرایی، یادگیری از طریق هم‌یاری، فراشناخت و... . چاپ دهم، تهران: نشر آییژ.
ابطحی، زهرا (1392). چگونه حل مسأله را وارد فرآیند آموزش سازیم؟. نشریۀ تکنولوژی آموزشی، دوره 28، شماره 8، ص 9 ـ 10.
احمدی، پروین (1385). نوآوری در سازماندهی محتوای برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی. مجموعه مقالات ششمین همایش سالانۀ انجمن مطالعات برنامۀ درسی کشور «نوآوری در برنامه‌های درسی دورۀ ابتدایی کشور»، دانشگاه شیراز و سازمان آموزش­وپرورش استان فارس، اسفند ماه، ص 69.
احمدی، زهرا؛ حیدری، شعبان؛ میرزاییان، بهرام (1393). نقش آموزش مهارت‌ حل مسأله بر خودکارآمدی اجتماعی دانش‌آموزان. اولین کنفرانس سراسری توسعۀ پایدار در علوم­تربیتی و روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، به‌صورت الکترونیکی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعۀ پایدار، (آدرس اینترنتی: http://www.civilica.com تاریخ مشاهده: 2 مهر 1394).
افضل‌نیا، محمدرضا (1396). طراحی و آشنایی با مراکز و منابع یادگیری. چاپ نهم، تهران: سمت.
امیراحمدی، یونس؛ ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا (1391). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایۀ پنجم ابتدایی برمبنای الگوی حل مسألۀ دیویی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال نهم، دورۀ دوم، شماره 8 (پیاپی 35)، ص 86 ـ 95.
بختیار نصرآبادی، حسن‌علی؛ علی­نوروزی، رضا (1384). بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم با روش‌های تدریس سنتی و کاوشگری. فصلنامۀ تعلیم­وتربیت، شماره 84، ص 87 ـ 108.
بخشایش، علی‌رضا؛ دهقان زردینی، راضیه (1392). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان. مجلۀ علوم رفتاری، دورۀ هفتم، شماره 4، ص 347 ـ 353.
برائی، علی؛ مهرام، بهروز؛ کارشکی، حسین (1392). جایگاه حل مسأله در تمرین‌های کتاب‌های درسی علوم ابتدایی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال دهم، دورۀ دوم، شماره 12 (پیاپی 39)، ص 1 ـ 10.
برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). تهران: شورای عالی آموزش­وپرورش، وزارت آموزش­وپرورش.
بیانی، علی‌اصغر؛ رنجبر، منصور؛ بیانی، علی (1391). بررسی رابطه بین توانایی حل مسألۀ اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان. مجلۀ دانشگاه علوم­پزشکی مازندران، دورۀ 22، شماره 94، ص 91 ـ 99.
بیرامی، منصور؛ هاشمی نصرت‌آباد، تورج؛ علی‌زاده گورادل، جابر؛ علی­زاده، حکیمه (1391). پیش‌بینی توان حل مسألۀ اجتماعی براساس سبک‌های شناختی در جمعیت دانشجویی. شناخت اجتماعی، سال اول، شمارۀ 1، ص 77 ـ 84.
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج؛ میرنسب، میرمحمود؛ کلیایی، لیلا (1396). اثربخشی آموزش حل مسألۀ اجتماعی بر کاهش قربانی­شدن دانش‌آموزان قربانی قلدری. فصلنامۀ نوآوری‌های آموزشی، سال 16، شمارۀ 63، ص 75-90.
تعویقی، میترا؛ کاکاوند، علی‌رضا؛ حکمی، محمد (1392). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر افزایش تحمل ابهام در نوجوانان. مجلۀ علوم رفتاری، دورۀ هفتم، شمارۀ 4، ص 363 ـ 371.
تورانی، حیدر؛ آقازاده، محرم (1385). یادگیری مسأله‌محور و چگونگی کاربرد آن در کلاس درس دورۀ تحصیلی ابتدایی. مجموعه مقالات ششمین همایش سالانۀ انجمن مطالعات برنامۀ درسی کشور «نوآوری در برنامه‌های درسی دورۀ ابتدایی کشور»، دانشگاه شیراز و سازمان آموزش­وپرورش استان فارس، اسفندماه، ص 221-242.
جلوه‌گر، افسانه؛ کارشکی، حسین؛ اصغری نکاح، سیدمحسن (1393). تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسألۀ اجتماعی کودکان پیش­دبستانی دختر و پسر. مجلۀ علمی ـ پژوهشی پژوهش‌های علوم­شناختی و رفتاری، سال چهارم، شمارۀ 1 (پیاپی 6)، ص 155 ـ 166.
حاجیزاده، فرشته؛ آتشک، محمد (1394). تحلیل محتوای کتاب آموزش مهارتهایی برای زندگی براساس اصول انتخاب محتوا و ارائۀ راهکارهای اصلاحی از منظر صاحبنظران برنامهریزی درسی. فصلنامۀ پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 12، دورۀ 2، شمارۀ 17 (پیاپی 44)، ص 123 ـ 134.
حسن‌زاده، مرضیه (1389). سازماندهی محتوای دروس تاریخ، جغرافی و تعلیمات مدنی در پایۀ چهارم ابتدایی مبتنی بر رویکرد میان­رشته‌ای. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکدۀ علوم­تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند.
خرازی، علی‌نقی (1372). روش حل مسأله و یادگیری فعال. مجلۀ روان شناسی و علوم­تربیتی، دورۀ شانزدهم، شماره 1 و 2، ص 61 ـ 69.
خسروی، محبوبه؛ فتحی‌­واجارگاه، کورش؛ ملکی، حسن؛ نوروزی، داریوش (1392). واکاوی پذیرش نوآوری‌های برنامۀ درسی در نظام آموزش عالی (مورد مطالعه: آیین‌نامۀ بازنگری برنامۀ درسی دانشگاه‌های ایران). فصلنامۀ روان‌شناسی تربیتی، سال نهم، شمارۀ 27، ص 135 ـ 166.
رمضانی، همت‌الله (1393). ارزیابی محتوای کتاب‌های مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.
زارع، حسین؛ برادران، مجید (1393). هنجاریابی پرسشنامۀ حل مسألۀ پارکر در دانشجویان دانشگاه پیام­نور استان گیلان. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال دوم، شمارۀ 5، ص 18 ـ 26.
راستگو، اعظم (1383). بررسی میزان استفادۀ معلمان از روش‌ تدریس مبتنی بر پرورش مهارت‌های حل مسأله در درس علوم پایۀ چهارم ابتدایی منطقۀ 6 شهر تهران در سال تحصیلی 84 ـ 1383. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ برنامه‌ریزی درسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم­تربیتی، دانشگاه تربیت­معلم.
رضوی، سیدعباس (1389). طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی درخصوص تربیت سیاسی دورۀ ابتدایی. رسالۀ دکترای برنامه­ریزی درسی، دانشکدۀ روان­شناسی و علوم­تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
ساویزی، بهناز (1394). آموزش رهیافت‌های حل مسأله. مجلۀ رشد آموزش ریاضی، دورۀ 32، شمارۀ 4، ص 16 ـ 21.
سراجی، فرهاد؛ عطاران، محمد؛ نادری، عزت الله؛ علی عسگری، مجید (1386). طراحی برنامۀ درسی دانشگاه مجازی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی، دورۀ 2، شمارۀ 6، ص 79-118.
سلسبیلی، نادر (1385 الف). کاربرد رویکرد حل مسأله در طراحی و تدوین برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ راهنمایی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی، شمارۀ 3، ص 67 ـ 104.
سلسبیلی، نادر (1385 ب). کاربرد رویکرد حل مسأله در حوزۀ درس مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی. مجموعه مقالات ششمین همایش سالانۀ انجمن مطالعات برنامۀ درسی کشور «نوآوری در برنامه‌های درسی دورۀ ابتدایی کشور»، دانشگاه شیراز و سازمان آموزش­وپرورش استان فارس، اسفندماه، ص 60.
سیف، علی‌اکبر (1395). روان‌شناسی پرورشی نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش. ویرایش هفتم، چاپ یازدهم (چاپ مکرر: پنجاه و یکم)، تهران: نشر دوران.
شریفی، مهدی؛ کریمی، فریبا؛ سعیدیان، نرگس (1395). بررسی مؤلفه‌های آموزش عالی فراملی در آموزش عالی ایران. فصلنامۀ پژوهش‌نامۀ تربیتی، سال 11، شماره 48، ص 37-70.
شکوهی یکتا، محسن؛ زمانی، نیره؛ پورکریمی، جواد (1393). اثربخشی آموزش مهارت حل مسألۀ بین­فردی بر افزایش مهارت‌های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان دیرآموز پایۀ اول دبستان. مطالعات روان‌شناختی، دورۀ 10، شمارۀ 4، ص 7-31.
شهبازی، سارا؛ حیدری، محمد (1391). تأثیر آموزش الگوی حل مسألۀ اجتماعی دزوریلا و گلدفرید بر مهارت حل مسألۀ دانشجویان پرستاری. نشریۀ مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری دانشگاه علوم­پزشکی تهران (نشریۀ پرستاری ایران)، دورۀ 25، شمارۀ 76، ص 1 ـ 9.
شیبانی، شهناز (1387). مروری بر مقاله‌ها: آموزش روش حل مسأله به والدین و تأثیر آن بر رفتار کودکان. فصلنامۀ تعلیم­وتربیت استثنایی، شمارۀ 78، ص 77 ـ 81.
عربزاده، مهدی؛ کدیور، پروین؛ دلا‌ور، علی (1393). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت‌ حل مسألۀ اجتماعی دانش‌آموزان. دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، دورۀ 3، ویژه‌نامۀ زمستان، ص 71 ـ 82.
غنی‌زاده، سمیه (1389). بررسی نقش جهت‌گیری مسأله، سبک‌های حل مسأله و هیجانات تجربه­شده در پیش‌بینی تغییرات مهارت‌ حل مسألۀ اجتماعی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم­تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز.
فتحی‌آذر، اسکندر (1377). هدف از تدریس چیست؟. نشریۀ جغرافیا و برنامه‌ریزی، شمارۀ 6، ص 86 ـ 107.
فتحی­‌­واجارگاه، کورش (1395). اصول و مفاهیم برنامه‌ریزی درسی. تهران: علم استادان.
فتحی­واجارگاه، کورش (1389). اصول برنامه‌ریزی درسی. چاپ هشتم، تهران: ایران زمین.
فلاحیان، ناهید؛ آرام، محمدباقر؛ نادری، مریم؛ احمدی، آمنه (1391). روش آموزش مطالعات اجتماعی (ویژۀ تربیت­معلم رشتۀ آموزش ابتدایی). چاپ دوم، تهران: شرکت چاپ­ونشر کتاب‌های درسی ایران.
فیشر، رابرت (1396). آموزش تفکر به کودکان. ترجمۀ مسعود صفایی­مقدم و افسانه نجاریان، چاپ چهارم، اهواز: گوزن.
قاسمی، نوشاد؛ احدی، حسن (1382). بررسی روند رشد مهارت‌های حل مسأله و راهبردهای فراشناختی کودکان 3 تا 11 سال. فصلنامۀ دانش و پژوهش در روان‌شناسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان: اصفهان)، شمارۀ پانزدهم، ص 39 ـ 60.
قاضی اردکانی، راحله؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا؛ درتاج، فریبرز (1396). طراحی الگوی برنامۀ درسی پژوهش‌محوری در مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش‌آموزان. فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورۀ 7، شمارۀ 3، ص 63-106.
کدیور، پروین (1395). روان‌شناسی یادگیری. ویراست 2، چاپ نهم، تهران: سمت.
کرمی، مرتضی (1389). بررسی تأثیر کاربستِ برنامۀ درسی مسأله‌محور در آموزش تخصصی اپراتورهای تولیدِ صنعت خودروسازی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی ایران، سال پنجم، شمارۀ 19، ص 89 ـ 113.
کرمی‌زرندی، زهرا؛ احمدی، غلام‌علی؛ ریحانی، ابراهیم (1389). حل مسأله در کلاس‌های درس ریاضی ژاپن. مجلۀ مدارس کارآمد، شمارۀ 9، ص 82 ـ 84.
کهرازهی، فرهاد؛ آزاد فلاح، پرویز؛ اللهیاری، عباس‌علی (1382). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسأله در کاهش افسردگی دانش‌آموزان. مجلۀ روان‌شناسی، سال هفتم، شمارۀ 2، ص 127 ـ 142.
محبی، عظیم (1391). رویکردها و راهبردهای یاددهی­ـ یادگیری در اسناد تحولی. مجلۀ رشد آموزش ابتدایی، دورۀ 16، شمارۀ 6، ص 4 ـ 5.
محمودی، محمدتقی (1390). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی تحصیلی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروندی. پژوهش‌ در برنامه‌ریزی درسی، سال هشتم، دورۀ دوم، شمارۀ 1 و 2 (پیاپی 28 و 29)، ص 96 ـ 108.
محمودی‌راد، مریم؛ آراسته، حمید‌رضا؛ افقه، سوسن؛ براتی سده، فرید (1386). بررسی نقش آموزش و مهارت‌های ارتباطی و حل مسألۀ اجتماعی بر عزت نفس و هوش­بهر دانش‌آموزان مقطع سوم دبستان. فصلنامۀ توان‌بخشی، دورۀ هشتم، شمارۀ 2 (پیاپی 29)، ص 69 ـ 74.
مدرس، مریم؛ محسنی، حمیده؛ شیران‌نوجی، پگاه (1396). مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله به دو روش کارگاه و کتابچۀ آموزشی بر ارتباط بین­فردی شاغلین مامایی. پژوهش در آموزش علوم­پزشکی، 9(3)، ص 19-28.
مرادی، روح‌الله؛ کشتی‌آرای، نرگس؛ سعیدیان، نرگس (1396). بررسی مؤلفه‌های جامعۀ یادگیرنده در برنامۀ درسی سازمان‌ها و مؤسسه‌های آموزشی با تأکید بر نیروی انتظامی (مطالعۀ موردی: معاونت آموزشی نیروی انتظامی ایلام). فصلنامۀ دانش انتظامی ایلام، سال 6، شمارۀ 23، ص 69-92.
مرزوقی، رحمت‌اله؛ محمدی، مهدی؛ شمشیری، بابک؛ دادگر، همایون (1396). تدوین برنامۀ درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعۀ کیفی. دوماهنامۀ راهبردهای آموزش در علوم­پزشکی، 10(5)، 384-396.
مکینتاش، رابرت؛ جرت، دنیس (1385). آموزش حل مسألۀ ریاضی: تحقق یک چشم‌انداز، مروری بر ادبیات تحقیق. مجلۀ آموزش ریاضی، دورۀ 24، شمارۀ 2، ص 4 ـ 21.
ملکی، حسن (1395). مقدمات برنامۀ درسی. چاپ یازدهم، تهران: سمت.
ملکی، حسن (1394). برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل). ویراست دوم، چاپ بیست و دوم، مشهد: پیام اندیشه.
مهرمحمدی، محمود (1374). چرا باید برنامه‌های درسی را به‌ سوی مسأله‌محور سوق دهیم؟. فصلنامۀ تعلیم­وتربیت، شمارۀ 43 و 44، ص 10 ـ 28.
نادری، عزت‌الله؛ سیف نراقی، مریم. (1394). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. ویرایش ششم، چاپ دهم، تهران: ارسباران.
ناصری، محمدمهدی (1390). تغییر برای زندگی بهتر: ویژگی‌ها و اهداف برنامۀ درسی تعلیمات اجتماعی. مجلۀ رشد آموزش راهنمایی تحصیلی (ویژه‌نامۀ آموزش درس علوم اجتماعی)، دورۀ 16، شمارۀ 7، ص 34 ـ 37.
نقیب‌زاده، میرعبدالحسین (1394). نگاهی به فلسفۀ آموزش­وپرورش. چاپ سی و یکم، تهران: انتشارات طهوری.
Ali, R.; Dad, H.; Akhter, A.; Khan, A. (2010). Effect of using problem solving method in teaching mathematics on the achievement of mathematics students. Asian Social Science, 6(2): 67-72.
Azer, S.A. (2001). Problem-based learning: A critical review of its educational objectives and the rationale for its use. Saudi Medical Journal, Vol. 22 (4): 299-305.
Bijstra, J.O.; Jackson, S. (1998). Social skills training with early adolescents: effects on social skills, well-being, self-esteem and coping. European Journal of Psychology of Education, 13(4): 569-83.
Buchanan, A.E. (2004). Online assessment in higher education:  Strategies to systematically evaluation student learning. In Howard Caroline, Schenk Karen, Discenza Richard; Distance learning and university effectiveness: Changing educational paradims for online learning. London: Information Science.
D'Zurilla, T.J.; Nezu, A.M.; Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and assessment. In: Chang EC, D'Zurilla TJ, Sanna LJ, (eds). Social problem solving: theory, research, and training. 1st ed. Washington, D.C: American Psychological Association, 11-17.
Gibson, D.R.; Campbell, R.M. (2000). The role of cooperative learning in the training of junior hospital doctors: a study of pediatric senior house officers. Medical Teacher, 22(3): 297-300.
Guido, M. (2016). 5 Advantages and Disadvantages of Problem-Based Learning [+ Activity Design Steps]. (Available online at https://www.prodigygame.com/blog/advantages-disadvantages-problem-based-learning/ Date of access: May 17, 2018)
Hislop, G. (2004). A Study of faculty effort in online teaching. Internet and Higher Education, 7: 15-31.
Holmes, B.; Gardner, J. (2006). E-learning: concepts and Practice. London: Sage Publication.
Kanekar, A. S.; Sharma, M. (2012). Instructional Strategies for Developing Problem Solving Skills Among Upper Elementary School-Children- A Theory-Based Approach. Web Med Central Behaviour, 3(3): WMC003137.
Hu, R.; Xiaohui, S.; Shieh, Ch.  (2017). A study on the application of creative problem solving teaching to statistics teaching. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(7): 3139-3149.
Karabacak, K.; Nalbant, D.; Topçuoğlu, P. (2015). Examination of teacher candidates’ problem solving skills according to several variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 3063 – 3071 (Available online at www.sciencedirect.com).
Light, G.; Cox, R. (2002). Learning and teaching in higher education. London: Paul Chapman Publishing.
Malouff, J. M.; Schutte, Nicola S. (2008). Providing Comprehensive Education in Problem Solving in Primary and Secondary Schools. Online Submission, 1-9.
Naidu, S. (2005). Learning and teaching with technology (principles and practices). London and Sterling, VA: Kogan Page.
Ngang, T. K.; Nair, S.; Prachak, B. (2014). Developing instruments to measure thinking skills and problem solving skills among Malaysian primary school pupils. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116: 3760 – 3764.
Ozgur, S.D.; Temel, S.; Yilmaz, A. (2012). The effect of learning styles of pre-service chemistry teachers on their perceptions of problem solving skills and problem solving achievements. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46: 1450 – 1454 (Available online at www.sciencedirect.com).
Perveen, K. (2010). Effect of the problem-solving approach on academic achievement of students in mathematics at the secondary level. Contemporary Issues in Education Research, 3(3): 9-14.
Phonapichat, P.; Wongwanich, S.; Sujiva, S. (2014). An analysis of elementary school students’ difficulties in mathematical problem solving. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116: 3169 – 3174.
Rajendran, N.S. (2002). Restructuring teacher education programs to teach higher-order thinking skills. Paper presented at the University Pendidikan Sultan Idris International Education Conference 2002, Kuala Lumpur, Malaysia.
Ramos, P.H. (2004). Weblogs and Online discussion as tools to promote reflective Practce. The Journal of Interactive Online Learning, V 3.
Rodzalan, Sh. A.; Saat, M. M. (2015). The Perception of Critical Thinking and Problem Solving Skill among Malaysian Undergraduate Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172: 725 – 732, Available online at www.sciencedirect.com
Roni, M. (2010). Successful problem solving. Journal of Research in Science Teaching, 47(9): 1094-1115.
Solomon, W. (1987). Improving Students’ Thinking Skills Through Elementary Social Studies Instruction. The University of Chicago, Journal of the Elementary School, vol. 87, n.5: 557-69.
The Ontario Curriculum. (2013). Social Studies (grades 1 to 6), History and Geography (grades 7 and 8). Ontario: Ministry of Education. (http:// www.edu.gov.on.ca.; Date of Availability: 27 March 2016).
Toh, T. L.; Leong, Y. H.; Dindyal, J.; Quek, Kh. S. (2010). Problem Solving in the School Curriculum from a Design Perspective. Mathematics Education Research Group of Australasia, Paper presented at the Annual Meeting of the Mathematics Education Research Group of Australasia, 33rd, Freemantle, Western Australia, Jul 3-7: 744-756.
Van Sickle, R. L. (1990). Problem Solving in Social Studies Education: Implications of Research on Problem Solving and Cooperative Learning. Journal of Social Studies Research, Vol. 14, n. l: 33-43.
Wu, W-T. (2004). Multiple intelligence, educational reform, and a successful career. In Teacher College Record, 106(1), 181-192.Columbia: Columbia Teachers College University. (Available on: http://www.childresearch.net/projects/special/2004_01.html; Date of Availability: March 19, 2016).
Yavuz, G.; Arslan, C.; Gulten, D.C. (2010). The perceived problem solving skills of primary mathematics and primary social sciences prospective teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2: 1630–1635 (Available online at www.sciencedirect.com).
Yew, W.Th.; Lian, L.H.; Meng, Ch.Ch. (2017). Problem Solving Strategies among Primary School Teachers. Journal of Education and Practice, 8(15): 136-140.