چکیده: هدف از این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه(SCS) گرونرت در مدارس دوره ابتدایی میباشد. این ابزار در صدد است تا میزان فرهنگ همیاری در مدرسه را از دیدگاه معلمان مدارس مورد ارزیابی قرار دهد.پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع توسعهای و به لحاظ روش از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن شامل 1736 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-94 میباشد. حجمنمونهدرتحلیلعاملیتاییدیبراساس آنکهبایدحداقل 5 نمونه بهازای هرگویهباشد، 200 نفرتعیین شد که به روش تصادفی طبقهای از جامعه مورد نظر انتخاب شد و دادههای پژوهش بوسیله پرسشنامه SCS گردآوری شد. بمنظور تعیین ویژگیهای روانسنجی این ابزار از روش تحلیلعاملی تاییدی برای پایایی و روایی سازه آن استفاده شده است. نتایج نشان داد ساختار شش عاملی این ابزار شامل: رهبری همیارانه، حمایت همکارانه، شراکت یادگیرانه،توسعه حرفهای، مشارکت معلمان، و وحدت هدف دارای برازندگی مناسبی است.
محمدی، مهدی؛ترک زاده، جعفر؛ باقری، امین؛ امیری، خالد وآزادی، احمد (1391). رابطه میان ادراک معلمان از فرهنگ مدرسه با میزان سازگاری نوآورانه آنان در به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی – یادگیری. فصلنامه نوآوری های آموزشی: شماره41 (88-71).
مقنی زاده، محمدحسن (1381). ارتقای فرهمگ مدرسه، بنیانی برای اصلاح مدرسه. فصلنامه تعلیم وتربیت: شماره 71 (134-105).
نوید ادهم، مهدی (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش و پرورش. فصلنامه راهبرد فرهنگ. شماره های 17 و 18.
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمد رحیم (1392). مدل سازی معادلات ساختاری (آموزشی و کاربردی) به کمک نرم افزار لیزرل .تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
Ärlestig, H. (2008). Communication between principals and teachers in successful schools.
Brinton, C. M. (2007). Comparing perceptions about collaborative culture from certified and non-certified staff members through the adaptation of the school culture survey-teacher form (Doctoral dissertation, University of Missouri--Columbia).
Butucha, Korso Gude (2013). School Type And School Setting Differences In Teachers Perceptions Of School Culture. International Journal of Education and Research, 1(12).
Edwards, J. L. (1996). Factor and Rasch Analysis of the School Culture Survey.
Gruenert, S. (2005). Correlations of collaborative school cultures with student achievement. Nassp Bulletin, 89(645), 43-55.
Gruenert, S., & Whitaker, T. (2015). School culture rewired: How to define, assess, and transform it. ASCD.
Gumuseli, A. I., & Eryilmaz, A. (2011). The Measurement of Collaborative School Culture (CSC) on Turkish Schools. New Horizons in Education, 59(2), 13-26.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2005). Educational leadership and reform. IAP.
Jackson, D. L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural equation modeling, 10(1), 128-141.
Johnson, W. L. (1993). The School Work Culture Profile: A Statistical Analysis and Strategy.
Karadag, E., Kilicoglu, G., & Yilmaz, D. (2014). Organizational Cynicism, School Culture, and Academic Achievement: The Study of Structural Equation Modeling. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 102-113.
MacNeil, A. J., Prater, D. L., & Busch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of Leadership in Education, 12(1), 73-84.
Maslowski, R. (2006). A review of inventories for diagnosing school culture. Journal of Educational Administration, 44(1), 6-35.
Mees, G. W. (2008). The relationship among principal leadership, school culture, and student achievement in Missouri middle schools (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3371083).
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory (2nd Edn) MacGraw-Hill. New York.
Peterson, K. D., & Deal, Terrence (2009). The shaping school culture fieldbook.
Schein, E. (1992). Organizational Culture and Leadership John Wiley & Sons.
Taylor, T. E. (1991). Development of a valid and reliable school culture audit.
Valentine, J. (2006). A collaborative culture for school improvement: Significance, definition, and measurement. Research Summary. Middle Level Leadership Center. Columbia, MO: University of Missouri.
Van der Westhuizen, P. C., Oosthuizen, I., & Wolhuter, C. C. (2008). The relationship between an effective organizational culture and student discipline in a boarding school. Education and Urban Society, 40(2), 205-224.
کولایی, قدرت اله, زاهدبابلان, عادل, معینی کیا, مهدی, & رضایی شریف, علی. (1396). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 6(1), 63-88.
MLA
قدرت اله کولایی; عادل زاهدبابلان; مهدی معینی کیا; علی رضایی شریف. "ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه", مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 6, 1, 1396, 63-88.
HARVARD
کولایی, قدرت اله, زاهدبابلان, عادل, معینی کیا, مهدی, رضایی شریف, علی. (1396). 'ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 6(1), pp. 63-88.
VANCOUVER
کولایی, قدرت اله, زاهدبابلان, عادل, معینی کیا, مهدی, رضایی شریف, علی. ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1396; 6(1): 63-88.