تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد سازنده گرایی بر یادگیری فعال درس علوم تجربی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی استان البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس پردیس امیرکبیر کرج

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان روش مبتنی بر سازنده گرایی بر یادگیری فعال درس علوم تجربی دانش آموزان پایه چهارمدر مقایسه با روش سنتی پرداخته ­است. آزمودنی­ها 184 نفر از دانش­آموزان پایه چهارم ابتدایی استان البرز بودند که به تصادف انتخاب شده و در 2 گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. ابتدا هر دو گــروه تحت آموزش اولیه به روش سنتی بوده و پس از آن تحت پیش­آزمون قرارگرفتند. ابزار جمع­آوری داده­ها آزمون پیشرفت تحصیلی معلم­ ساخته بود که برای سنجش در پیش­آزمون و پس­آزمون  هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. سؤال­های آزمون براساس هدف­های آموزشی درس آینه­ها و الکتریسیته علوم تجربی کلاس چهارم ابتدایی تهیه گردید.آموزش تکمیلی گروه آزمایش از طریق بکارگیری فناوری­های نوین و استفاده از محتوای الکترونیکی تولید شده توسط آموزگار براساس الگوی ام.اس.اس، اتصال به شبکه اینترنت و استفاده از نرم افزار آموزشی صورت گرفت؛ در حالی که درگروه گواه به شیوه سنتی بود. پس از اجرای پس آزمون، برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار آماری SPSS-10 استفاده­ شد. نتایج تحقیق پس از انجام پس آزمون و مقایسه­ی آن با پیش آزمون، نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه از میانگین بالاتری برخوردار هستند. همچنین نمرات افزایشی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، میانگین بالاتری را برآورد کرد و افزایش میزان یادگیری این دانش آموزان را نشان داد.

کلیدواژه‌ها


آقازاده، محرم.(1389) راهنمای روش­های نوین تدریس. تهران. نشر آییژ
آقازاده، محرم(1389)راهنمای معلم در جشنواره طراحی آموزشی. تهران. پژوهشکده تعلیم و تربیت
افضل نیا، محمد (1387). طراحی و آشنایی با مراکز مواد و منابع یادگیری. تهران. سمت
تافلر، الوین و هایدی (1380). به سوی تمدن جدید، سیاست در موج سوم. ترجمه محمدرضا جعفری. تهران. نشرعلم.
خضرلو، حامد(1379). بررسی عوامل مؤثر در گرایش معلمان ابتدایی به استفاده از رسانه­های آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری معلمان شهرستان ارومیه. مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری­های آموزشی.
رضوی، سید عباس(1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: دانشگاه شهید چمران
زارعی زوارکی، اسماعیل (1387). سنجش و ارزشیابی الکترونیکی. فصلنامه آموزش عالی. 1 (3)، 88-73
زمانی، بی بی عشرت و عظیمی، ایمان (1387). چگونگی بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام دادن تکالیف درسی علوم دوره ابتدایی کشور انگلیس. فصلنامه نوآوری­های آموزشی. 7 (22)، 36-7
زمانی، بی بی عشرت. (1386). آموزش فناوری در کتاب­های درسی کشورهای پیشرفته «انگلستان». رشد تکنولوژی آموزشی. تهران.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 1391
شیخ زاده، مصطفی و مهرمحمدی، محمود (1383). نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن. فصلنامه­ی نوآوری­های آموزشی، 3 (9)، 48-32
صفاریان، سعید. فلاح، وحید. میرحسینی، حمزه(1389). مقایسه آموزش به کمک نرم افزارهای آموزشی و روش تدریس مبتنی بر یادگیــری درس ریاضی. نشریه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی(2) 1 ، 36-21
فردانش، هاشم (1390). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها(سمت). تهران.
کیامنش، علیرضا (1381). سنجش عملکرد در سومین مطالعه بین المللی ریاضی و علوم تیمز. پژوهشکده تعلیم و تربیت. تهران.
کرمی، زهرا (1388). ICT و آموزش موضوعات درسی. ماهنامه آموزشی رشد مدرسه فردا: 6
کرمی ، زهره.  عطاران، محمد(1385). بررسی تأثیر ساخت چند رسانه­ایتوسط دانش آموزان در میزان یادگیری آنها در درس علوم(پایه پنجم). مجله مطالعات برنامه درسی.(1) 82-55
کفاش، حمیدرضا(1389). نرم افزار آموزشی. مجله رشد تکنولوژی آموزشی(3)
منطقی، مرتضی(1380). بررسی پدیده خلاقیت در کتاب­های دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تهران
نصیری، محمدحمزه (1378). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان آموزش دیده ازطریق تصویر با سایر دانش آموزان در استان آذربایجان شرقی. مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری­های آموزشی.
نوروزی، داریوش. ضامنی، فرشیده. شرف زاده، سهیلا(1393). تأثیر بکارگیری نرم افزار آموزشی بر یادگیری فعال دانش آموزان در درس ریاضی(با رویکرد ساختن گرایی). فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. (3)4 . 23-5
نیازآذری، کیومرث. (1391) بررسی تأثیر فناوری اطلاعات  ارتباطات در یادگیری درس علوم و جغرافی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر ساری. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. شماره 7
یزدچی، صفورا. (1389). بررسی اثر نوارهای ویدئویی در پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان. راهنما و خلاصه مقاله­های ششمین کنفرانس ریاضی کشور، سازمان آموزش و پرورش استان فارس، معاونت پژوهش، برنامه­ریزی و منابع انسانی.
 
Adeyemi, B. A. (2012). Effects of computer assisted instruction (CAI) on students’ achievement in social studies in Osun state, Nigeria. Mediterranea Journal of Social Sciences, 3(2), 269-277.
Cheung, A. C. K., & Slavin, R. E. (2011). The effectiveness of educational
technology applications for enhancing mathematics achievement in K-12
classrooms: A meta – analysis. Best Evidence Encyclopedia (BEE). Retrieved from www.bestevidence.org
Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (1991). Constructivism: New implications for
technology? Educational Technology, 31(5), 7-12.
 Duncan, D. (2005). Clickers in the classroom. Pearson Education: Boston.
Garrison,D.R.,(2009) .Will distance disappear I distance studies ? A reaction. Jornal of Distance Education,13(2) , 10-13
Huang, H. M., Rauch, U., & Liaw, Sh. Sh. (2010). Investigating learners’ attitudes
toward virtual reality learning environments: Based on constructivism approach.
Computers and Education, 55, 1171-1182.
Kozma, R. (2005). Connection with the twenty first century: Technology in support of education reform. In C Dede (ed), Technology and learning. Washington, DC: American Society for curriculum Development.
Loveless,A,and Dore,B.(eds)(2002)ICT in the primery school. Bukingham:Open University Press.
Maddus,C.(1994)Editorial: Integration is the only option we have .Journal of information  technology for teacher education3(2)
McCormick, R. and scrimshaw,P. (2001)”Information and communications technology , knowledge and  pedagogy:Education , communication and information”1(1)
  Miker, F. (2011). The roles of information communication technologies in education review article with emphasis to the computer and internet. Ethiopian Journal of Education and Sciences, 6(2), 1-14.
Nielsen, D. L. (2012). Effect of active learning theory on the motivation of school
blindness and low vision in Texas. LID Academy - 2012 Texas Active Learning
Conference, TX, June (19-20). Retrieved from http://www.tsbvi.edu/
Russell, G.D..(2010). Instructional media and technologies for learning . NJ:Pearson Education .
Rotgans, J. I., & Schmidt, H. G. (2011). The role of teachers in facilitating
situational interest in an active-learning classroom. Teaching and Teacher
Education, 27, 37-72.
Tuna, F. (2012a). Student's perspectives on active learning in geography: A case
study of level of interest and usage in Turkey. European Journal of Educational
studies, 4(2), 163-175.
Tuna, F. (2012b). Current situation and analysis of geography teachers’ active
learning knowledge and Usage in Turkey. Educational Research and Reviews,
7(18), 393-400.
Woolf, B. P. (2010). A Roadmap for Education Technology. Retrieved from http://www.coe.uga.edu/itt/files/2010/12/educ-tech-roadmap-nsf.pdf
   Yunus, M. (2007). Malaysian ESL teachers’ use of ICT in their classrooms: Expectations and realities. The Journal of EUROCALL, 19(1), 79-95