ارائة الگوی شایستگی برای مدیران دورة ابتدایی آموزش‌وپرورش شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختة دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

 هدف کلّی این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر تهران است. برای دستیابی به این هدف، اهداف فرعی شناساییِ ابعاد، مؤلفه­ها و شاخص­های الگو، اولویت­بندی و ارزیابی آن  تدوین شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر داده­ها آمیختة اکتشافی است. از نظر ماهیت و نوع مطالعه، پژوهش حاضر بر مبنای نظریة داده­بنیاد و به روش پیمایشی مقطعی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، 30 نفر از متخصّصان دانشگاهی و خبرگان آموزشیِ با سابقة مدیریت مدارس به­ویژه دورة ابتدایی انتخاب شده و از طریق مصاحبه و فن دلفی شاخص­های الگوی شایستگی مدیران شناسایی شده است. یافته­های حاصل از مصاحبه­ها با استفاده از نظریة داده­بنیاد، در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی، انتخاب شدند و نتایج در سه مرحلة اجرای فن دلفی به تأیید رسید. در نهایت، 124 مفهوم کلیدی در قالب 13 مؤلفه و 6 بعد شناسایی شده است. جامعة آماری پژوهش در مرحلة کمّی، شامل 175 نفر از مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر تهران است. نمونة آماری 120 نفر  (40 مدیر زن و 80 مدیر مرد) است که با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در مرحلة کیفی از نظریة داده­بنیاد و در مرحلة کمّی از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، 124 گویة تأییدشدة این پژوهش، در قالب 6 بعد شامل شایستگی­های ذهنی­-بینشی (با 2 مؤلفه و 15 گویه)، شایستگی­های درون­فردی (با 2 مؤلفه و 20 گویه)، شایستگی­های بین فردی (با 2 مؤلفه و 17 گویه)، شایستگی­های اخلاقی (با 2 مؤلفه و 11 گویه) شایستگی­های عملکردی (با 3 مؤلفه و 40 گویه) شایستگی­های رهبری (با 2 مؤلفه و 21 گویه) طبقه­بندی شده است.

کلیدواژه‌ها


-         قرآن کریم
-         ابوالعلایی، بهزاد. غفاری، عباس (1395). مدل شایستگی­های مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
-         افشاری، مصطفی؛ هنری، حبیب و غفوری، فرزاد (1393). «بررسی مهارت­های سه­گانة مدیریتی (ادراکی، انسانی، فنی) مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه­های سراسرکشور». مدیریت ورزشی، 5: 105-125.
-         امیری جامی، هادی و علایی ، حبیبه (1393). «تدوین الگوی پیشنهادی شایستگی­های مورد انتظار مدیران آموزشی مدارس دخترانه مقاطع سه گانه شهرستان تربت جام»، اولین کنفرانس بین­المللی روان­شناسی و علوم رفتاری.
-         چریکی، میترا و شاهی  سکینه  (1396). «بررسی تأثیر جهانی­شدن آموزش بر روی برنامة درسی: مطالعة موردی معلمان آموزش­وپرورش کلان­شهر اهواز»، مجلة علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،شمارة 104: 203-226.
-         عباسی کسانی، حامد (1393). تدوین مؤلفه­های شایستگی مدیران گروه­های آموزشی و ارزیابی شایستگی مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، پایان­نامة کارشناسی ارشد دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی.
-         غفاریان، وفا (1379). شایستگی­های مدیریتی. تهران : سازمان مدیریت صنعتی.
-         فرزانه، محمد؛ پورکریمی، جواد و نوروزی ، میترا (1394). «ارائة الگوی صلاحیت­های حرفه ای مدیران مدارس متوسطه»، فصلنامة علمی پژوهشی مدیریت سازمان­های دولتی، سال نهم، دورة ششم ، شمارة 2: 85-96.
-         محمودی، ابراهیم؛ عابدی، اکبر و حیدری، یاسر (1395).  «بررسی شایستگی­های حرفه­ای مدیران گروه­های آموزشی»، فرایند مدیریت وتوسعه، دورة 25، ش 79: 69-93.
-          محمودی، سید محمد؛ زارعی متین، حسن و بحیرایی، صدیقه (1391). «شناسایی و تبیین شایستگی­های مدیران دانشگاه»، سال اول ، شمارة 1، 114-143.
-         هومن ، حیدرعلی (1392). راهنمای عملی پژوهش کیفی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
 
   - Alejandro Garcia, Mario H. Salinas. (2018). Best Leadership Practices from an Exemplary Charter School District in South Texas  .
 
-Amechi, Uti Charles. Long, Choi Sang. (2016). Human Resource Professionals Technology Proponent Competency: A Review. Asian Social Science, 11(1), 33-38.
 
-Bota,M. klassen,D. (2014). A Comparison of the leadership competencies of leaders in manufacturing , hospitals, and community bankinig industries in the State of Pennsyl Vania. A Dissertation for Doctor of Philosophy in Workforce Education and Development. The Pennsylvania State University.
 
-Bandura, Albert. (1986). A Competence-based Curriculum forEnvironmental Health. Paper presented at the Chartered institute of environmental health.
 
-Bouchamma1, Yamina. Basque, Marc. Marcotte, Caroline. (2014). School Management Competencies: Perceptions and Self-Efficacy Beliefs of School Principals. Creative Education. 5: 580-589.
 
-Carol Obiageli Ezeugbor1, Akinfolarin Akinwale Victor2i(2018). ADMINISTRATORS’ MANAGERIAL COMPETENCIES FOR SUSTAINABLE HUMAN RESOURCE MANAGEMENT IN SECONDARY EDUCATION IN ENUGU STATE, NIGERIA. www. oapub. drg/rdu.
 
-Evans, Matt H. (2015). Competency Model. January 2, 2015. Retrived form, http://www. exinfm. com/board/competency_models. htm
 
-Elbaz, H. &Elsagh. M. (2010). Managerial Competence: The Key to Excellence. Kendal/Hunt, Dubuque, Iowa.
 
-Freudenberg R. (2004). Competency modeling. http://www. training. fema. gov/emiweb/edu.
 
-Gasski, N. (2000). A Strategic Perspective on Human resource Development. Advances in developing human Resource. 11-30.
 
-Gregory, R. (2008). Sough African reserve bank competency model. Pretoria: African Reserve bank.
 
-Gisela, Cebrián. Mercè, Junyent. (2015). Competencies in Education for Sustainable Development: Exploring the Student Teachers’ Views. Sustainability. 7: 2768-2786.
-Hiresh, L. A. (2009). Human resource Management: An Agenda for the 1990s. International Journal ofHuman Resource Management. 43 -17.
 
-Huseild, M. A. & Becker, B. (2010). Methodological Issues in Cross-Sectional andpanel estimates of the human resource-firm performance link. Industrial Relation, 423-400.
 
-Horton, R. (2013). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review. 66: 279-333.
 
-Lee, Francis X. K. (2010). Competence profile for the primary school teacher in Uganda.  Permanent Secretary, Ministry of Education and Sports.
 
-Lucia, A. D. & Lepsinger, R. (2015). The art and science of competency models:Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.
 
-Lubanga, Francis X. K. (2015). Competence profile for the primary school teacher in Uganda.  Permanent Secretary, Ministry of Education and Sports.
 
-McClelland, D. (2014). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist 20: 321-330.
 
-Rambe, Patient. Makhalemele, Naledi. (2015). Relationship between Managerial Competencies of Owners /Managers Of Emerging Technology Firms And Business Performance: A Conceptual.
 
-Robert K. Wilhite, Craig A. Schilling, Jeffrey Brierton, and Daniel R. Tomal (2018). Superintendent Core Competencies ,Lutheran Education Journal. Winter 2018, Page 16 
 
-Salleh, Kahirol Mohd. & Sulaiman, Nor Lisa. (2015). Technical Skills Evaluation Based on Competency Model for Human Resources Development in Technical and Vocational Education. Asian Social Science. 11(160: 74-79).
 
-Salleh, Kahirol Mohd. Sulaiman, Nor Lisa. Gloeckner, Gene W. (2015). The Development of Competency Model Perceived by Malaysian Human Resource Practitioners’ Perspectives. Asian Social Science, 11(10), 175-185.
 
-Schanc, K. (1995). Leadership Competency Model for IslamicSchool Leaders. International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS). 3(2):86-88.