- ثامتی، ناهید؛ سعدیپور، اسماعیل؛ ابراهیمیقوام، صغری؛ فرخی، نورعلی و اسدزاده، حسن (1396). «مدل پیشبینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفههای هوش عاطفی، مهارتهای حلمسئله و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان مدارس هوشمند و عادی»، پژوهش در نظامهای آموزشی، دورة 11، شمارة 39، صص 100-81.
- جعفری حاجتی، امکلثوم (1385).ارزیابیطرحمدرسههوشمنددردبیرستانهایتهران(مطالعة موردیدبیرستانآبسال) .پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
- حسینی، سید حمید خداداد؛ نوری، علی و ذبیحی، محمدرضا (1392). «پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریة جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی». فصلنامةپژوهشوبرنامهریزیدرآموزشعالی، 67، صص136-111 .
- حسینی، محمود (۱۳۹۳). «مدارس هوشمند تهران به کجا میروند؟» http://www.tabnak.ir/fa/news
- دلیرناصر، نرگس و حسینی، سید داوود (1394). «بررسی مقایسهای پیشرفت تحصیلی و انگیزة پیشرفت در دانشآموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز»، آموزشوارزشیابی، سال هشتم، شمارة 29، صص42-31.
- زمانی، بیبی عشرت و عظیمی، سید امین (1387). «چگونگی بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در انجام دادن تکالیف درسی علوم دورة ابتدایی کشور انگلستان: بررسی کتابهای راهنمای تدریس (معلم)».فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 7(27)، صص 35-7.
- زمانی، بیبی عشرت؛ قصابپور، بیتا و جبل عاملی، جلال (1389). «بررسی نقاط قوّت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند».فصلنامة نوآوریهای آموزشی، شمارة 39. صص100-79.
- زندی، ساسان؛ عابدی، داریوش؛ چنگیز، طاهره؛ یوسفی، علیرضا؛ یمانی، نیکو و کبیری، پیام (1387). «آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامههای آموزش پزشکی». مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 4 (1) :61-70
- زوراقی، رسول (1387 ). «نگرشی بر درگاههای فراگیری الکترونیکی»، علوم و فناوری اطلاعات، دورة 24، شمارة 1، صص172-141.
- سلاجقهتذرجی، سمیه؛ سلطانی، اصغر و موسوی نسب، سید محمدحسین (1396). تأثیر برنامة درسی مدارس هوشمند بر علائم بیشفعالی دانشآموزان دورة ابتدایی»، فناوری آموزش، سال دوازدهم، شمارة 1 پیاپی 45، صص 53-62.
- سلیمانگلی، اکبر؛ دولتی، علیاکبر و امین بیدختی، علیاکبر (1396). راهکارهای تعامل و برقراری ارتباط بین فردی در بهبود فرایند یاددهی–یادگیری مدارس هوشمند، فناوری آموزش، دورة 11، شمارة 3، صص 183-196.
سیدی، سمانه و بادله، علیرضا (1396). «تدوین استانداردهای هوشمندسازی مدارس و میزان رعایت این استانداردها در مدارس شهر تهران»، فناوریآموزش، دورة 11، شمارة 4، صص 369-341.
- شفیعپور مطلق، فرهاد و یارمحمدیان، محمدحسین (1390). «ارائة مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر برنامههای درسی پاسخگوی ادراکشده در مدارس هوشمند»، فصلنامة پژوهشدربرنامهریزیدرسی، سال هشتم، دورة دوم، شمارة 1و 2 (پیاپی 28 و 29)، صص 83- 72.
- عبادی، رحیم ( 1383). یادگیری الکترونیکی، تهران: آفتاب مهر.
- عبدالهی، مجید؛ زمانی، بیبی عشرت؛ ابراهیمزاده، عیسی و زارع، حسین (1388 ). «ارائة یک الگوی مفهومی برای بررسی عوامل عمدة نگرانی و بازدارندههای مشارکت اساتید دانشگاهها در آموزش مجازی»، سومین همایش یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علم و صنعت.
- عبدالوهابی، مرضیه؛ مهرعلیزاده، یداله و پارسا، عبداله (1391). «امکانسنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانة شهر اهواز»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 11 (43)، صص 112- 81.
- عطاران، محمد (1386). «دانشگاه مجازی. بازخوانی روایتهای موجود». پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 1(43). صص74-53.
- علینژاد، مهرانگیز و نسیم، سعید (1394). «رابطة تعامل، یادگیری خودتنظیمی با رضایتمندی از تحصیل در مدارس هوشمند». فناوریآموزش، دورة 9، شمارة 4، صص320-311.
- عمادی، سید رسول؛ شهابی، سمیرا و اسلامپناه، مریم (1388). «مقایسة عوامل محیطی، اجرایی، سختافزاری و نرمافزاری مدارس متوسطة هوشمند و هیئت امنایی استان همدان از دیدگاه دانشآموزان، مدیران و دبیران»، مجلة پژوهش علوم انسانی، 10( 26)، صص166-147.
- کافمن، راجر و هرمن، جری (1382). برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی. بازاندیشی، بازسازی ساختارها، بازآفرینی، ترجمه: فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران: روان.
- کیا، علیاصغر (1388). «نگاهی به آموزش مجازی (الکترونکی) اطلاعرسانی و کتابداری»، کتاب ماه علوم اجتماعی. دورة جدید. شمارة 42.
- فرزین یزدی، محبوبه و حاضری، افسانه (1394). «بررسی نگرش دانشجویان رشتة علم اطلاعات و دانششناسی به یادگیری الکترونیکی، مطالعة موردی؛ دانشگاه یزد»، پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره ۲، شماره ۶، صص. ۲۴۸-۲۳۵ .
- محمودی، مهدی؛ ابراهیمزاده، عیسی؛ موسیکاظمی، مهدی و فرجاللهیفر، مهران (1392). «تحلیلی بر رابطة فراوانی تمایل آموزشی و ماندگاری دانشجویان در آموزش الکترونیکی»، مجلة دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. دورة 4. شمارة 4.
- محمودی، جعفر؛ نالچیگر، سروش؛ ابراهیمی، سیدبابک و صادقی مقدم، محمدرضا (1387). «بررسی چالشهای توسعة مدارس هوشمند در کشور»، فصلنامة نوآوری آموزشی. شماره 27.سال هفتم.
- محمودی، یاسمن (1390). «این مدرسة هوشمند که میگویند؛ یعنی چه؟» مدیریت مدرسه، 1(5و6)، صص7-4.
- مهاجران، بهناز، قلعهای، علیرضا و حمزهرباطی، مطهره (1392). «دلایل اصلی عدم شکلگیری صحیح مدارس هوشمند و ارائة راهکارهایی برای توسعة آنها در استان مازندران از دیدگاه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات»، مجلة دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 4 (2) صص13-23 .
- مدرس سریزدی، آسیه السادات (1390). «نگاهی به مدارس هوشمند»، مدرسة فردا، (7) 7، صص20- 18.
- مؤیدنیا، فریبا (1384). «مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور». مجلةپیوند، 314، صص 27-21.
- واصفیان، فرزانه و نقش، سیمین (1393). «مقایسة یادگیری خودنظمبخش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس عادی و هوشمند اصفهان»، پژوهشهای برنامة درسی، دورة 4، شمارة 1،صص 116-103.
- وزارت آموزش و پرورش (1390). شیوهنامة هوشمندسازی وزارت آموزش و پرورش، انتشارات آموزش و پرورش.
- یزدانی، ندا (1390). بررسی چگونگی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند به منظور ایجاد فرصتهای یادگیری توسط معلمان این مدارس، پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- یزدیخواه، سید علی (1393). «مدارس هوشمند تهران»، پرتال معلمان و دانشآموزان، www.shaparack.ir.
Abreo, A.; R0ch, A.; Vidal del carvalho J. & Perez Cota, M. (2017). The electronic booklet on teaching-learning process: Teacher vision and parents of students in primary and secondary education. Telematics and Infarmatic.Vol 34; 861-878.
Adeisnan, A. (2013). Virtual learning process environment: A BPM- based learning process management architecture. A Thesis for the Degree of Doctor of Philosophy. Dublin City University. School of Electronic Engineering.
Dyson, R. (2004). Strategic development and SWOT analysis at the University of Warwick, European Journal of Operational Research, 152(3). 631–640.
Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Post graduate students experience of an e- learning tax porgram. Computers & Education, 45(2), 217-229.
Henley Blair F. (2009). Developing eLearning: A Case Study of Tennessee High School [PhD Thesis]. East Tennessee State University.
Hwang, G. J. (2015). Definition, framework and research issues of smart learning environments from context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1(1), 1–14. doi: Google Scholar.
Gursula, F. Tozmaza, G. (2010). Which one is smarter? Teacher or Board. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2. 5731–5737
Korkmaz, O. cakil, I. (2013). Teachersdifficul ties about using smart boards.
Lin, J. Pu; H. Li & Y. Lian, Jian (2018). Intelligent Recommendation System for Education. Precedia Computer Science Vol 129; 449-453.
Liu, D. Huang & R. wosinski, M. (2017). Characteristics and framework of smart learning in smart learning in smart cities. Lecture notes in educational technology. Springer, singapre.
Rahimah H. A. "Educational development and reformation in Malaysia: past, present and future", The Journal of Educational Administration, Vol. 36 Iss: 5 ,PP. 462-475, 1998.
Siewming, M.; Azman, M. & Toyes, G. (2010). Supporting Smart School eachers’ Continuing Professional Development in and through ICT: A model for change. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (JEDICT). 6 (2) 5-20
Simpson Cheryl, M. (2009). Distance Education at a U.S. Public, Land Grant Institution: A Case Study of Faculty Reward for Junior Faculty Who Teach Via Distance. A dissertation for the degree of Doctor of Philosophy. The University of Michigan.
Taleb, Z. & Hassanzadeh, F. (2015). Toward Smart School: A Comparison between Smart School and Traditional School for Matematics Learning. Social and Behavioral Scinces, Vol.171:90-95.
Teachers' difficulties about using smart boards. 2nd World Conference on Educational Technology Researches (WCETR). Vol. 83. 595-599.
Terri Edwards, B. (2009). Analyzing Inter Acteractive Communication in Online Courses to Determing the Evolution of Online Communities, A Dissertation Presented to the Faculty of the College of EducationUniversity of Houston for the Degree Doctor of Education.
Tennyson, Jen-Her (2010). Study of student satisfaction in a blended e-learning system environment, Computers & Education, 55 .155–164.
Vica, C. (2015). A case study for evaluating nursing and health sciences student satisfaction with e-Learning. Unpublished Master’s thesis, University of Ontario Institute of Technology.
Yunus, F. W. (2015). Comparative Study of Part-Time and Full-Time Students’ Emotional Intelligence, Psychological Well-Being and Life Satisfactions in the Era of New Technology, Asian Conference on Environment-Behaviour Studies Chung-Ang University, Seoul, S. Korea, Science Direct Procedia Social and Behavioral Science, 170, pp.234- 242.
Wing Fong, W. (2012). Policy Implementation and Teacher Cognition: ICT in Education in Hong Kong Secondary Schools. A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Education in Education. The Chinese University of Hong Kong.