ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه فرهنگیان: رویکرد 360 درجه

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه

2 دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی

3 دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی اعتبار پرسشنامه ارزیابی کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه فرهنگیان با استفاده از نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درباره ملاک ها و مولفه های ارزیابی از اساتید و نیز تعیین مراجع ارزیابی مناسب برای هریک از مولفه ها و گویه های ارزیابی عملکرد استاد در محیط دانشگاهی می پردازد. روش پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تشکیل می دهندکه با بررسی جامعه آماری و مطابقت شرایط آنها با نیازهای تحقیق تعداد(247) نفر از اساتید به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.  برای اطمینان از روایی نیز از روش توافق متخصصان حوزه نظارت و ارزیابی و برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه استفاده شده است اجرای مقدماتی این ابزار روی یک نمونه 30 نفری انجام گرفت و پایایی پرسشنامه به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شد (87/0 α =). به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی- استنباطی از نرم افزار SPSS استفاده گردید. همچنین جهت استخراج مولفه های پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و نیز برای اعتبارسنجی ابزار از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بر اساس یافته­های پژوهش، مولفه­های پنجگانه­ی؛  اخلاق حرفه­ای، الترام عملی، توانایی حرفه­ای، توانایی علمی آموزشی و مدیریت و رهبری کلاس  به عنوان مولفه­های ارزیابی اساتید شناخته شد. نتایج نشان داد اساتید دانشگاه، معاون آموزشی، مدیر گروه، دانشجویان و خودارزیابی را مراجع ارزیابی مناسب دانسته­اند.

کلیدواژه‌ها


رحیمی مسعود، زروج حسینی ربابه، دارابیان محسن،طاهریان عباسعلی، & خسروی احمد(1391). ارزیابی اساتید توسط دانشجویان: رویکردی جامع.‎ مجله هرکس مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، ،45 دوره مهم، شماره اول، ص 56 .
محمودی صاحبی موسی, نصری صادق, & قلی نیا قلزم حمید.(1392). شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد تدریس استادان با تاکید بر آموزش مهندسی.‎ نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 7، شماره 4
خورسندی، محبوبه، علی آبادی فراهانی، کبری. شمسی، محسن.(1392). مقایسهی نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک از ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید به روش ارزیابی آنلاین. مجله ی توسعه ی آموزش در علوم پزشکی. دوره 6 شماره 12
Annan, S. L., Tratnack, S., Rubenstein, C., Metzler-Sawin, E., & Hulton, L. (2013). An integrative review of student evaluations of teaching: Implications for evaluation of nursing faculty. Journal of Professional Nursing29(5), e10-e24.
BERK, RONALD A(2009). Using the 360° multisource feedback model to evaluate teaching and professionalism. Medical Teacher Volume 31Issue 12.
Spooren, P., Brockx, B., & Mortelmans, D. (2013). On the validity of student evaluation of teaching the state of the art. Review of Educational Research,83(4), 598-642.
BASTANI, P., AMINI, M., NEJAD, K. T., & ZADEH, N. S. (2013). Faculty members’ viewpoints about the present and the ideal teacher evaluation system in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism1(4), 140-147.
Geitani, Alborz. Sadehnezhad, Fakhrieh.(1393). Evaluating faculty competence in School of Humanities in Broujerd Azad University (using 360 degree feedback method). International conference on management on 21th centry, Tehran, Aug 7th on 8th .
Sheppard, J. D. (2013). Perceptions of teachers and administrators regarding the teacher evaluation process.
Mahar, J. A. (2009). The Use of 360-Degree Feedback Compared to Traditional Evaluative Feedback for the Professional Growth of Teachers.
Berk, R. A. (2009). Using the 360 multisource feedback model to evaluate teaching and professionalism. Medical teacher31(12), 1073-1080.